Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för oss som inte klarar oss utan metal

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur många metalheads har vi här på ipod.se?

Vad lyssnar ni på isådanafall, och varför? Använd denna tråd till att tipsa, och be om tips på olika band, låtar, festivaler osv.

Personligen har jag precis börjat återuppta lyssnandet på satyricon, ett sådant fantastiskt jävla band!

"Sweden rock festival", mycket bra festival, även om det inte kanske var någon nyhet. "Metaltown" i min mening sämre organiserad men med bättre band. Sen finns självklart "gates of metal" och "wacken".

Vad gäller banden så är några favortier; in flames, judas priest, dissection, soilwork, opeth, dark tranquility, system of a down och dream theater.

Några "måste-låtar"; "stabbing the drama-soilwork", "better by you better than me-priest" och "metaphor-in flames"

System of a Down, Mudvayne och Staind

Ingen som har lite undergroundtips på ny göteborgsmetal? (pratar om själva soundet, inte att de prompt ska vara från gborg ) såsom engel, jaganata osv?

  • Medlem
  • 2006-05-22 17:50

Ja! äntligen funderat på en sån här tråd tidigare.
Mina favoriter är: Sonata Arctica, Nightwish, Soilwork, System of a Down, Lordi (Hard Rock Hallelujah!!), Sabaton, Lost Horizon, Equllibrium och Deathstars.

Måste ha låtar: "Hard Rock Hallelujah - Lordi", "Cyanide - Deathstars" och "Victoria's Secret - Sonata Arctica"

Ursprungligen av Muppo:

"Victoria's Secret - Sonata Arctica"

Den är skön, annars lyssnar jag på ALLT! Nästan Nile, In Flames, Slayer, Slipknot, Soilwork bl.a. Lyssnar även mycket på sånt som inte är metal, Takida är ett bra svenskt band om nån vill veta

  • Oregistrerad
  • 2006-05-24 01:15

Lordi? Metal? Dagens ungdom...

Tool,
dream theater,
rage against the machine,
kungers (litet ska/rock band från vällingby, sjuuuukt underground),
Queens of the stone age
nasum

aja inte så jävla metal kanske men rock iaf

Är det någon som vet hur det går med bloodbaths nya sångare? Känns som om man har väntat tillräckligt länge nu!

Mitt favorithårdrocksband är Stratovarius.. Riktigt coola..

Obs skandalen då ja glömde lägga till åtminstonde en Opeth låt i måstelåtarna: "(The) Funeral Portrait - Opeth"

Ingen här som lyssnar på rejäl black och death? Jag snackar kampfar och sådana grejer.

Ursprungligen av Excrementory:

Ingen här som lyssnar på rejäl black och death? Jag snackar kampfar och sådana grejer.

Lyssnar på dimmu borgir, dissection, old mans child, cradle o.s.v.

Ursprungligen av Messias:

Lyssnar på dimmu borgir, dissection, old mans child, cradle o.s.v.

Lite mer melodiska varianter alltså? Tycker också om dimmu, även om det äldre materialet allt oftare får stå i skymundan för det nya. Vad tycker du om napalm death? Har lyssnat på dem hela dagen. Trodde inte de hade så många fler bra låtar än deras cover på "Nazi punks fuck off".

Ack så fel jag hade!

Jag gillar bäst Pantera, Judas Priest och Metallica
Band som:
AC/DC ,Aerosmith ,Alice Cooper
Alice in Chains, Black Sabbath, Bon Jovi, Clawfinger, Danzig, Deep Purlpe, Def Leppard,
Dio, Dokken, Don Dokken, Faith no More, Gamma Ray, Guns N' Roses, Hammerfall,
Helloween, HIM, Iced Earth, Iron Maiden, Judas Priest, Kiss, Led Zeppelin, Lordi, Manowar,
Megadeth, Metallica, Motörhead, Mustasch, Mötley Crüe, Ozzy Osbourne, Pain, Pantera,
Rainbow, Rammstein, Ratt, Rob Zombie, Saxon, Scorpions, Slayer, Sonata Arctica,
System of a Down, Ted Nugent, The Haunted, The Offspring, The Who, Thin Lizzy, Twisted Sister, Uriah Heap, W.A.S.P, Van Halen, Velvet Revolver och Yngwie J. Malmsteen
är såna jag tycker man ska ha i sin hårdrockssamling!

Disturbed är allt jag säger... än så länge

  • Oregistrerad
  • 2006-06-10 19:18

Lyssnar mest på Arch Enemy, Slayer, In Flames, Dimmu Borgir m.fl. Sjukt bra band må jag säga

Inte rakt igenom renodlad metal kanske, men stenhårt blandat med bra melodi (eftersom jag aldrig uppfattar texter i musiken) med en touch av goth är det jag gillar

Några favoriter:
Sonata Arctica, Nightwish, System of a Down, Within Temptetion, Sirenia, Rammstein, Disturbed, HIM, Apocalyptica m.m.

Gillar även Enigma och Sarah Brightman
definitivt ingen metal, but hey..

En fråga, hur många av er kan egentligen höra och förstå texterna bland de band som brölar på growlingen ordentligt? Personligen kan jag faktiskt höra texterna ganska ofta, även om jag inte riktigt förstår sammanhållningen riktig. Då blir det besök på darklyrics..

Ursprungligen av Fürsten:

Inte rakt igenom renodlad metal kanske, men stenhårt blandat med bra melodi (eftersom jag aldrig uppfattar texter i musiken) med en touch av goth är det jag gillar

Några favoriter:
Sonata Arctica, Nightwish, System of a Down, Within Temptetion, Sirenia, Rammstein, Disturbed, HIM, Apocalyptica m.m.

Gillar även Enigma och Sarah Brightman
definitivt ingen metal, but hey..

Jag lyssnar också på en hel del annan musik, däribland hiphop, trance, DnB, nu-jazz samt klassisk musik.

Jag kan förstå de flesta texterna men eftersom jag är "instrument-kåt" så uppmärksammar jag mest galna kaggar, sjuka takter och sköna riff...
Bra tips på band är då min "Just-Nu" lista;
Chimaira
Caliban (kolla in senaste skivan)
Morbid Angel (Så klart...)
Napalm Death (gah!)
Motorjesus (Sjukt bra tryck)
Shadows Fall
Trivium (Endast trummorna!)

Om någon har en likasinnad inställning är flera tips på bra band välkomna!
Jag vet inte om det är tillåtet att länka till sidor på forumet, men här är en ovärdelig sida
som hittar band med just din musiksmak! Kolla in Pandora Internet Radio - Find New Music, Listen to Free Web Radio

1
Bevaka tråden