Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför denna röra?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-06-26 13:46

Blir snart förbannad, har provat både Anapod och Itunes med samma resultat. När jag för över musik till min ipod så kategoriseras inte allt, istället så kan det finnas två mappar med samma artist där två halva skivor ligger. Jag förstår inte hur det kan vara ett problem egentligen. Det enda jag vill göra är att föra över musik till ipoden så att de ligger i de mappar som de ligger i datorn.

Jag förmodar att ni förstår vad jag menar, jag har sökt men inte hittat någon tråd som hjälpt mig.

Min fråga är alltså; Hur skall jag göra för att kunna föra över allt så att de ligger samma ordning som jag har på datorn? Jag tycker inte jag skall behöva skapa någon spellista för varje album (Jag vet att anapod kan göra det automatiskt) Har man 12000++ i ipoden så är det bra om man har ordning på dem!!!

Tack på förhand.

/Andreas

Håll reda på dina id3-taggar på spåren så blir allt mycket mer organiserat ska du se.

  • Medlem
  • 2006-06-26 16:19

spelar det någon roll vilken version man har på id3 taggarna? Finns olika att välja på.

Kategoriseringen görs av DEJ, inte av iTunes.
Schyssta fil/mappnamn är inte samma sak som att ID3-taggarna är rätt, men det har du ju redan märkt.

Som nybliven Ipod-ägare kan jag hålla med båda parter. Ser egentligen ingen anledning till att man INTE skall kunna välja var man vill ha sina låtar. ID-taggar i all ära, men har man, som jag, 700 bootlegs så är det ingen kaka att "bara hålla reda på id3-taggarna". Inte heller finns det databaser som gör det.

Så varför uppfinna hjulet igen? Låt mig bestämma hur det ska kategoriseras.

Just my thoughts.

Ursprungligen av NiklasM:

Som nybliven Ipod-ägare kan jag hålla med båda parter. Ser egentligen ingen anledning till att man INTE skall kunna välja var man vill ha sina låtar. ID-taggar i all ära, men har man, som jag, 700 bootlegs så är det ingen kaka att "bara hålla reda på id3-taggarna". Inte heller finns det databaser som gör det.

Så varför uppfinna hjulet igen? Låt mig bestämma hur det ska kategoriseras.

Just my thoughts.

WORD!

Ursprungligen av NiklasM:

Som nybliven Ipod-ägare kan jag hålla med båda parter. Ser egentligen ingen anledning till att man INTE skall kunna välja var man vill ha sina låtar. ID-taggar i all ära, men har man, som jag, 700 bootlegs så är det ingen kaka att "bara hålla reda på id3-taggarna". Inte heller finns det databaser som gör det.

Så varför uppfinna hjulet igen? Låt mig bestämma hur det ska kategoriseras.

Just my thoughts.

Det är väl du som bestämmer? Du har fälten Namn, Artist, Albumartist, Album, År, Gruppering, Kompositör, Genre och Kommentarer att leka med. Det vore då märkvärdigt om inte alla din bootlegs skulle gå att skärskilja med hjälp av dom. Hur gör du idag? Streckkoder?

Mina bootlegs innehåller totalt 21000 låtar (du kan få märka dem om du känner att du har tid?). Dessa är redan märkta. Enligt ett mappsystem som funnits rätt länge. Det som finns i utforskaren i varje operativsystem som skapats från MS de senaste deceniet.

Man har medvetet sett till att Ipoden (och andra spelare) inte kan läsa dessa mappstrukturer, eller hur? Utan ber mig att "tagga" mina låtar. Jag bestämmer således ingenting gällande detta. Visst jag bestämmer sålänge jag gör på "deras sätt". Jag säger inte att ID-tagar är dåligt, men låt mig själv välja om jag vill använda dem. För i detta fall, vill jag inte och då får jag 700 låtar som heter "01. Intro" i rad från 700 olika konserter.

Ursprungligen av NiklasM:

Mina bootlegs innehåller totalt 21000 låtar (du kan få märka dem om du känner att du har tid?). Dessa är redan märkta. Enligt ett mappsystem som funnits rätt länge.

Stenålder. Mapp/filnamn är alldeles för begränsat för musik- och bildändamål. Det är metadata som gäller, ID3-taggar för musik. Om du nu kör Windows XP, så har du kanske märkt att ID3-info också visas i Explorer. Se det som en ledtråd.

Ursprungligen av NiklasM:

Man har medvetet sett till att Ipoden (och andra spelare) inte kan läsa dessa mappstrukturer, eller hur?

Däremot kan iTunes hjälpa dej att skapa just en mappstruktur. Med hjälp av ID3-taggarna. Kryssa i "Keep iTunes Music folder organized" under avancerade inställningar. Är du sen en flitig myra och taggar allting med artist/album så döps mapparna om i överensstämmelse. MP3-filerna döps om med låtnamn, såklart, men även låtnummer och CD-nummer läggs till namnet. Give it a shot. Hundra gånger smidigare än att sitta och peta i Explorer.

Ursprungligen av petern:

Stenålder. Mapp/filnamn är alldeles för begränsat för musik- och bildändamål. Det är metadata som gäller, ID3-taggar för musik. Om du nu kör Windows XP, så har du kanske märkt att ID3-info också visas i Explorer. Se det som en ledtråd.

Vilken trevlig trevligt ton....inte

Citat:

Däremot kan iTunes hjälpa dej att skapa just en mappstruktur. Med hjälp av ID3-taggarna. Kryssa i "Keep iTunes Music folder organized" under avancerade inställningar. Är du sen en flitig myra och taggar allting med artist/album så döps mapparna om i överensstämmelse. MP3-filerna döps om med låtnamn, såklart, men även låtnummer och CD-nummer läggs till namnet. Give it a shot. Hundra gånger smidigare än att sitta och peta i Explorer.

Jo, visst säkert skitbra. Men om man nu standardiserat hela PC-världen efter ett system (stenåler eller inte) så kan man tycka att kompatibliteten med ny teknik bör finnas. Vi var trots allt rätt många som hade musik på PCn långt innan Apple uppfann iPoden.. Det finns spelare som hanterar mappstruktur och frågan är varför jag inte får välja.

Jag ska dock kolla ditt tips, tack....har ju mer än en brutalt, i XP, organiserad bootlegsamling.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-09-30 12:21
Ursprungligen av NiklasM:

Vi var trots allt rätt många som hade musik på PCn långt innan Apple uppfann iPoden.. Det finns spelare som hanterar mappstruktur och frågan är varför jag inte får välja.

jo du kan välja, du kan välja att köpa en annan musikspelare en en iPod

Ursprungligen av troy100:

jo du kan välja, du kan välja att köpa en annan musikspelare en en iPod

Jovisst men det var inte riktigt det vi talade om.

dubbel...sorry

Håller fullständigt med NiklasM. och tror nog MÅNGA fler håller med. Men det är typiskt ipodägare att varje gång man för upp kritik så får man något svar som låter som man förolämpat den som svarar... men men, jag kan inte så mycket om ipoden i sig så jag försöker mest bara komma ihåg vad mina dryga 30gb album heter och leta rätt på dom när jag ska spela dom.

Mapp/filnamn strukturen som har blivit standard på PC har ju sin botten i den så kallade piratscenen. ex C:/Musik/P_Diddelidi/01._P_Dadda_-_Is_Back.mp3 och det säger väl en del...

Ursprungligen av Stange:

Mapp/filnamn strukturen som har blivit standard på PC har ju sin botten i den så kallade piratscenen. ex C:/Musik/P_Diddelidi/01._P_Dadda_-_Is_Back.mp3 och det säger väl en del...

En del om vad?

Ursprungligen av Stange:

Mapp/filnamn strukturen som har blivit standard på PC har ju sin botten i den så kallade piratscenen. ex C:/Musik/P_Diddelidi/01._P_Dadda_-_Is_Back.mp3 och det säger väl en del...

Håller med föregående talare, kan du utveckla det där?

Jag har lekt med både Windows Media Player, Winamp och iTunes. För att göra ett bra system över mina musikfiler. Itunes är helt klart mest användarvänligt. Nu fattas bara en iPod.

Jag menar bara att om man har filer med ofullständiga id3 taggar så är dom förmodligen olagligt nerladdade. Eller så saknades infon i gracenotes cddb-server, men då skriver man väl in den. För alla moderna rippprogram tex iTunes kör ju med gracenotes cddb-server. Eller om man köpt musiken från iTunes Store så får man ju både bild och spårinfo.
Nu har jag säkert retat upp någon

Nu KAN man ju iofs. ha musiken riktigt taggad fastän filnamnen är sunkiga.
Även i iTunes. Kryssar du bort "Ordna mappen iTunes Music" så ändras inte filnamnen enligt ID3-taggarna.

äger tyvärr en 60gigs ipod. Jag har gett den en överkryssad etta i betyg, den hade fått en stark tvåa om den hade haft så pass IQ att den kunde kopiera mappstrukturen på mp3erna som ligger på datorn,, är inte intresserad av id3 tag skit, vill inte se bilder prod år och annan tjåller, det enda jag kräver är att den börjar med första låten och slutar med sista,, har ägt eländet i 1,5 år och använt den kanske 5ggr. Finns det inte nåt tredjepartsprogram som fixar detta? vägrar sitta och handknappa, det måste vara ytterst smidigt.. och ni som undrar.. jo jag laddar ner olagligt,, så mycket jag bara hinner och orkar och jag älskar det! /Farmarn

Ursprungligen av farmarn:

äger tyvärr en 60gigs ipod.

Grattis

Ursprungligen av farmarn:

Jag har gett den en överkryssad etta i betyg, den hade fått en stark tvåa om den hade haft så pass IQ att den kunde kopiera mappstrukturen på mp3erna som ligger på datorn

Vilken djuplodande recension! Du verkar inte ha den tekniska kunskapen som krävs för att sätta betyg ens på nåt så enkelt som en iPod.

Ursprungligen av farmarn:

är inte intresserad av id3 tag skit

Då ska du nog inte hålla på med digitaliserad musik.

Ursprungligen av farmarn:

det enda jag kräver är att den börjar med första låten och slutar med sista

Du spelar din musik i... bokstavsordning? Nummerordning? Snyggt!

Ursprungligen av farmarn:

Finns det inte nåt tredjepartsprogram som fixar detta?

Det finns MASSOR med alternativ till iTunes, som du hade märkt om du hade orkat läsa FAQ:n.

Ursprungligen av farmarn:

...och ni som undrar...

Allvarligt, jag tror ingen här lyfter ett ögonbryn, you outlaw you!

För ett konstruktivt tips (eftersom din mödosamt ihopskrapade mappstruktur är rätt så värdelös i DMP-sammanhang), det finns verktyg som gör om mapphierarkin till ID3-taggar så du slipper allt för mycket manuellt handknappande.
Prova ID3-TagIt
ID3-TagIT 3.3.0 at VersionTracker

jag har frågat mej själv 100 gånger varför jag köpte den och svaret på den frågan är att jag hade hört mycket gott om den och Itunes, och jag tyckte dessutom att den var snygg,, varför alla är så nöjda med Itunes kan jag för mitt liv inte förstå. Det är främst mapphanteringen som gjort att Ipoden har fått ligga hemma i byrålådan och min Jens från stenåldern fått hänga runt min hals dagligen. Jag äger väl i sanningens namn 300-400 gammeldags cd skivor men det finns ju ingen rimlig anledning att rippa ner dom till Itunes när det tar 10sec att tanka skivan från nätet. Så min fråga igen, finns det inget 3.e partsprogram som helt sonika hanterar mapparna som dom ser ut, jag kan förtydliga för Petern: Först låt 1 (tex: 01 - Samma jävla skit) sen låt 2 (tex: 02 - Psykets heroin) sen 03 sen 04 osv till sista låten (tex: 15 - Den nya tidens korståg). Det måste ju finnas pogram som kirrar detta rakt av,, inget extra jobb,, jag vill bara veta detta sen ska jag lämna er Ipodhardliners ifred:)

Så här då: iTunes kan hantera mapp- och filstrukturen åt dej. Utifrån ID3-taggarna döps mappar och filer på "rätt" sätt, enligt ovan skulle mappen och filen döpas till "\Totalt Jävla Mörker\Totalt Jävla mörker\01 - Samma jävla skit.mp3" och sen hamnar resten av låtarna i samma jävla skitmapp. Oops...
Döper du om Artist/Album/Låt inifrån iTunes döps naturligtvis mappen/filen om automatiskt. Allt du behöver göra är att kryssa i "Ordna mappen iTunes Music" i inställningarna.

Sen när du har basuppgifterna ordnade (och det är det du kan använda ID3-TagIt till) är det bara att fortsätta att manuellt fylla på uppgifter i iTunes. Genre verkar en del vara noga med (jag struntar oftast i det), betygsättning, snygga covers, årtal, del av samling osv osv. It's up to you. Allt det du lägger till sparas ju i ID3-taggen så det kommer "alltid" att följa med filerna därefter.

Ursprungligen av k_k:

Blir snart förbannad, har provat både Anapod och Itunes med samma resultat. När jag för över musik till min ipod så kategoriseras inte allt, istället så kan det finnas två mappar med samma artist där två halva skivor ligger. Jag förstår inte hur det kan vara ett problem egentligen. Det enda jag vill göra är att föra över musik till ipoden så att de ligger i de mappar som de ligger i datorn.

Jag förmodar att ni förstår vad jag menar, jag har sökt men inte hittat någon tråd som hjälpt mig.

Min fråga är alltså; Hur skall jag göra för att kunna föra över allt så att de ligger samma ordning som jag har på datorn? Jag tycker inte jag skall behöva skapa någon spellista för varje album (Jag vet att anapod kan göra det automatiskt) Har man 12000++ i ipoden så är det bra om man har ordning på dem!!!

Tack på förhand.

/Andreas

Du kan prova ladda ner mediamonkey då kommer samma sak hända men du kan döpa om mapparna till det du vill så går alla med samma namn ihop...fast jag tror inte det går att synka in film men jaja......:)

Låtar försvinner från "Artist"

Sorry om jag är på helt fel tråd nu, jag reagerade på "Varför denna röra?" och läste tråden. Mitt problem har väl lite med detta att göra..

Vissa låtar som har samma artistnamn inskrivet i iTunes ligger ändå inte i mappen under "Artister", utan de är borta, hittar dem inte i den listan!
Tex. om man har albumet St Pepper av The Beatles och låten Let it Be så ligger inte Let it Be i "The Beatles"-mappen.
Däremot om man söker på låtnamnet så finns den där.
Har jag gjort nåt knas eller vad är det frågan om?
Äger en nano 8gb 2g.

Tacksam för hjälp!

Ursprungligen av squarepants:

Vissa låtar som har samma artistnamn inskrivet i iTunes ligger ändå inte i mappen under "Artister", utan de är borta, hittar dem inte i den listan!
Tex. om man har albumet St Pepper av The Beatles och låten Let it Be så ligger inte Let it Be i "The Beatles"-mappen.

Din "Let it be" är kanske märkt med "Compilation=Yes". Då hamnar den inte i artistens mapp, utan då hamnar den i Compilations-mappen istället.

Edit: Jag förutsätter att du menar mappar på hårddisken, inte mappar/spellistor inne i ditt iTunes-bibliotek.

Senast redigerat 2007-01-11 17:41

jag är inne på boysens spår... jag hatar att bli låst till mjukvara>hårdvara... där ligger ju ipod inte så bra till... och jo det förstör litegrann faktiskt...

  • Oregistrerad
  • 2007-01-11 16:37

Jag är rätt grön vad det gäller iPod och liknande mp3 spelare. Men så slog jag till på en 80GB
Nu till min fråga. Jag har handlat en del på musicstore och även lagt över/rippat från mina skivor. Och där så borde det väl ändå fungera som det ska med taggar osv. Men det gör det inte.
Exempelvis: Har en dubbel-cd med Elvis the swedish collection heter den. disc 1 och disc 2.
Stoppar i skiva nummer ett och rippar den och iTunes lägger den under
iTunes/Elvis/Elvis Swedish collection disc#1
Sen rippar jag cd nummer två och den hamnar under
iTunes/Samlingar/Elvis Swedish collection disc#2

Hur funtat är då iTunes?
Samma med abba, har alla på cd. en del cd's hamnar under abba och en del under samlingar. Och då är det inga samlingar utan abbas orginalplattor. Typ Super trouper hamnar under abba medans arrival hamna under samlingar?
Vart ligger logiken i det??
Tacksam för svar!

1
Bevaka tråden