Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[FAQ] Ljudböcker: Här ställer du ALLA dina frågor som rör Ljudböcker på din iPod

Tråden skapades och har fått 404 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mojonas:

Hmmm, vet du om MP3 (i ljudbokssammanhang) funkar på macformatterade podar oxå? Vad är i så fall vitsen med att komprimera om till AAC som många rekommenderar?
/Jonas

Det borde juh fungera. Men eftersom jag inte har MAC så kan jag inte testa.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-03 17:48

Jag har en ibookg4 och på den har jag ett antal ljudböcker i mp3 format.
Dom ligger i olika mappar med x antal filer i varje.
Va finns det för typ av lätt skribt som gör att jag får det så smidigt som möjligt?
Vill ju få det översiktligt osv.
jag har en helt ny ipod 30gb.
är inte super bra på datorer så gärna lätt oxå...
tack

Jag fick ett grymmt skummt problem med min ljudbok igår. Jag spelade upp ljudboken och sen tryckte jag på || (paus ) Sen så tror jag att jag lyssnade på nån podcast eller va det va å sist så satte jag på musik. Då började ljudboken spela upp samtidigt som musiken eller om det va podcasten, kommer inte ihåg. Skummt va det i alla fall. Jag startade om den å å då funkade allt prima igen. Använder mig av en G5 för övrigt.

Ursprungligen av corbijn:

Jag har en ibookg4 och på den har jag ett antal ljudböcker i mp3 format.
Dom ligger i olika mappar med x antal filer i varje.
Va finns det för typ av lätt skribt som gör att jag får det så smidigt som möjligt?
Vill ju få det översiktligt osv.
jag har en helt ny ipod 30gb.
är inte super bra på datorer så gärna lätt oxå...
tack

För det första bör du sammanfoga filerna så du får en fil för varje ljudbok.
Sedan ska du använda Selected Tracks Bookmarkable som jag nämnt i andra svar.

  • Medlem
  • 2006-06-13 14:28

Vet inte om någon redan har hittat något liknande men jag blev sur på att behöva bocka för Kom ihåg position och Hoppa över vid blanding för varje låt så jag gjorde ett litet applescript som gör just det för alla markerade låtar:
http://www.cs.umu.se/~dank/BookmarkableShufflable.scpt
Man kan även välja att bocka av dessa attribut hos alla markerade.

Scriptet läggs i [user]/Library/iTunes/Scripts och kommer då upp i iTunes scriptmeny. Hoppas det kan vara till hjälp för någon!

Har du kollat igenom guiden som redan finns??

Jag skulle oxå vilja veta om nån som har iPod video fått ljudböcker att fungera? Med PC/Windows.

Jag konverterar filerna och ändrar M4a ändelsen till b (dvs M4b, annars hamnar de inte i Audiobooks mappen) och det funkar fint, iPoden fattar att den ska spela upp i ordning och jag kan ha flera böcker där. Men, den kommer inte ihåg var jag slutade. Bara om jag stänger av den när jag står kvar i audiobooks, inte om jag lyssnar på musik eller ser på film emellan.
Hur får jag den att göra det?

Ursprungligen av Pollymia:

Jag skulle oxå vilja veta om nån som har iPod video fått ljudböcker att fungera? Med PC/Windows.

Jag konverterar filerna och ändrar M4a ändelsen till b (dvs M4b, annars hamnar de inte i Audiobooks mappen) och det funkar fint, iPoden fattar att den ska spela upp i ordning och jag kan ha flera böcker där. Men, den kommer inte ihåg var jag slutade. Bara om jag stänger av den när jag står kvar i audiobooks, inte om jag lyssnar på musik eller ser på film emellan.
Hur får jag den att göra det?

Förmodligen är det samma fel som tidigare böcker när det gäller Windows-fortmaterade (FAT32) iPods. Dessa iPods klarar helt enkelt inte av att spara ett bokmärke när man spelat musik eller annat. Gör istället så att du gör din bok, men konverterar den inte till AAC (.m4a) utan lägger in Kom ihåg uppspelningsplats och Hoppa över vid blandning i MP3-filen istället. Visst, boken hamnar inte rät i iPodent, men att bokmärket fungerar tycker jag är viktigare.

När jag väl fått ihop alla filerna så vill den stora filen inte spelas upp? Varför?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 22:59
Ursprungligen av taikonaut:

När jag väl fått ihop alla filerna så vill den stora filen inte spelas upp? Varför?

Kan det vara samma problem som jag fått nu helt plötsligt??
Den lägger ihop alla delar till en jättefil, men den spelar bara upp första spåret ändå.
Mysko och irrrrrrrrriterande:mad:

  • Medlem
  • 2006-01-24 10:24

Finns det något alternativ (Mac-program) till Merger för att få ihop mp3/mp4 till en enda?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-08 00:24

Håller på och gör en massa snygga talböcker med chapters nu :), men jag tänkte fråga er som lyssnat ett tag vilken är den sämsta kvalitén man kan köra? Alltså utan att det låter bläh, 128 är ju helt klart overkill :).

Tack så mycket.

Jag är lite förvirrad...
Läste här om att det inte funkar med bokmärken på FAT32 formaterade iPods och m4b-filer. Jag satt och lekte lite ändå, så jag tänkte försöka i alla fall. Satte ihop några filer med ett mp3-splitter/joiner program jag har, importerade till iTunes, konverterade till AAC, ändrade filändelsen (a till b) och la till biblioteket igen och förde sedan över den till min iPod. Den ligger nu som den ska under "audiobooks" i min iPod. Jag spelade ca 40 sekunder av spåret, bytte till musik och spelade musik ungefär lika länge, bytte sedan tillbaka till boken och den fortsatte på samma ställe. Prövade att byta till musik igen och spela flera låtar och hoppa fram och tillbaka mellan flera låtar för att sedan gå tillbaka till boken. Den fortsatte även denna gång där jag lämnade den senast (några sekunder längre fram än första gången alltså).
Bokmärken skulle väl inte funka på FAT32 PC formaterade iPods? Varför funkar det för mig? Eller har jag missuppfattat vad som inte funkar? Ber om ursäkt ifall jag bara missförstått och är korkad... :rolleyes:

Jag har en (som tidigare sagt) FAT32 PC formaterad iPod 60Gb av 5:te generationen (video) med Firmware 1.0.

Hejsan!

Hittat ny version av MP3Merger än den som finns i Guiden.

http://mp3merger.cjb.net/

Christian

P.S

Vet ej om det redan är tipsat om detta orkar inte söka igenom 16 sidor i denna tråd

Archangel

Nu vet jag inte hur länge du lyssnade på boken efter att du spelat musik. Problemet för mig är iaf att efter att bytt till musik och sedan återuppagit boklyssnandet så stannar boken efter så där en 30 sekunder och jag är tillbaks i huvudmenyn. Väljer jag sedan boken igen så börjar den från början.

Pride FC:
Vet inte hur länge jag lystnade förra gången. Men jag försökte igen två gånger och lystnade nu mer än en minut varje gång. Funkar fortfarande...
Verkar nästan vara för bra för att vara sannt...
Är det någon annan som har en G5 och har prövat det? Kan de ha fixat det till den eller till en ny uppdatering av Firmwaren. Hur länge sedan var det du prövade det (Pride FC) och vilken iPod har du?

Är väldigt glad att det verkar funka, vill bara gå till botten med varför det funkar...

Hur lång tid tog det för dig att konvertera filen tiil aac? För en bok på drygt 7h ville den ha nästan 3h.. och så länge orkar inte jag vänta så jag gjorde det lätt för mig även om jag har fått bokmärkena att fungera på det krångliga viset också. Jag har en mini-ipod.

  • Medlem
  • 2006-02-24 22:23

Hej, jag har problem med en ljudbok. När jag för över spåren från iTunes hamnar de i oordning i spelaren. Jag försöker sortera dem i olika album och mappar, men samma sak händer ändå. De hamnar helt i oordning. Boken är på 233 spår. Måste jag verkligen tagga om dem en och en i iTunes? Har nån nåt bra tips? Tack på förhand.

Jag har lite problem med MP3 Merger, för när jag ska lägga till .mp3 filerna så kommer dom inte in i listan. Jag gör som man ska - Add files... väljer filer och trycker på öppna, men dom kommer ändå inte in. Vad kan vara fel?

Ursprungligen av Petterabborre:

Jag har lite problem med MP3 Merger, för när jag ska lägga till .mp3 filerna så kommer dom inte in i listan. Jag gör som man ska - Add files... väljer filer och trycker på öppna, men dom kommer ändå inte in. Vad kan vara fel?

Prova den senaste versionen av MP3merger: http://mp3merger.cjb.net/
Det kan även vara så att filerna du skall lägga in inte är av samma sort eller kodning, men den
senaste versionen talar i så fall om det för dig.

Hade det problemet själv med en bok som jag redan hade på datorn i mp3 format.
Den fick jag först koda om i iTunes så alla filer fick samma samplingsfrekvens och
sedan kunde de sammanfogas i MP3merger för att därefter åter koda om hela filen i iTunes igen.

*Puuuhh*

Hade tydligen inte nyaste versionen. Tack så mycket för hjälpen!

Nu när jag håller på att konvertera filen till AAC så står det i iTunes att det kommer ta lite drygt 120h att konvertera den :eek: det känns liite fel, men vad är felet?
Åter till hockeyn nu

Edit; färdigt det tog lite mindre tid som tur är.

Ursprungligen av Petterabborre:

Nu när jag håller på att konvertera filen till AAC så står det i iTunes att det kommer ta lite drygt 120h att konvertera den :eek: det känns liite fel, men vad är felet?
Åter till hockeyn nu

Edit; färdigt det tog lite mindre tid som tur är.

Om du är ansluten till en PC och har en windowsformaterad iPod så kommer inte iPoden ihåg
var du slutade lyssna.
Jag har fått konvertera till MP3 med 128kbit samt mono för att behålla någorlunda kvalitet på boken.
Dock blir filerna ungefär dubbelt så stora som med aac 64kbit.

Glöm inte att markera i iTunes att filen skall komma ihåg uppspelningsplats samt att inte vara med vid
blandning av spår.

Edit: Obs! Boken kommer inte hamna under iPodens ljudböcker utan skapa enklast en
egen spellista för detta.

Ursprungligen av Micke 1975:

Om du är ansluten till en PC och har en windowsformaterad iPod så kommer inte iPoden ihåg
var du slutade lyssna.

(är Windowsanvändare)

Det där stämmer inte alls längre. JAg har en 30 gigs gen. 5 ipod och har flera föreläsningar i MP3-format på den, funkar hur fint som helst. Jag kan börja lyssna i iTunes, spela lite låtar, synka med ipoden, lyssna lite där, lyssna på låtar på ipoden, synka igen, fortsätta lyssna i iTunes. Inga problem alls.

Nåja, det var egentligen inte därför jag letade reda på den här tråden...

Jag har, som säkert många andra, talkböcker som mp3-filer. Vad jag skulle vilja göra är att merga alla så att varje bok är en, kanske två stora filer. Vad jag även skulle vilja göra är att lägga in bokmärken i filen så att man enkelt kan hoppa mellan kapitel.
Jag har sett flera podcasts som har den här funkationen.
Min fråga är om någon känner till nån mjukvara för Windows som klarar av sådant här?

Ursprungligen av Scuttle:

(är Windowsanvändare)

Det där stämmer inte alls längre. JAg har en 30 gigs gen. 5 ipod och har flera föreläsningar i MP3-format på den, funkar hur fint som helst. Jag kan börja lyssna i iTunes, spela lite låtar, synka med ipoden, lyssna lite där, lyssna på låtar på ipoden, synka igen, fortsätta lyssna i iTunes. Inga problem alls.

Nåja, det var egentligen inte därför jag letade reda på den här tråden...

Jag har, som säkert många andra, talkböcker som mp3-filer. Vad jag skulle vilja göra är att merga alla så att varje bok är en, kanske två stora filer. Vad jag även skulle vilja göra är att lägga in bokmärken i filen så att man enkelt kan hoppa mellan kapitel.
Jag har sett flera podcasts som har den här funkationen.
Min fråga är om någon känner till nån mjukvara för Windows som klarar av sådant här?

Tack. Äntligen någon mer som fått detta att funka. Då vet jag att jag inte är galen i alla fall. Har fått det att funka på min 60Gb G5 och min flickväns 2Gb mini G2.

Om du hittar ett program som klarar det du söker får du gärna posta det här. Låter som en ruggigt smart funktion. Just nu har jag alla audioböcker uppdelade efter skivor, blir inte helt omöjligt att spela fram dit man var ifall man tappat bort sig. Vore trevligare med en stor fil dock.

Ursprungligen av Archangel:

Tack. Äntligen någon mer som fått detta att funka. Då vet jag att jag inte är galen i alla fall. Har fått det att funka på min 60Gb G5 och min flickväns 2Gb mini G2.

Om du hittar ett program som klarar det du söker får du gärna posta det här. Låter som en ruggigt smart funktion. Just nu har jag alla audioböcker uppdelade efter skivor, blir inte helt omöjligt att spela fram dit man var ifall man tappat bort sig. Vore trevligare med en stor fil dock.

Efter lite ytterliga grävande så har jag kommit fram till att skapa AAC-filer med fördefinierade kapitel inte går att göra på en Windows-maskin (än). Apple har släppt ett verktyg dom kallar "Chapter Tool" för att göra just det här, men det finns bara för Mac

Ursprungligen av Archangel:

Tack. Äntligen någon mer som fått detta att funka. Då vet jag att jag inte är galen i alla fall. Har fått det att funka på min 60Gb G5 och min flickväns 2Gb mini G2.

Om du hittar ett program som klarar det du söker får du gärna posta det här. Låter som en ruggigt smart funktion. Just nu har jag alla audioböcker uppdelade efter skivor, blir inte helt omöjligt att spela fram dit man var ifall man tappat bort sig. Vore trevligare med en stor fil dock.

Har du även varit 2 timmar in i boken, och sedan lyssnat på musik och sedan boken igen och bokmärket fortfarande finns kvar och inte återgår till huvudmenyn efter 2 min?

Ursprungligen av erikohman:

Har du även varit 2 timmar in i boken, och sedan lyssnat på musik och sedan boken igen och bokmärket fortfarande finns kvar och inte återgår till huvudmenyn efter 2 min?

Självklart

Ursprungligen av erikohman:

Har du även varit 2 timmar in i boken, och sedan lyssnat på musik och sedan boken igen och bokmärket fortfarande finns kvar och inte återgår till huvudmenyn efter 2 min?

Inte jag, men min flickvän. Och det funkade för henne. Själv har jag bara provlystnat lite i några minuter. Tror dock inte att det skiljer sig om man har lystnat 5min eller 2tim. Som om iPoden skulle veta att det var skillnad...

Ursprungligen av Archangel:

Inte jag, men min flickvän. Och det funkade för henne. Själv har jag bara provlystnat lite i några minuter. Tror dock inte att det skiljer sig om man har lystnat 5min eller 2tim. Som om iPoden skulle veta att det var skillnad...

Då har jag testat på min fjärde generations (monokrom) iPod med senaste firmwaren och använt senaste iTunes när jag konverterade till AAC fil. Det fungerade inte!

Bokmärket finns där, men när du lyssnat ett tag (1-2 min) så hänger sig iPoden i en sekund och återgår sedan till huvudmenyn.

Bevaka tråden