Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var fan är den nya "Updater" Apple?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Alltså, sitter här och är fly förbannad. Här sitter man med en Ipod 60gb Video, som man inte "kan" använda för att en fungerande drivrutin inte kommit komplett än. Alltså, första veckan efter det senaste skämtet till uppdatering, så va man väl lugn, men nu är jag fan förbannad. Jävla pengakåta skitvärld......... Släpper senaste produkten innan de ens funderat ut hur de ska tillverka en programmering som fungerar som programvara korrekt till den. Vafan är det frågan om........så kan man ju fan inte göra...........Video...haha med den nya "fräscha" uppdateringen kan man ju inte kolla film pga dess bugg i drivrutinen.

Nu kanske jag låter lite väl negativ, för jag vet mycket väl att det finns äldre drivrutiner och att man kan göra i princip allt med den nyaste, men är det för mycket begärt av en kund som lägger ner över 4000kr på denna typ av produkt och inte ens får en komplett fungerande drivrutin till den. Detta låter som ett skämt för mig.
Apple står för 2006:s största företagsskämt...hehe.

Nu har det gått ett tag sedan den "nya" uppdateringen kom, är det inte tags å fixa fram en ny som fungerar snart, fort som fan!?

Har jag fel.....

blä blä....tack för mig

/Hampus

ja.. man kan ju iaf undra vart den tagit vägen.. borde ju vara en hel del "filed complaints" hos applesupporten vid detta laget kan man tänka..

själv nergraderade jag idag, buggen blir ju bara värre o värre ju mer man försöker titta.

Ursprungligen av jaargo:

själv nergraderade jag idag, buggen blir ju bara värre o värre ju mer man försöker titta.

Hur nergraderar man? Betyder det att man i "Updater 2006-01-10 mappen" väljer "Återställ" alternativet? Då försvinner alltså allt man har på iPoden.

är det bara jag som inte haft problem med min ipod video uppdatering?

Ursprungligen av lordset:

är det bara jag som inte haft problem med min ipod video uppdatering?

Jag har inga problem heller, dock har jag alla mina filmer i MPEG-4. Tycker att ändringen med att om man håller in Menu så kommer man till starten är en bra uppdatering - alltså har jag personligen bara märkt fördelar av den nyaste updaten.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-24 08:26

Har inte heller några som helst problem. Har 30 Gb video och har inga problem med egna filmer. Har totalt ca 35 DVD skivor inlagda, kodade med Videora H.264.

Förstår inte riktigt Hampuss... Vad är det för idé att i inlägg efter inlägg återkomma till samma sak? Om du nu är så missnöjd med den nya drivrutinen (som du kallar det) så varför inte nedgradera till denna första, som ju fungerade fint? Det tar ju bara några minuter. Men en del tycker ju kanske om att ha något att klaga över så klänger fast vid den nya bara för det?

För den som undrar hur man nedgraderar på smidigaste sätt, så är det enklaste att tanka ner iPodWizard, köra den och trycka på "Downgrade" en eller ett par gånger. Sedan kör man bara den gamla updatern och väljer upgrade (inte restore) så har man genast den gamla programvaran utan att ha raderat någonting.

När det gäller Apples nya firmware och "videobuggen", så måste man ju till deras försvar anföra att iPoden fungerar felfritt i detta avseende när man använder den med video köpt från iTunes Music Store och filmer kodade med Quicktime och iTunes. Jag vet inte om Apple egentligen har lovat så mycket mer. Men naturligtvis skall det fixas. Förstår bara inte paniken som lyser i ögonen hos vissa, det är ju så lätt att nedgradera.

Ursprungligen av ridax:

Har inte heller några som helst problem. Har 30 Gb video och har inga problem med egna filmer. Har totalt ca 35 DVD skivor inlagda, kodade med Videora H.264.

Förstår inte riktigt Hampuss... Vad är det för idé att i inlägg efter inlägg återkomma till samma sak? Om du nu är så missnöjd med den nya drivrutinen (som du kallar det) så varför inte nedgradera till denna första, som ju fungerade fint? Det tar ju bara några minuter. Men en del tycker ju kanske om att ha något att klaga över så klänger fast vid den nya bara för det?

För den som undrar hur man nedgraderar på smidigaste sätt, så är det enklaste att tanka ner iPodWizard, köra den och trycka på "Downgrade" en eller ett par gånger. Sedan kör man bara den gamla updatern och väljer upgrade (inte restore) så har man genast den gamla programvaran utan att ha raderat någonting.

När det gäller Apples nya firmware och "videobuggen", så måste man ju till deras försvar anföra att iPoden fungerar felfritt i detta avseende när man använder den med video köpt från iTunes Music Store och filmer kodade med Quicktime och iTunes. Jag vet inte om Apple egentligen har lovat så mycket mer. Men naturligtvis skall det fixas. Förstår bara inte paniken som lyser i ögonen hos vissa, det är ju så lätt att nedgradera.

Hej på dig! vill bara förklara för dig hur det ligger till. Som jag även skrev i mitt inlägg, så VET jag mycket väl batt man kan nergradera och att filmerna då ordnar sig, men med den äldre uppdateringen så finns det också buggar samt bristande möjligheter, som det inte ska vara. Du kanske är en person som nöjer dig med något halvdant, när du köpt det. Sådan är inte jag, när jag inser att allt handlar framförallt om pengar. Att släppa en prosukt innan man har korrekt och komplett fungerande programvara och drivrutin är för mig helt oförståligt. Om du nöjer dig med detta, så OK, kul för dig........du är nog en av de få som gör det.

/Hampus

mm tror det

hampuss om du klagar på att de släppt programvara som är kass osv ställer jag mig snabbt frågan använder du windows?
där har du ett företag som verkligen vet hur man uppdaterar så man får mer buggar en vad man hade innan

jajaj....men låt mig göra ett inlägg utan att tjafsa......orsak liksom.......i princip alla tycker något som inte du tycker....så få det inte att låta som bara jag tycker att det är skit, eller att du har en point liksom...men ha det gött.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-24 14:38
Ursprungligen av hampuss:

jajaj....men låt mig göra ett inlägg utan att tjafsa......orsak liksom.......i princip alla tycker något som inte du tycker....så få det inte att låta som bara jag tycker att det är skit, eller att du har en point liksom...men ha det gött.....

Det är svårt att få något sammanhang i vad du skriver. Men vad är det du tycker är så fruktansvärt buggigt med den första versionen av firmwaren, så att du inte kan stå ut med den? Det var ju trots allt den som fanns på maskinen när du köpte den, så om du var så missnöjd med den då, varför köpte du den överhuvudtaget?

Vad har du för bevis på att det "bara handlar om pengar"? Vad tjänar Apple på att släppa en buggig programvara? Tar de betalt för uppgraderingarna, eller var är det pengarna kommer in? Nej, tona ner lite nu, nedgradera till första versionen och ta det lugnt. Någon sådan jättekatastrof är det hela inte att du måste skriva inlägg efter inlägg om detta.

  • Medlem
  • 2006-01-24 14:44

vad är problemet egentligen? flera stycken här säger ju att deras ipods funkar efter en uppdatering.. så isåfall rä det ju inte apples fel, utan microsofts, alternativt enbart din dator.. ? missförstå mig inte nu, jag kör själv windows, och folk som påstår att xp är ett skit-os med massa buggar bara vet inte vad de snackar om.. men dock, fungerar det för andra så ligger problemet troligen i din maskin, eller?

sen kan jag väl tycka att en produkt ska fungera som lovat, visst, men på ett sätt ska man väl vara glad att ipoden funkar överhuvudtaget med windows-plattformen.. jag hade ju inte begärt att volvo-reservdelar skulle passa i min peugeot tex..

Ursprungligen av deez:

vad är problemet egentligen? flera stycken här säger ju att deras ipods funkar efter en uppdatering.. så isåfall rä det ju inte apples fel, utan microsofts, alternativt enbart din dator.. ? missförstå mig inte nu, jag kör själv windows, och folk som påstår att xp är ett skit-os med massa buggar bara vet inte vad de snackar om.. men dock, fungerar det för andra så ligger problemet troligen i din maskin, eller?

sen kan jag väl tycka att en produkt ska fungera som lovat, visst, men på ett sätt ska man väl vara glad att ipoden funkar överhuvudtaget med windows-plattformen.. jag hade ju inte begärt att volvo-reservdelar skulle passa i min peugeot tex..

Det är exakt samma buggar på min iPod som hans.. Det är riktigt dåligt av Apple att släppa en sådan dålig uppdatering. Jag har aldrig varit med om något liknande!!

Ursprungligen av deez:

vad är problemet egentligen? flera stycken här säger ju att deras ipods funkar efter en uppdatering.. så isåfall rä det ju inte apples fel, utan microsofts, alternativt enbart din dator.. ? missförstå mig inte nu, jag kör själv windows, och folk som påstår att xp är ett skit-os med massa buggar bara vet inte vad de snackar om.. men dock, fungerar det för andra så ligger problemet troligen i din maskin, eller?.

Antagligen så har de flesta av de som inte upplever problemen en 30Gb version. Som det har dokumenterats här och speciellt på iLounges forums så uppstår problemen nästan enbart på 60Gb versionen och helt och hållet oberoende av operativsystem. Och då så många olika människor (då menar jag verkligen många) har exakt samma problem så tror jag nog man kan utesluta att det är individens dator som är problemet.

Sen tänker inte jag skrika okvädesord bara därför. Dock kan jag säga att jag tycker det är dåligt av Apple att inte komma med en ny update snabbare än de gör. I och med den nya updaten så har faktiskt andra problem upstått, som tex att skärmen ibland låser sig när man är inne på ratings på en sång.

Sen alla som säger "men nedgradera då!". Tycker inte att detta argument riktigt funkar i längden. Först och främst kanske det finns folk som vill köra den nya fjärren, detta går ej utan att updatera. Så man måste välja mellan radio eller filmer?
Sen så ska man inte behöva köra gammal programvara för att ha en fungerande produkt. Skulle många tycka det var ok om MS eller Apple släppte en uppgradering till sina operativsystem som förstörde vissa funktioner? Skulle dessa människor sedan lungt säga "kör en gammal version"?
Man måste ju kunna uppgradera utan att bli lidande av fler problem än innan.

My two cents...

Alltså vikken röv slickar ni egentligen? Sympatisera och tycka att detta är ok. Men liksom, så ni har inte märkt något av dessa buggar? då är ni nog de enda. Vafan ta en koll i forummet grabbar. Ser det ut som en blå himmel eller? Som jag skrivit, så gillar jag inte att behöva vara så negativ, men detta är inte okej. Är ni försäljare av apples produkter eller varför sympatiserar ni med en sådan här skräll för? Sen så har ipod utvecklats för att vara kompatibel med windows, så snacka inte gojja seriöst......jag menar bara att jag är besviken över att de inte kan fixa fram en firmware som ger de möjligheter som de själva försöker ge och de som de utlovar.

Förstår mig inte på er. Men ska sluta med negativiteten nu, men vill ni sympatisera, så gör det då.....jag och en jävla massa andra på detta forum tycker allafall inte att apple har skött detta korrekt.

Och jag har haft Ipod i 3år och har inte klagat en enda gång. Senast en Ipod mini, som fungerade precis som utlovat med medkommande drivrutin. Så jag blev chokad när jag märkte hur de hade skött detta. Sluta kommentera detta nu. Vet vad ni menar om negativiteten och jag ursäktar detta. SLUT!

Jag har en 30Gb ipod och kan köpa det mesta. Men vad jag fatkiskt blir besviken på är att min laddare jag köpt inte fungerar med den nya uppdateringen. Nej. det spelar ingen roll att det är en tredjepartstillverkare, det ska funka. Apple gör samma sak som Microsoft gjorde med IE fast i 10 ggr värre. DET är fel!

Min klasskompis 30Gb G5 iPod funkar utmärkt att ladda med deras laddare som igentligen är avsedd för JOS produkter.
Igår när jag låg med iPoden i sängen och skulle se på Lost hittade jag inte avsnitten, beror detta på att jag tidigare under dagen hadde ändrat dem till "TV-Program"? Aja tänkte jag, ser på Charlie and the Chocolate Factory istället. Självklart fryste filmen var 30sec eller så men efter lite trixande med klickhjulet (ingen aning om vad jag gjorde) slutade filmen att frysa och jag kunde se hela filmen utan att den frös (Ca 1timme 40min)....

Jag håler med Hampuss. Det är fucked att man inte kan få en pryl som funkar ordentligt när det handlar om så mycket pengar. Jag har en 60gb och har samma problem med nya drivrutinen. Ska prova att "nedgradera" för då funkar det förmodligen bättre. Men poängen med uppdateringar borde väl ändå vara att det ska funka bättre? Fattar inte varför folk på forumet beter sig som det är Hampuss som kommer med obefogad kritik.

tack.....sitter fortfarande och väntar. Saken är den att jag förstår folk som tycker man kan ta det lungt med negativa kommentarer, sålänge det handlar om "små fel" eller personlig kritik eller kritik som handlar om att i allmänhet bara vara en negativ person, men detta handlar om ett världsledande företag inom sin produktgren, som gör en sådan här miss. Det tycker allafall inte jag är okej.

Men har pratat med support många gånger och de vet inget om när en ny uppdatering ska släppas. När jag förklarar om de feta buggarna i nya uppdateringen, som svarar de precis som att problemmet inte existerar. De kommenterar med att "folk pratar om problemen på internet på forum, men att ingen ringer in och felanmäler hos supporten". Detta låter för mig helt märkligt och felaktigt, men FOLK...RING IN OCH MEDDELA ATT NI OCKSÅ MÄRKT DEN EXTREMA BUGGEN I SISTA UPPDATERINGEN, MED HACK I FILMER, SÅ KANSKE APPLE MÅSTE GÖRA NÅGOT ÅT SAKEN FÖRHÅLLANDEVIS SNART.

/Tack

Att jag inte ringt support beror på att jag inte tror det hjälper. Tyvärr är det väldigt sällan nu för tiden som devisen "kunden har alltid rätt" gäller. Folk (inklusive jag själv tyvärr) vänjer sig vid att bli behandlade som skit och slutar klaga. Min erfarenhet av supportsamtal liknar den du beskriver, nämligen att folket som sitter i den så kallade supporten inte vet ett skit mer än jag, ofta till och med mindre. Förresten kommer en ny version av hårdvara om en månad eller så, och då är det ju ändå dags att köpa nytt

vaaaaaqrrrrrr e uppdateringen........jag bli less snart.......ge mig den!!!

Ursprungligen av hampuss:

vaaaaaqrrrrrr e uppdateringen........jag bli less snart.......ge mig den!!!

Hampus, allt kan inte bli serverat på ett sliverfat till dig.
Men är det denna uppdateringen du söker?

Ursprungligen av daniels:

Hampus, allt kan inte bli serverat på ett sliverfat till dig.
Men är det denna uppdateringen du söker?

Det är så klart Version 1.0 han menar.. Den man får med på CD-skivan...

inte den updateringen han menar

vafan läs....tråden så fattar ni kanske att jag inte vill "bli serverad" av någon gammal jävla uppdatering. Klart jag vet vad de uppdateringarna som finns, går att hitta. Vafan liksom...menar att apple får fixa en ny uppdatering till video, så jag slipper slänga antingen min videoipod, eller radio-tillbehöret till den. Hajjar ni vad jag menar eller guys? bra

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-14 21:44
Ursprungligen av hampuss:

vafan läs....tråden så fattar ni kanske att jag inte vill "bli serverad" av någon gammal jävla uppdatering. Klart jag vet vad de uppdateringarna som finns, går att hitta. Vafan liksom...menar att apple får fixa en ny uppdatering till video, så jag slipper slänga antingen min videoipod, eller radio-tillbehöret till den. Hajjar ni vad jag menar eller guys? bra

Eftersom du visste om problemen med version 1.1 långt innan du skaffade din radio-remote, så får du skylla dig helt själv om du köper den, i vetskap om att du måste köra 1.1 med de problem som följer med detta. Är ganska trött på ditt tjat nu.

Ursprungligen av ridax:

Eftersom du visste om problemen med version 1.1 långt innan du skaffade din radio-remote, så får du skylla dig helt själv om du köper den, i vetskap om att du måste köra 1.1 med de problem som följer med detta. Är ganska trött på ditt tjat nu.

Men apple borde fortfarande fixa en uppdatering, det kallas service.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-14 22:15
Ursprungligen av simonklinga:

Men apple borde fortfarande fixa en uppdatering, det kallas service.

Nu är det ju så att de "officiella" användningsområden som Apple anger för iPoden inte har några video-problem (som ju är det som de flesta klagar på). Såvitt jag vet så fungerar video från iTunes Music Store, Quicktime och iTunes-konverterade filer utan problem. Det är bara filmer konverterade med andra verktyg som har problem. Så kanske det vore bra service om konverteringsverktygen kom ut med uppdateringar också?

Det som jag irriterar mig mest på är personer som bara klagar och inte nedgraderar till 1.0 bara för att de av princip vill ha något att klaga på. Lösningen är så enkel och ändå är det ett sådant ståhej från vissa?

Men shit vilken rövslickare du är ridax, eller så är du bara dum. Jag märker ju tydligt att du inte vet vad du pratar om. Anledningen till att jag ens nämner det med videoproblemen, är därför att jag vet att videoprogblemmen saknar logik. Trots att du använder quicktime eller itunes-verktyg och trots att du rättar dig efter apples konverterings rekommendationer. Självklart skulle jag inte ens börjat klaga ifall jag visste att det var konverterarna, som var felet. Men saken är den att buggen och ologiken i videofelen har att göra med att en viss grundupplösning eller storlek, på orginalfilmen är fel, efter hur apples tekniker har programerat programuppdateringen. TROTS ATT DU ANVÄNDER ORGINAL KONVERTERARNA, SÅ BEHÖVER INTE DETTA LÖSA PROBLEMMET.

Men du verkar ju tycka att detta är okej....så sluta kommmentera tråden då. Duvet ju fan ändå inte vad du snackar om överhuvudtaget. Så gå å lägg dig lilla gubben (Ridax).

hahha. Ridax, du har enligt din presentation "Ipod nano" hur kan du kommentera när du isåfall saknar egen erfarenhet av problemmet. Du behöver inte kommentera denna tråden.

Bevaka tråden