Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Längsta tid ni tittat på film på en laddning? (30GB)

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-01-18 22:59

Jag undrar hur länge er iPod 30 GB klarar av att spela upp film? Det ska tydligen vara 2 timmar, men det låter som fett bullshit! Jag har inte äns varit i närheten av den tiden, den lägger av riktigt fort, kan vara glad om den varar 1 - 1½ h

Ursprungligen av OveR-:

Jag undrar hur länge er iPod 30 GB klarar av att spela upp film? Det ska tydligen vara 2 timmar, men det låter som fett bullshit! Jag har inte äns varit i närheten av den tiden, den lägger av riktigt fort, kan vara glad om den varar 1 - 1½ h

Det varierar från person till person hur lång batteritid man har. Sedan kan ju batteriet dra lite på att man bläddrar igenom menyerna osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 09:56

jag såg en film på 2h 10m utan problem. längre än så har jag aldrig kollat.

Min varade bara i 50 min.

Såg Narnia, är väl 2h 25 min.
Då fanns det batteri kvar så jag kunde poppa lite i slutet...

Men då måste du ha en 60 Gb, eller?

Jag har kollat på 4 simpsonsavsnitt i rad men då va den på röd efteråt.

En liten fråga:
Drar den mer batteri om man har högre upplösning än vad ipoden klarar av att visa?

Ursprungligen av frangen:

Jag har kollat på 4 simpsonsavsnitt i rad men då va den på röd efteråt.

En liten fråga:
Drar den mer batteri om man har högre upplösning än vad ipoden klarar av att visa?

Jag tror att det är så att ju högre upplösning, desto mer batterier drar filmen.

  • Medlem
  • 2006-01-19 15:45

Jag har klarat ca 1h 20min på 30gb. Dessutom lite musik och bläddring i menyer på samma laddning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-19 12:26
Ursprungligen av Ollesallagetter:

Men då måste du ha en 60 Gb, eller?

står så i profil.

Ahh tusan.
Sry, såg nu att ni snackade om 30GB'n . . .
Hur stor skildnad är det på 30 och 60 vad det gäller batteritid (nytt då typ) ?

Upp till 2 resp. 3 timmar video, och 14 resp. 20 timmar musik

  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 19:11

har för mig att jag såg sin city och sen ett avsnitt av sex and the city.. så över 2 timmar måste det allt varit.

Jag testade när min iPod 60 gb va ny att se hur länge den kunde spela upp video. När jag väntat i 3 timmar kollade jag om den fortfarande spelade och det gjorde den. Efter 3 timmar och 10 minuter stoppade jag filmen och batterisymbolen var väldigt låg. Tycker det var konstigt att den klarade så mycket eftersom jag bara spelade upp musikvideos och då får den byta film ca var 4:de minut. Den går också väldigt snabbt att ladda. Det ska ju ta ca 5 timmar om den e helt urladdad men för mig tog det högst 3 timmar.:)

Några frågor:

Går det inte att "stänga av" iPoden eller går det bara att ställa den i viloläge?

Kan man lägga in en långfilm från en dvd till iPoden utan att den läggs i en massa olika filer?

Kan man på något sätt ha täxt till en film?

  • Medlem
  • 2006-01-20 16:54
Ursprungligen av torsson:

Jag testade när min iPod 60 gb va ny att se hur länge den kunde spela upp video. När jag väntat i 3 timmar kollade jag om den fortfarande spelade och det gjorde den. Efter 3 timmar och 10 minuter stoppade jag filmen och batterisymbolen var väldigt låg. Tycker det var konstigt att den klarade så mycket eftersom jag bara spelade upp musikvideos och då får den byta film ca var 4:de minut. Den går också väldigt snabbt att ladda. Det ska ju ta ca 5 timmar om den e helt urladdad men för mig tog det högst 3 timmar.:)

Några frågor:

Går det inte att "stänga av" iPoden eller går det bara att ställa den i viloläge?

Kan man lägga in en långfilm från en dvd till iPoden utan att den läggs i en massa olika filer?

Kan man på något sätt ha täxt till en film?

Du kan nästan stänga av den genom att hålla in play-knappen.

Givetvis! Jag har aldrig varit med om en massa olika filer, kolla video-faq (videoras guide till deras program)

Ja det går, till exempel med PQ DVD to iPod Converter.

Ursprungligen av Xelo:

Du kan nästan stänga av den genom att hålla in play-knappen.

Givetvis! Jag har aldrig varit med om en massa olika filer, kolla video-faq (videoras guide till deras program)

Ja det går, till exempel med PQ DVD to iPod Converter.

Det är väl ändå viloläget den går in i när man håller inne play/pause-knappen?

  • Medlem
  • 2006-01-20 22:30
Ursprungligen av Perrki:

Det är väl ändå viloläget den går in i när man håller inne play/pause-knappen?

Vet inte, vet bara att det blir olika om man trycker "vila" genom menyen eller håller in play-knappen.

  • Medlem
  • 2006-01-20 22:36
Ursprungligen av Xelo:

Vet inte, vet bara att det blir olika om man trycker "vila" genom menyen eller håller in play-knappen.

Det är exakt samma sak att gå till vila genom menyn eller hålla inne play/pause tills den slocknar.

Ursprungligen av Xelo:

Du kan nästan stänga av den genom att hålla in play-knappen.

Givetvis! Jag har aldrig varit med om en massa olika filer, kolla video-faq (videoras guide till deras program)

Ja det går, till exempel med PQ DVD to iPod Converter.

Men hur gör du när du lägger in en dvd på datorn? Vilket program använder du? Jag använder DVD-ripper.
Det e då den läggs i olika filer. Sedan gör jag om dom till rätt format i videora. PQ DVD, e det till Windows?

  • Medlem
  • 2006-01-20 22:32
Ursprungligen av torsson:

Men hur gör du när du lägger in en dvd på datorn? Vilket program använder du? Jag använder DVD-ripper.
Det e då den läggs i olika filer. Sedan gör jag om dom till rätt format i videora. PQ DVD, e det till Windows?

Jag använder DVD Decrypter eller DVD Shrink, båda fungerar. Läs i video-faq (tillverkarens egna guide till videora) hur du ska göra.

Annars kan du använda PQ, det är till Windows. Nackdelen är att du bara kan konvertera 5-10min långa filer om du inte köper det. Men om du står ut med en massa olika kortare filmer av samma film i iPoden så funkar det finemang.

Ursprungligen av Xelo:

Jag använder DVD Decrypter eller DVD Shrink, båda fungerar. Läs i video-faq (tillverkarens egna guide till videora) hur du ska göra.

Annars kan du använda PQ, det är till Windows. Nackdelen är att du bara kan konvertera 5-10min långa filer om du inte köper det. Men om du står ut med en massa olika kortare filmer av samma film i iPoden så funkar det finemang.

Så om man köper det kan man altså göra om en hel film?
Jag undrar också om man kan göra en film till t. ex
544x416? Vad jag vet kan man bara göra dom i
högst 320x240 men det står i manualen att man
kan ha motsvarande 480x480. Kan man det om man
köper det?

  • Medlem
  • 2006-01-22 10:29
Ursprungligen av torsson:

Så om man köper det kan man altså göra om en hel film?
Jag undrar också om man kan göra en film till t. ex
544x416? Vad jag vet kan man bara göra dom i
högst 320x240 men det står i manualen att man
kan ha motsvarande 480x480. Kan man det om man
köper det?

Ja, du kan konvertera en hel film då. Det kan du i gratisverisionen med, men då får du flera filer på ca 10min.

Det otroligt korkade med PQ är att man bara kan ändra pixelvärdet på höjden. Bredden (320 för H.264 eller 480 för Mp4) går inte att påverka. Men du kan i alla fall på rätt proportioner på filmen.

  • Medlem
  • 2006-01-23 15:15

Kan man titta på film från ipod genom teven och ladda samtidigt med en väggladdare ?

  • Medlem
  • 2006-01-23 15:30
Ursprungligen av Oss3:

Kan man titta på film från ipod genom teven och ladda samtidigt med en väggladdare ?

Jupp!

  • Medlem
  • 2006-01-23 22:10
Ursprungligen av Xelo:

Jupp!

Hehe tack !

Jag kollade på Doom på tv från iPod, 1h 30 min, tog ungefär 1/2 av batteriet.

börjar det inte blir lite off-topic nu? denna tråd handlar ju om hur långt ni kan kolla på film med eran ipod, inte om konverteringsprogram....nu till On-topic! Jag har kunnat kolla på film i runt 2h och 5 min med min 30gb! var lite batt. tid kvar men jag laddade Ipoden istället ska nog pröva på att köra igång en film tills ipoden slocknar!

Tack så mycket. Det kanske går i nästa verision av programet hoppas jag.

  • Medlem
  • 2006-01-23 00:10

Nu undrar jag, ni som klarar över 2 timmar, har ni fått bättre iPod än jag eller har ni andra inställningar? Exempelvis, har ni equalizern igång? vilken volym? känns som att jag blivit lurad på ½ - 1 timme!

Ursprungligen av OveR-:

Nu undrar jag, ni som klarar över 2 timmar, har ni fått bättre iPod än jag eller har ni andra inställningar? Exempelvis, har ni equalizern igång? vilken volym? känns som att jag blivit lurad på ½ - 1 timme!

Det viktigaste med batteriet till en ipod och div. andra apparater som använder li-ion batteri är att man kalibrerar det! Vid första laddningen ska man ladda det helt fullt och gärna låta ipoden sitta i några timmar extra. Sen ska du använda poden tills bat. är helt slut. Kan vara lite svårt iom att den stänger av sig själv innan batteriet är helt urladdat. Provade med att låta den stå i "service läge", då är den påslagen tills betteriet är helt tomt. Ladda sedan upp den till fult igen. Nu kan du ladda och använda ipoden hur som helst. Men för maximal kapacitet ska du kalibrera om den igen med någon/några måndaders mellanrum. Så här gör jag med min ipod och ibook, men funkar även bra med mobilen.

/anders

P.s. Man ska undvika att kalibrera batteriet på gamla batterier av någon anledning. Men det gäller som sagt väldigt gamla batterier.

Bevaka tråden