Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Testat iPoden mot TV:n

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-01-15 20:38

Hejsan!

Så här såg det ut tidigare idag när jag och barnen testade iPoden som video. Fungerade bra, men ska testa komvertera om filmerna så man får en bättre upplösning när man skall se dem på tv:n.
Köpte kabeln på Clas Ohlson när jag såg att dem hade en billig kablel där, ville ej lägga ut över 100:- bara för att testa hur det skulle se ut.

  • Medlem
  • 2006-01-15 21:25

Såg helt okej ut...

Funderar dock lite, kodade en DVD-musikvideo i Mp4/1500 kbps/Upplösning motsvarande 480*480 men fick ändå inte en särskilt bra bild. I och för sig är allting relativt, men bilden höll knapp VHS-kvalitet. Blev lite beskivken då man hört en del om DVD-kvalitet....

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-01-15 22:51

DVD kvalitet blir det nog inte hur man än gör tyvärr. Men vi får väl se hur nästa generation av video ipoden kommer att se ut. Kanske den kommer att vara mer "kompatibel" med TV möjligheter mm.

Magnus

jaaani... vi ska ej klaga då detta är en mp3 spelare

TIHIIH

Ursprungligen av patrikbrann:

jaaani... vi ska ej klaga då detta är en mp3 spelare

TIHIIH

oj de sa jag med
*host*jag va först ^^ *host*

  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2006-01-16 21:39
Ursprungligen av patrikbrann:

jaaani... vi ska ej klaga då detta är en mp3 spelare

TIHIIH

ey... mp3-spelare är till för att se film på, mobiltelefoner för att surfa och datorn för att spela musik!

Ursprungligen av arood:

ey... mp3-spelare är till för att se film på, mobiltelefoner för att surfa och datorn för att spela musik!

jusste.. så va det ja ^^

schysst att det funkade med en tredjepartstillverkad kabel! Ska pysa in till Classe imorn o tjacka en, 79:- väger rätt lätt mot apples orginalkabel på 175:- trotts att apples må vara lite sexigare. Inte så snyggt o dra en sladd till teven ändå.

Skare va stil så bör man ju ha en snygg docka till podden isf!

tack för tipset!

Vad heter kabeln du köpte?, ska kika förbi Clas Ohlsson i morron och se om dom har.

Ursprungligen av akahumlan:

Vad heter kabeln du köpte?, ska kika förbi Clas Ohlsson i morron och se om dom har.

Det är en vanlig AV kabel.
Kostar typ 75:- eller nått... Har samma kabel.

Trådskaparen har en mkt snygg avatar

Ang. bildkvaliteten tycker jag väl att det är ok, det är ju ändå en mp3-spelare...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 20:34

Köpte en likadan på teknikmagasinet men det fungerade inte

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-16 20:53
Ursprungligen av reyes:

Köpte en likadan på teknikmagasinet men det fungerade inte

Prova att kasta om kontakterna (dvs använda röd eller vit och plugga in som video i TVn.

Ursprungligen av ridax:

Prova att kasta om kontakterna (dvs använda röd eller vit och plugga in som video i TVn.

Köpte också en likadan av kabel från clas olsson igår, får det inte heller att fungera. Hur menar du att man ska kasta om kablarna för att det ska fungerar?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-17 10:16
Ursprungligen av peterw:

Köpte också en likadan av kabel från clas olsson igår, får det inte heller att fungera. Hur menar du att man ska kasta om kablarna för att det ska fungerar?

Helt enkelt prova om video-signalen inte ligger på vit eller röd istället för den gula...

  • Medlem
  • 2006-01-17 14:17

Jag måste kasta om kablarna för att får det att fungera.

Ursprungligen av peterw:

Köpte också en likadan av kabel från clas olsson igår, får det inte heller att fungera. Hur menar du att man ska kasta om kablarna för att det ska fungerar?

Klicka här.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 09:01
Ursprungligen av simonklinga:

Jag har testat instruktionerna på sidan, samt ALLA andra tips här i forumet, men det fungerar fortfarande inte! Jag får bara flimmerbild med brusljud. Jag har Tv-ut på, använder PAL och så vidare. Inget funkar!

  • Medlem
  • 2006-02-07 09:41
Ursprungligen av Fabbe:

Jag har testat instruktionerna på sidan, samt ALLA andra tips här i forumet, men det fungerar fortfarande inte! Jag får bara flimmerbild med brusljud. Jag har Tv-ut på, använder PAL och så vidare. Inget funkar!

Som sagt du är inte ensam ...

Ursprungligen av peterw:

Köpte också en likadan av kabel från clas olsson igår, får det inte heller att fungera. Hur menar du att man ska kasta om kablarna för att det ska fungerar?

Vad sägs om att ställa in "TV-ut" på "på" om du inte redan provat det?:p

Ursprungligen av ridax:

Prova att kasta om kontakterna (dvs använda röd eller vit och plugga in som video i TVn.

Har nu povat att kasta om kablarna. Funkade perfekt, tack för tipset!

vadå kasta? Kasta in i väggen!?!?!??!!?
Skämt o sido: Videosignalen ligger på RÖD kontakt, DVS koppla RÖD Hane till GUL hona så funkar de.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 21:58

Här två bilder när jag spelar upp family guy med kabeln från clasohlson

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 20:12

Kostar 49:- på Kjell & Co!

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37283&path=3340000,4905000,4909687

Ska gå och köpa den på måndag och prova!

  • Medlem
  • 2006-02-07 18:08
Ursprungligen av doolar:

Kostar 49:- på Kjell & Co!

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=37283&path=3340000,4905000,4909687

Ska gå och köpa den på måndag och prova!

Hur du använder kablen till en iPod Video:
Färgerna på kontakterna blir lite annorlunda än standarden.
- Röd RCA-kontakt blir videosignal - kopplas till Gul kontakt på TV.
- Gul RCA-kontakt blir vänster ljudkanal - kopplas till Vit kontakt på TV.
- Vit RCA-kontakt blir höger ljudkanal - kopplas till Röd kontakt på TV.

Tack för den . Det funkar jue hur bra som helst.
Allt är perfekt men hur ska jag lägga in undertexterna som jag har laddat ner från t.ex. undertexter.se?:)

Ursprungligen av Oss3:

Hur du använder kablen till en iPod Video:
Färgerna på kontakterna blir lite annorlunda än standarden.
- Röd RCA-kontakt blir videosignal - kopplas till Gul kontakt på TV.
- Gul RCA-kontakt blir vänster ljudkanal - kopplas till Vit kontakt på TV.
- Vit RCA-kontakt blir höger ljudkanal - kopplas till Röd kontakt på TV.

Tack för den . Det funkar jue hur bra som helst.
Allt är perfekt men hur ska jag lägga in undertexterna som jag har laddat ner från t.ex. undertexter.se?:)

åhh de har jag inte sett förut, inte undra på att det inte har funkat:) nu funkar det men e skiiitdålig bild och inget ljud:S

ähh det rä endå en mp3 spelare:P nöjjer mig med musiken

mvh johan

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2006-01-28 20:35

Roligt att det finns bra och billiga tillbehör att köpa. Har testa dockningstationen från Teknikmagasinet och div andra saker och de fungerar bra på iPodarna som vi har här i familjen.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-28 20:49

reyes: vilken misshandlad ipod ;P

reyes: vilken family guy säsong?

Bevaka tråden