Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteritiden

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-22 22:15

På apples hemsida står det att batteritiden är 14 h musik och 4 h bildspel med musik. Men vad gäller när man lyssnar och har skivomslaget framme(som på bilden)?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • 2005-11-22 22:36
Ursprungligen av DLP:

På apples hemsida står det att batteritiden är 14 h musik och 4 h bildspel med musik. Men vad gäller när man lyssnar och har skivomslaget framme(som på bilden)?

Tack på förhand!

30 minuters batteritid. Eller inte, om man räknar med 14 timmar så skulle jag gissa på att det drar bort nån timme, den enda skillnaden är att hårddisken måste läsa lite längre...

Ursprungligen av OveR-:

30 minuters batteritid. Eller inte, om man räknar med 14 timmar så skulle jag gissa på att det drar bort nån timme, den enda skillnaden är att hårddisken måste läsa lite längre...

Hårddisk? Det är en Nano vi pratar om här...

Ursprungligen av OveR-:

30 minuters batteritid. Eller inte, om man räknar med 14 timmar så skulle jag gissa på att det drar bort nån timme, den enda skillnaden är att hårddisken måste läsa lite längre...

Knappast nån timme. Kanske 5 sekunder... Låten är ca 3 mb och bilden kanske är 0.01 mb och de läses ju in samtidigt... Ingen större skillnad. Och skärmen drar lika mycket ström vad den än visar. Dessutom är minneskort mycket mer strömsnåla än hårddiskar. Och minnen kan hämta fram bilden direkt, utan att behöva flytta någon läsarm.

Om man däremot har bakgrundsbelysningen på samtidigt, blir batteritiden lika lång som om man har bildspel.

Flashminnesbaserad Och jag tvivlar på att det drar så mycket som en timma, skälet att bildspelet drar kräm är väl först och främst att bakgrundsbelysningen är på konstant?

  • Medlem
  • 2005-12-02 23:35

Har precis fått en ipod 30g G5. Tycker inte att batteritiden håller så länge som det lovats. 6 timmar max, då jag bara spelat musik och inte mixtrat runt med den så mycket. Kan det stämma eller är det fel på batteriet? Är det nån som fått den att hålla över 10 timmar?

  • Medlem
  • 2005-12-02 23:46

förlåt, tänkte på min egen ipod, men vad jag ville säga är att det drar bara lite mer, ingen större skillnad...

Om du precis fått din iPod, kanske du inte hunnit ladda den så många gånger, vilket man ska göra innan optimal batteritid uppnås.. så vänta ett tag och se efter om det blir bättre... Sen är tiden som utlovas med typ halva volymen, ingen bakgrundsbelysning, inget bytande av låtar, och utan equalizer, så tänk på detta, dem påverkar batteritiden ganska mkt

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-03 10:13

Kan man verkligen lita på batterimätaren? Nu efter max 3 timmars lyssnande med väldigt få låtbyten osv. så är batteriet nere på 50% enligt symbolen. Visserligen har jag bara laddat det 3 gånger sen den var ny, men det är fortfarande inte i närheten av de där 14 timmarna som specifikationerna säger, om batterimätaren stämmer vill säga..

Ursprungligen av Zkronk:

Kan man verkligen lita på batterimätaren? Nu efter max 3 timmars lyssnande med väldigt få låtbyten osv. så är batteriet nere på 50% enligt symbolen. Visserligen har jag bara laddat det 3 gånger sen den var ny, men det är fortfarande inte i närheten av de där 14 timmarna som specifikationerna säger, om batterimätaren stämmer vill säga..

Batterimätaren på min G5:a stämde inte alls. När den visade på rött så kunde jag spela drygt fyra timmar till med en massa låtbyten och lekande i menyerna.

Ursprungligen av Kayano:

Batterimätaren på min G5:a stämde inte alls. När den visade på rött så kunde jag spela drygt fyra timmar till med en massa låtbyten och lekande i menyerna.

Röd batteristapel innebär ju att det är mindre än 25% av batteriet kvar om jag inte missminner mig, och 3,5 * 4 = 14h så det låter väl inte helt orimligt?

JAg har laddat min nano ett par gånger nu, och den håller definitivt över 10h, jag har inte mätt exakt, men jag har den på konstant på jobbet och när jag pendlar dit. Funkat i 2 dar i rad utan laddning nu

  • Medlem
  • 2005-12-10 19:44

Jag har 15 sekudner BACKLIGHT,
inga bilder till låtarna (skivomslag),
och byter låtar manuellt.

Mitt batteri håller mellan 12-14 timmar alltid,
jag laddar iofs den så fort jag inte använder den,
sätter den i dockan och låter den mumsa el.

Än så länge är min felfri och vacker.

Later grabbar/flickor.

/Johan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-03 17:18

Ja, dom borde uppdatera mjukvaran till iPod G5 så att batterimätaren stämmer.

Min Nano är 2 veckor gammal och laddad tre gånger. Batteritiden är ca 3-4 timmar och då är backlighten inställd på 2 sekunder och i spelaren går i princip på shuffle hela tiden så jag byter inte låtar manuellt (dvs backlighten tänds sällan). Är det någon som fått batteritiden upp över 10 timmar överhuvudtaget?

ja batterimätaren verkade lite lurigt
köpte min nano igår och spelade väl o pillade ganska mycket på den.. lyssnade på den några timmar idag och då låg mätarn på 40-50%
så jag tänkte att jag skulle blåsa ur hela batteriet och kolla hur lång tid det tog att ladda den..

sagt o gjort,
på med ljushela tiden, igång med musik på max och eq på.
spelar rackarn ligger o tuggar på i 3 o en halv timma till!
verkar shysst

  • Medlem
  • 2005-12-11 21:04

anledningen till att ni har dåliga batterin är vel att när ni köpte den så knappa ni på den direkt
de ska man INTE GÖRA står klart och tydligt i manualen att den ska laddas 3timmar innan
användning jag gjorde de och mitt bare håller minst 12 timmar med 15sec blacklight och byter
låt manuellt

  • Medlem
  • 2005-12-12 18:33

Men samtidigt står det på Apples hemsida att de nya batterierna inte har samma typ av "minne" som gamla batterier till ex. vis mobiltelefoner hade. Alltså att den kommer ihåg första uppladdningen och tolkar den som max batteritid.

Jag köpte en nano för över en månad sedan och gjorde testet som de rekommenderar på hemsidan (alltså lät den köra på hela natten på repeat med ett album som är importerat i AAC med 128 kpbs. Den höll i 6-7 timmar. Lämnade tillbaka den till affären (Försäljaren försökte lura i mig att det var för att jag inte hade laddat den i 12 timmar som batteriet inte höll. Tur att jag hade läst på :rolleyes: ) och fick efter en vecka en ny. Gjorde samma test med den "nya" och den höll definitivt över 12 timmar iaf.

Jag har fått min ipod nano att räcka i 12 timmar, men equalizern på reduce bass... Inga bilder visat, och displayen på 10sek!

1
Bevaka tråden