Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa Filmmusiken?

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Tänkte att det vore kul att se en tråd med favvofilmmusiken!

Go nuts...:)

Pulp Fiction, men även Sagan om ringen-musiken

Håller med dig daneils. Men jag tycker även att Star Wars musiken är bra..

Skriv gärna vilka låtar ni tycker är bäst också

Pulp Fiction
Där är alla låtar bra

Reservoir Dogs
Coconut, Stuck in the middle with you, I Gotcha, Little Green Bag

From Dusk till Dawn
After Dark, Dark Night

Jackie Brown
Street Life

Kill Bill vol 1
Bang Bang, Woo Hoo, Green Hornet, Twisted Nerve

Kill Bill vol 2
Goodnight Moon, Malaguena Salerosa

(det verkar som om detta blev en beskrivning om de bästa låtarna från Tarantino-filmerna Nåja )

Här kommer lite skön instrumentell filmmusik..

Pearl Harbor (dålig film, men bra musik)
Hans Zimmer - Tennessee
Hans Zimmer - Brothers
Hans Zimmer - And then I hissed him

Skärgårdsdoktorn
Stefan Nilsson - Mot skärgården
Stefan Nilsson - Skärgårdsidyll

Bridget Jones Diary
Harry Gregson-Williams - Birdget's theme

Team America World Police
Team America World Police - Lisa and Gary

Rocky IV soundtrack!
Eye of a Tiger och No easy way out är det bästa, men alla låtar är kanonbra, hett tips

eye of the tiger(Rocky iv) och harry potter soundtracket:D

Inte en film, men men.

OC
Jeff Buckley - Halleluja

Falling Down Sjkut skön film! Kommer inte ihåg om det var någon musik i den, var bara tvungen att skriva den ändå.

Ursprungligen av simonklinga:

Falling Down Sjkut skön film! Kommer inte ihåg om det var någon musik i den, var bara tvungen att skriva den ändå.

Håller med dig Simon, en riktigt riktigt konstig, men riktigt riktigt skön film. En av mina favoriter.

Star Wars-musiken är grymt överskattad enligt mig... John Williams är för övrigt överskattad, varav hans senaste soundtrack till Världarnas krig enligt mig inte ens har något ledtema, något som en film behöver iaf ett av. Men sen så har det också funnits bra saker... Schindler's LIst, med sina gnolande fioler, och sen ett klassiskt, Jurrasic PArk, trots vissa bottennapp. Tillbaka till Star ´wars nu då. Det sensate, till trean, innehåller teman, visst, men av de 70 minuterna av soundtracket så består 60 av slumpade toner av blåsinstrument.
Men trots allt så har han gjort en rätt bra prestation med soudtracket till de tre första HArry Potta-filmerna.

Musiken till Sagan om Ringen-filmerna, av den utmärkta kompositören Howard Shore, anpassar sin stil perfekt till Midgård, och fixar fram de konstigaste instrument till de olika teman... som stora plåtar till det indistruella Isengård-temat, men sen så har han även samarbetat med tolkien-fantaster för att översätta texter för London Voices som gör en strålande prestation.
Sen så har vi ju den kände James Horner, som gör slarvsylta av London Voices i ett annars för övrigt bra Titanic-soundtrack, något som jag inte tror någon gillar... och är det inte lite väl mycket säckpipor på cd'n ändå?
Kanske för att han hade förälskat sig i dom i Braveheart-soudtracket, som annars är en eskapad i säckpipor och tunga trumtoner från olika slaginstrument, men här kanske det blir lite ton-nonsens ibland...
LIsa Gerrard är en av de få kvinnliga kompositörer, som vars mest kända prestation är samarbetet med Hans Zimmer i Gladiator. Hennes, enskilt bästa prestation är väl soudtracket till A Thousand Roads, visserligen 50/50 samarbete med Jeff Rona, som hjälpte med indian-språket, för filmen handlar om indianer.
Vidare så har vi möjliga stjärnskott som får ta arvet efter bla. Jhon Williams.
Däribland Patrick Doyle som gör en utmärkt prestation i Harry Potter and the goblet of fire, trots att de klippt till soundtracket lite dåligt.
Men sen så har man min personliga favorit. Hans Zimmer, som blandannat gjort musiken till Gladiator, Pearl HArbor, King Arthur, The Lion King, BAtman Begins, The LAst Samurai, och Black HAwk Down. Hans senaste projekt håller på, och är inget mindre än musiken till filmatiseringen av Dan Browns Da Vinci Koden.
Han har blivit kallad en revolutionär inom scoringen. Något som man kan förstå, men sina prestationer.
Men för att komma till saken (:p ), så lägger jag en lista med mina favoritsoudtrack:

1. Gladiator (2000) Hans Zimmer, Underbart tema, med överaskningar som "To Zuccabar"

2. LOTR-filmerna (2002-2005) Howard Shore Alla filmer i Sagan om ringe får gå som en, likaså soudtracket, som är fantrastiskt komponerat, stämningsfullt, trots vissa "skrikiga" låtar...

3. The Lion King (1994) Hans Zimmer, stabilt soudtrack, plus att man får upp stämningen med bla Jermey Irons sjunga "BE Prepared", körad av Hyenor...

4. Juassic PArk (1995) John Willams, bara älsar ledtemat, hamnar trots allt högt upp, tack vare det (det finns vissa bottenapp)

5. The Chronicles of Narnia: The Lion, The witch and the wardrobe. (2005) Harry Gregson-Williams Blev positivt överaskad av Harrys prestation, blandannat i låten the battle. Men han har sett lite väl mycket på John Williams...

  • Medlem
  • 2006-01-08 12:34

Den lätt bästa filmmusiken är den till Pirates of the caribbean, brukar sitta och njuta till den.

stör mig lite att ingen nämn Gudfadern! hallå! men ja håller med, i princip alla oc soundtracks är att dö för

apollondeux! cool att du var så abitiös i ditt inlägg. jag klämmer in nighmare before christmas och the life aquatic här!

  • Medlem
  • 2006-01-09 01:11

Garden state soundtracket just nu

  • Medlem
  • 2006-07-22 23:54
Ursprungligen av jabe:

Garden state soundtracket just nu

Helt sant, Garden State:s soundtrack är himelskt!:rolleyes:

Är Life Aquatic-soundtracket bra? Jag älskade filmen och soundtracket till Royal Tenenbaum... Wes Anderson gör härliga filmer

All about Lily Chou-Chou, den klart bästa filmen jag såg förra året hade också den bästa musiken, speciellt Lily Chou-Chous (Salyus) sånger (en av dem är med i Kill Bill), men även det andra albumet med mest pianomusik av Debussy (som jag inte hade en aning om att jag gillade).
http://www.lilyphilia.com/

Testa musiken här:
http://www.youtube.com/watch.php?v=__YvD5jsWKU&search=lily%20chou%20chou

Air: The Virgin Sucides

Vad som helst av Joe Hisaishi (t.ex Spirited Away) eller Yann Tiersen (t. ex Amélie och Goodbye Lenin)

Ursprungligen av filuhr:

All about Lily Chou-Chou, den klart bästa filmen jag såg förra året hade också den bästa musiken, speciellt Lily Chou-Chous (Salyus) sånger (en av dem är med i Kill Bill), men även det andra albumet med mest pianomusik av Debussy (som jag inte hade en aning om att jag gillade).
http://www.lilyphilia.com/

Testa musiken här:
http://www.youtube.com/watch.php?v=__YvD5jsWKU&search=lily%20chou%20chou

Air: The Virgin Sucides

Vad som helst av Joe Hisaishi (t.ex Spirited Away) eller Yann Tiersen (t. ex Amélie och Goodbye Lenin)

Naaaajs

Pirates of the caribbean,Harry potter,nighmare before christmas,Star wars,sagan om ringen och rockys Eye of the tiger är bara bäst finns inget att säga emot skaffa dom.!.

Das Boot OST är oerhört bra!:)

Soundtracket till Jarhead verkar väldigt bra (såg filmen igår , hehe)

Wlak the Line soundtracket är überbra Joaquin Phoenix sjunger oerhört bra!

Säger bara The Commitments!!!

Måste vara världens bästa musikfilm

  • Medlem
  • 2006-02-21 23:50

Green Street Hooligans aka Hooligans

Låten One Blood av Terence Jay. Otroligt skön!

  • Medlem
  • 2006-02-23 15:05

Just nu måste det vara musikal filmen rents soundtrack som är bäst iaf vad jag har sätt från filmen har inte hittat hela skivan än men satan vad den kommer lyssnas sönder när man fått tag i den

Ursprungligen av Wall:

Just nu måste det vara musikal filmen rents soundtrack som är bäst iaf vad jag har sätt från filmen har inte hittat hela skivan än men satan vad den kommer lyssnas sönder när man fått tag i den

usch, jag såg Rent i tisdags.. Jag tyckte inte om den...

Hustle and Flow soundtracket e ju bara för bra! Filmen e också sjukt bra!

Its all gone Pete Tong - soundtracket!
2 skivor i perfekt mix. 1:a skivan är lugn o bra. 2:an skivan är verkligen bra oxå. Låtarna är mixade så att nästkommande låt mixas in i den förgående.

Filmen är bäst med!

jag såg om gud vill idag, riktigt sevärd film asså. i den var det en nina person-version på white stripes dead leaves on the dirty ground. om någon kommer över den som mp3a får ni gärna kontakta mig puss allihopa!

Bevaka tråden