Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dessa inställningar ska du ha i Videora!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av wunderbaren:

När du konverterar en film, så är dessa inställningar bäst enligt mig:

H264 / 320x240 / 16:9 (vet inte riktigt vad det gör) / 640kbps Stereo / 128kbps

Asså 16:9 är la typ.. uhm, widescreen format? eftersom spelaren inte klarar de så är ju 1:1 bäst för man vill ju ha så stor bild som möjligt...

Sen så behöver man inte ha 512 kpbs eftersom MÅNGA videos e på typ.. 64 Kb/s och 128 Kb/s om man tar 128 kb/s så får man ner 20 min till ungefär 60 mb.. en fin lagom storlek

Video och audio inte samtidigt

Hej alla! jag har ett grymt problem....har typ testat en hel del konverterare som enkodar om .avi till mp4 tex. Problemmet jag hela tiden får är att audio och video inte kommer samtidigt som det gör på .avi orginalet. Läpparna och rösten i filmen kommer alltså inte samtidigt.....hur gör man egentligen för att fixa detta? har prövat en del sätt, men inte fungerar exakt typ.......snälla hjälp mig....

  • Medlem
  • 2005-12-12 18:17

Behöver hjälp med att hitta ett program som kan omvandla Mpg så att det går in i ipoden (jag har redan sökt o.s.v.)

  • Medlem
  • 2005-12-28 18:07
Ursprungligen av Jigga:

Behöver hjälp med att hitta ett program som kan omvandla Mpg så att det går in i ipoden (jag har redan sökt o.s.v.)

Hej "Jigga".
Har du hittat ett program än?? Jag har samma problem och behöver oxå hjälp!!

Finns kanske någon annan som vet??

Tacksam för snabbt svar!

Det är möjligt att jag upprepar nu, men för alla som undrar följer här en helhetsbeskrivning gällande användning av videora ipod converter.
Så här gör man med videora:

1. Tryck på Setup i vänstra marginalen.
2. Välj Profiles bland de övre flikarna.
3. Klicka New Profile och döp den till exempelvis iPod.
4. Nu är det dags att skriva in de rätta inställningarna:
-Video Settings-
Mode: MPEG-4 > CBR Bitrate: 768 kbps
Resolution: 320x240 Framerate: 29.97 fps
Passes: One
-Audio Settings-
Bitrate: 128 kbps Channels: Stereo
Sample rate: Input
5. Tryck sedan på Apply.

Nu har du inställningarna klara och nu återstår bara att konvertera.

6. Tryck på Convert i den vänstra marginalen.
7. Klicka Transcode new video och välj den film du vill konvertera så ska den komma upp på Title under Edit Transcodin.
8. Välj under Quality Profile den profil du skapat.

Klicka sedan igång Konverteringen så ska det funka. Den konverterade filen ska om förinställda inställningar stämmer hamna i mappen Videos i Videora mappen. Detta kan du kolla på Setup-Output Videos to. Sedan drar du bara in den konverterade videon till ditt musikbibliotek i iTunes 6 och därifrån sedan över i din iPod. /frej

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 01:40
Ursprungligen av interloop:

Det är möjligt att jag upprepar nu, men för alla som undrar följer här en helhetsbeskrivning gällande användning av videora ipod converter.
Så här gör man med videora:

1. Tryck på Setup i vänstra marginalen.
2. Välj Profiles bland de övre flikarna.
3. Klicka New Profile och döp den till exempelvis iPod.
4. Nu är det dags att skriva in de rätta inställningarna:
-Video Settings-
Mode: MPEG-4 > CBR Bitrate: 768 kbps
Resolution: 320x240 Framerate: 29.97 fps
Passes: One
-Audio Settings-
Bitrate: 128 kbps Channels: Stereo
Sample rate: Input
5. Tryck sedan på Apply.

Nu har du inställningarna klara och nu återstår bara att konvertera.

6. Tryck på Convert i den vänstra marginalen.
7. Klicka Transcode new video och välj den film du vill konvertera så ska den komma upp på Title under Edit Transcodin.
8. Välj under Quality Profile den profil du skapat.

Klicka sedan igång Konverteringen så ska det funka. Den konverterade filen ska om förinställda inställningar stämmer hamna i mappen Videos i Videora mappen. Detta kan du kolla på Setup-Output Videos to. Sedan drar du bara in den konverterade videon till ditt musikbibliotek i iTunes 6 och därifrån sedan över i din iPod. /frej

Är det meningen att det inte ska hända någonting efter man har följt att detta i minsta detalj ?
Jag trycker på "Start" och direkt så står det längst upp "Transcode Complete", och i "Videos" mappen så finns det ju såklart ingen "ny" film eftersom det inte kan gå så snabbt, alltså, vad är fel ? Känner mig helt förvirrad, har hållit på hela dagen med att försöka få rätt format och grejjer på filmerna jag ska föra över till min iPod, och nu trodde jag att det skulle fungera, men...jaa, någon som vet varför det blir såhär ? ska det blir så ? Tacksam för snabbt svar.

/ / Steely

Ursprungligen av Steely:

Är det meningen att det inte ska hända någonting efter man har följt att detta i minsta detalj ?
Jag trycker på "Start" och direkt så står det längst upp "Transcode Complete", och i "Videos" mappen så finns det ju såklart ingen "ny" film eftersom det inte kan gå så snabbt, alltså, vad är fel ? Känner mig helt förvirrad, har hållit på hela dagen med att försöka få rätt format och grejjer på filmerna jag ska föra över till min iPod, och nu trodde jag att det skulle fungera, men...jaa, någon som vet varför det blir såhär ? ska det blir så ? Tacksam för snabbt svar.

/ / Steely

Tja! Det är för att videora ipod converter inte kan konvertera alla formaten, eller så är det nåt fel på just den filmfil du försöker konvertera. problemet har också hänt mig, men då har jag testat med en annan video och det har funkat suveränt.:)

  • Oregistrerad
  • 2005-12-29 14:31
Ursprungligen av interloop:

Tja! Det är för att videora ipod converter inte kan konvertera alla formaten, eller så är det nåt fel på just den filmfil du försöker konvertera. problemet har också hänt mig, men då har jag testat med en annan video och det har funkat suveränt.:)

Joo, men jag antog att man kunde konvertera AVI filer eftersom dom använder en sådan i en av sina manualer till just detta, en AVI fil alltså, och jag har typ testat 20 olika filer men det blir samma sak varenda gång.

/ / Steely

jag har samma problem

Ursprungligen av Steely:

Är det meningen att det inte ska hända någonting efter man har följt att detta i minsta detalj ?
Jag trycker på "Start" och direkt så står det längst upp "Transcode Complete", och i "Videos" mappen så finns det ju såklart ingen "ny" film eftersom det inte kan gå så snabbt, alltså, vad är fel ? Känner mig helt förvirrad, har hållit på hela dagen med att försöka få rätt format och grejjer på filmerna jag ska föra över till min iPod, och nu trodde jag att det skulle fungera, men...jaa, någon som vet varför det blir såhär ? ska det blir så ? Tacksam för snabbt svar.

/ / Steely

har samma problem... finns nån lösning?

Bästa ljudkvalité?

Jag försöker konvertera musikvideos från .vob filer. Jag vill ha så bra ljudkvalité som möjligt. När jag försöker med H264 med högsta ljud-bitraten, alltså 576 kbps går det inte att lägga in de på ipoden. Någon som skulle kunna ge mig lite hjälp?

Ohhhh tack!!

Ursprungligen av interloop:

Det är möjligt att jag upprepar nu, men för alla som undrar följer här en helhetsbeskrivning gällande användning av videora ipod converter.
Så här gör man med videora:

1. Tryck på Setup i vänstra marginalen.
2. Välj Profiles bland de övre flikarna.
3. Klicka New Profile och döp den till exempelvis iPod.
4. Nu är det dags att skriva in de rätta inställningarna:
-Video Settings-
Mode: MPEG-4 > CBR Bitrate: 768 kbps
Resolution: 320x240 Framerate: 29.97 fps
Passes: One
-Audio Settings-
Bitrate: 128 kbps Channels: Stereo
Sample rate: Input
5. Tryck sedan på Apply.

Nu har du inställningarna klara och nu återstår bara att konvertera.

6. Tryck på Convert i den vänstra marginalen.
7. Klicka Transcode new video och välj den film du vill konvertera så ska den komma upp på Title under Edit Transcodin.
8. Välj under Quality Profile den profil du skapat.

Klicka sedan igång Konverteringen så ska det funka. Den konverterade filen ska om förinställda inställningar stämmer hamna i mappen Videos i Videora mappen. Detta kan du kolla på Setup-Output Videos to. Sedan drar du bara in den konverterade videon till ditt musikbibliotek i iTunes 6 och därifrån sedan över i din iPod. /frej

Du är min gud! Var ska jag signa? Vilket är ditt kontonummer, den dag jag blir rik kan du räkna med att kunna äta lite finare mat ett tag!

Videora iPod converter...

Använd bara Videora iPod converter så löser sig allt. Finns även en kanon guide på deras sida ju...

  • Medlem
  • 2005-12-29 20:19

Jag har faktiskt hittat ett, konverterade en musikvideo från mpg till avi och sedan till mpeg 4 i videora och programmet heter Blaze Media Pro, så för resten som har samma problem testa det...well, ska dra till Milan (30/12) chilla med La Familia och kanske leta efter ett Ipod fodral. Får bli mellan Burberry, Louis Vuitton eller Gucci, vad ska jag välja?

För att det ska funka med filmer och allt sånnt på sin iPod och med videora converter.. så MÅSTE filen man gör om i videora vara i .avi, inget annat... om man har mpeg eller liknande måste man göra om det först... det kan va krångligt o tar lite mer tid, men det är det värt..(Filmer på 2 delar(eller mer) brukar vara i meg eller liknande, men det går o göra om) själv gjorde jag så i veckan och hade text på filmen också, det blev perfekt :PJag trodde inte att texten skulle va så bra

iPod 5g är något älskvärt, något ovärdeligt. iPod 5g är bland det finaste man kan ha

  • Oregistrerad
  • 2005-12-30 02:09
Ursprungligen av Bluehat:

För att det ska funka med filmer och allt sånnt på sin iPod och med videora converter.. så MÅSTE filen man gör om i videora vara i .avi, inget annat... om man har mpeg eller liknande måste man göra om det först... det kan va krångligt o tar lite mer tid, men det är det värt..(Filmer på 2 delar(eller mer) brukar vara i meg eller liknande, men det går o göra om) själv gjorde jag så i veckan och hade text på filmen också, det blev perfekt :PJag trodde inte att texten skulle va så bra

iPod 5g är något älskvärt, något ovärdeligt. iPod 5g är bland det finaste man kan ha

Hmm, men om man inte ens kan konvertera AVI filer i VideoraConverter så vet jag inte hur jag ska göra, det spelar ingen roll vilken sorts film jag tar, har testat typ alla jag har och ingen fungerar att konvertera. Så fort jag tycker på "Start" så blir den lika snabbt klart, alltså det står Transcode Finnished eller nåt sådant, alltså, vet liksom inte vad som är fel, alla inställningar är rätt och allt sånt, någon som vet vad ska kan vara fel, OM det kan vara fel på något ?

Då vetefan vad som hänt, kanske du har installerat en ofullständig version av videora, bara en vild gissning. någon annan som har nån gissning?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-31 01:04
Ursprungligen av interloop:

Då vetefan vad som hänt, kanske du har installerat en ofullständig version av videora, bara en vild gissning. någon annan som har nån gissning?

En ofullständig ??? nja, det tror jag inte, jag har installerat det med den installionen som finns på deras egen hemsida....alltså, jag blir så trött på det här nu, att det inte ska fungera att konvertera filmer och föra över till iPoden när det ska gå men så gör det inte det, aaahhhh!!! Finns det inget annat bra program som man kan använda ?

/ / Steely

haha, ingen fara. vad fan har jag för nytta av kunskapen om jag inte delar den med någon?
glad att det hjälpte dig och allt sånt.
have it!

Sammanfatta nu.. Vad ska man ha för inställningar? Hur många kbps ska man ha?

Jag har problem med videora. När programmet har konverterat ett visst antal procent (varierar hur långt det går) så säger programmet att det är klart. Men det finns ingen fil i mappen där den ska hamna. Medans videora konverterar kan man dock se filen. Nån som vet var problemet ligger?
Kör med PC och G5 30GB

Ursprungligen av -cougar-:

Jag har problem med videora. När programmet har konverterat ett visst antal procent (varierar hur långt det går) så säger programmet att det är klart. Men det finns ingen fil i mappen där den ska hamna. Medans videora konverterar kan man dock se filen. Nån som vet var problemet ligger?
Kör med PC och G5 30GB

Tjena

Jag har haft samma problem, tror att filen du skall konvertera inte stöds av Videora. När den skall göra den sista grejen upptäcker den att det inte fungerar och plockar bort filen. Jag trodde jag fått in svartalfer i datorn

Försök konvertera den till ett annat format först, kör sedan med Videora. Funkar för mig.

Ursprungligen av GertLind:

Tjena

Jag har haft samma problem, tror att filen du skall konvertera inte stöds av Videora. När den skall göra den sista grejen upptäcker den att det inte fungerar och plockar bort filen. Jag trodde jag fått in svartalfer i datorn

Försök konvertera den till ett annat format först, kör sedan med Videora. Funkar för mig.

Tack för tipset.
Men jag trodde att videora bara kunde omkoda från AVI-format? Filerna jag försökt med är i AVI och jag trodde att det var det enda som skulle fungera. Till vilket format borde jag omkoda till, och vilket program använder jag för det?

  • Medlem
  • 2006-03-28 19:19
Ursprungligen av -cougar-:

Tack för tipset.
Men jag trodde att videora bara kunde omkoda från AVI-format? Filerna jag försökt med är i AVI och jag trodde att det var det enda som skulle fungera. Till vilket format borde jag omkoda till, och vilket program använder jag för det?

Videora klarar i alla fall .vob (dvd) också.

Ursprungligen av Xelo:

Videora klarar i alla fall .vob (dvd) också.

Jo, det visste jag.. Men filerna jag vill konvertera har jag inte på dvd.
Någon annan som vet vad det är för fel?

Edit: Lyckades konvertera en fil från wmv-format nu. Jag får väl göra om mina AVI-filer först. Någon som vet något bra (läs gratis) program för detta?

Är det någon som luskat reda på vilka dom bästa inställningarna är för att en widescreen-film ska visas som just en widescreen-film på iPoden?
Dela med er i så fall... skulle bli väldans glad här....

  • Medlem
  • 2006-03-30 14:42
Ursprungligen av SixxStar:

Är det någon som luskat reda på vilka dom bästa inställningarna är för att en widescreen-film ska visas som just en widescreen-film på iPoden?
Dela med er i så fall... skulle bli väldans glad här....

Snälla, läs video-faq.

någon sm vet ad jag sak ändera på när jag tyckr att huvudena på lla är avlånga??? jag har 320x240

  • Medlem
  • 2006-04-26 11:50
Ursprungligen av mofaza:

någon sm vet ad jag sak ändera på när jag tyckr att huvudena på lla är avlånga??? jag har 320x240

Du har förmodligen ewn film i widescreen. Du får ändra från 320*240 till något annat, kolla widescreen tråden i video-faq.

  • Medlem
  • 2006-04-26 15:51

kan någon bara säga vilket format man ska ha för att kunna kolla på film i ipoden tack

  • Medlem
  • 2006-04-26 20:42
Ursprungligen av Tagge:

kan någon bara säga vilket format man ska ha för att kunna kolla på film i ipoden tack

Mp4 eller H.264 (som är en codec av mp4 med samma filändelse)

Bevaka tråden