Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Koss the Plug / VOICE Pro Eartip

Tråden skapades och har fått 65 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har precis köpt ett par Koss the plugg.
Måste säga att det måste vara jordens sämsta hörlurar vilket jävla skitljud.

Ursprungligen av kurtan:

Har precis köpt ett par Koss the plugg.
Måste säga att det måste vara jordens sämsta hörlurar vilket jävla skitljud.

Kan inte annat än att hålla med. Obekväma och dåligt ljud. Det enda man hör är ett jäkla basdunkande och nåt som ska föreställa mellanregister och diskant.
Som tur var så kostar dom ju inte så mycket så man har inte slängt speciellt mycket pengar i sjön.

Ursprungligen av Kayano:

Kan inte annat än att hålla med. Obekväma och dåligt ljud. Det enda man hör är ett jäkla basdunkande och nåt som ska föreställa mellanregister och diskant.
Som tur var så kostar dom ju inte så mycket så man har inte slängt speciellt mycket pengar i sjön.

Jag håller inte med, basdunket är inte för högt och man kan ju alltid använda eq...men smaken är ju som baken, de är ju inte tänkta till att lysna på klassisk musik eller gitarr solon med utan mer rock, techno och pop.

PS: har ett par Sparkplug, dock kan det inte vara nån skillnad

Ursprungligen av Nightcap:

Jag håller inte med, basdunket är inte för högt och man kan ju alltid använda eq...men smaken är ju som baken, de är ju inte tänkta till att lysna på klassisk musik eller gitarr solon med utan mer rock, techno och pop.

PS: har ett par Sparkplug, dock kan det inte vara nån skillnad

I och för sig men jag tycker de låter dåligt för Rock och Blues också. Prova att sätta på en platta med Lynyrd Skynyrd eller BB king. Musik där gitarrsoundet alltså är viktiga, speciellt för BB. Min uppfattning är att basdunkadet tar över för mycket även när man ställer EQ:n på flat.

Men dom låter bra just för techno och disco, och annan industriell musik.
Måste väl tillägga att jag gillar både Techno och disco också.

Roger, länken är helt fel...

Fixat!

  • Medlem
  • 2004-09-11 17:58

Testa gärna Sonys MDR-EX71 ! Jag funderar på att köpa en.. Är det värt?

På Headwize kan ni hitta förslag på modifieringar av the plug:

http://headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy4_prj.htm

Fortsätt under project addendum där det finns massor av idéer.

  • Medlem
  • 2004-09-12 00:11
Ursprungligen av scar:

Testa gärna Sonys MDR-EX71 ! Jag funderar på att köpa en.. Är det värt?

Helt klart värda det priset, otroligt skönt ljud men som även med the plug blir dem rätt "personliga" fort.

Tipset för att få Pro Ear ip smidigt och enkelt på plats är att göra det i några steg.

1. Se till att med skalpell eller en vass kniv kapa av eventuella ljutningsskavanker på de små svarta rören innan du börjar.
2. Ta en vanlig stiftpenna (för blyerts) och blöt metall-"spetsen" med lite saliv. Trä sedan Pro EarTip över spetsen en bit och låt den tänjas ut under ett par minuters tid.
3. Blöt det svarta rören med lite saliv på utsidan och dra sedan på de nu lätt uttänjda Eartip:en
4. Klart!

  • Oregistrerad
  • 2004-09-12 18:02

Ett litet påpekande när det gäller Pro EarTip.
Dom är från början konstruerade för den gamla versionen av Koss luren.
Den hade en annan konstruktion med ett fast rör istället för det svarta lösa som nu används.
Det var mycket bättre men förmodligen skörare.

Mats B

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-12 20:15

Jag tycker Pluggen gav för bra basljud så det kändes överdrivet till mycket av den musik jag har på iPoden. Med Eartip däremot tyckte jag bas och diskant matchade varandra betydligt bättre.

Jag är nöjd med mian plug med eartip

Har ett par pluggar, köpte dem på Macoteket i våras.
Syftet var lite riktat då jag hoppades de skulle fungera ungefär som Billsom Pop, dvs hörselproppar.
Detta då jag ville ha dem när jag kör traktor och slippa ha vanliga hörlurar med Peltorkåpor över.
Detta fungerade riktigt bra. Stor skillnad mellan ett par pluppar och kåpor iofs, men de stängde ute så pass mycket ljud att det var njutbart.
Dock uppstog snart ett problem, slangen, de svarta röret som mjukgummit träs på lossnade från själva hörluren och försvan, tillsammans med en gummiplupp.
Hittade en hel hög med olika pluppar i förpackningen, men ingen extra slang, så nu har jag ett par oanvändbara lurar, då gummit inte stannar kvar enbart på lurdelen.

Någon som har något tipps om vad man kan hitta reservslang, alt. något likvärdigt som ligger och skräpar i var mans hem som passar till ändamålet?

//donSisu

Om du köper Pro Eartip behöver du inga slangar, man kan trä granarna direkt på det lilla rör som finns.

  • Medlem
  • 2004-09-20 17:55

När jag såg instruktionen att trä pro eartip över krympslangen insåg jag raskt att det var lika bra att sätta dem direkt på luren, men redan första dagen hade jag tappat bägge när de hängde från halsen.
Jag vill således varna för att inte följa instruktionerna.

Misstänker att varmvatten vidgar pro eartip så att de blir lättare att få på plats.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-09-20 19:15

Jag fick dit de direkt bara genom att trycka lite hårdare och vidga lite med en penna innan som jag har för mig instruktionen sa.

Mina koss the plug har gått sönder *snyft* Det är överdelen på ena luren som låssnat, ska försöka limma...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-21 13:03

Nu har jag skaffat ett par Pro-Eartip och resultatet är jag mycket bättre

Sitter som berget och jag har inte haft några problem med att "granarna" trillar loss...

Kanononljud, köp!

Hej,
tänkte bara visa mina nya öronproppar jag gjorde igår till min KOSS The Plug inspirerad av en av de sidor som hänvisas till tidigare i den här tråden. Jag har sedan jag köpte mina pluggar tyckt ljudet faktiskt varit uselt, men det beror mest på att jag lyssnar på akustisk eller luftig musik med mycket mellanregister och diskant, något som the plug faktiskt suger på. Basen är ju den som muffar till allt! Men för hiphop, fet rock passar den ju bra.

Hur som helst, här är mina anvisningar:
1. Köp öronproppar på apoteket, kostar 29 kr.
2. klipp av dom nedanför fästet där snörena går in i propparna.
3. Jag tog en spik och värmde över ett ljus och tryckte in den från toppen och in. (Om man gör det från andra hållet måste man bränna sig igenom snöränden, jobbigt)
4. Klipp sedan av ytterligare lite av propparna (eller skär med en skalpell).
5. Sen är det bara att trä på dom på de små plaströren som sticker ut från pluggarna, jag behövde inte ens vidga propparna det gick ändå.
6. Resulatet ser ni nedan, hela jobbet tog mindre än 5 minuter och det låter SUPERBRA :D.

Jag märkte att jag var tvungen att klippa dom ganska korta för att få fram diskanten, men när jag väl hittade rätt längd blev ljudet mycket luftigare och bättre än tidigare.

[CENTER]

[/CENTER]

Tack för inspirationen, alla som postat här!

/S

  • Medlem
  • Lund
  • 2004-11-08 15:23
Ursprungligen av svantet:

Hej,
tänkte bara visa mina nya öronproppar jag gjorde igår till min KOSS The Plug inspirerad av en av de sidor som hänvisas till tidigare i den här tråden. Jag har sedan jag köpte mina pluggar tyckt ljudet faktiskt varit uselt, men det beror mest på att jag lyssnar på akustisk eller luftig musik med mycket mellanregister och diskant, något som the plug faktiskt suger på. Basen är ju den som muffar till allt! Men för hiphop, fet rock passar den ju bra.

Hur som helst, här är mina anvisningar:
1. Köp öronproppar på apoteket, kostar 29 kr.
2. klipp av dom nedanför fästet där snörena går in i propparna.
3. Jag tog en spik och värmde över ett ljus och tryckte in den från toppen och in. (Om man gör det från andra hållet måste man bränna sig igenom snöränden, jobbigt)
4. Klipp sedan av ytterligare lite av propparna (eller skär med en skalpell).
5. Sen är det bara att trä på dom på de små plaströren som sticker ut från pluggarna, jag behövde inte ens vidga propparna det gick ändå.
6. Resulatet ser ni nedan, hela jobbet tog mindre än 5 minuter och det låter SUPERBRA :D.

Jag märkte att jag var tvungen att klippa dom ganska korta för att få fram diskanten, men när jag väl hittade rätt längd blev ljudet mycket luftigare och bättre än tidigare.

[CENTER]

[/CENTER]

Tack för inspirationen, alla som postat här!

/S

Gjorde som dig,de blev perfekta. Det bästa är att inget kan få de att ploppa ur.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 20:49
Ursprungligen av svantet:

[CENTER]

[/CENTER]

/S

Vad lurad man skulle känt sig om man inte följt detta råd och istället blivit rånad på ett par Pro Eartip :rolleyes:

De hemgjorda sitter som berget, ljudet är bättre än orginal och det hela kostade mig 199+29=228 Kr. Vill inte låta snål men jag har provlyssnat ett par Etymotic à ~2500 kr och skulle gärna träffa den som kan motivera prisskillnaden.

Nästa projekt blir att lackera dem vita för att få den rätta iPod-looken.

  • Medlem
  • 2004-12-01 16:31

Kul att läsa när man precis har beställt ett par Eartip... Mina pluggar funkar inte i mina öron - vilken propp jag än använder. Och ja, jag har knådat och tryckt och... Funkar det inte med Eartip:arna så blir det slaskhinken nästa.

Jag har dessa lurar med Pro Ear tip och fasten jag har jättesmå hörselgångar så passar de underbart bra för mig!!
När man väl har lärt sig hur man sätter in dem så sitter det kanonfint och låter skitbra!!

//Jessica

  • Medlem
  • 2004-10-14 17:48

Tror mina hörselgångar har blivit för stora nu, de glider lite i öronen numera. Återgick till originallurarna, inget större fel egentligen.

svante,
kan du inte börja göra såna där och sälja via internet.

alla är ju inte lika händiga som du.

Hur mycket har ni kvar på granarna?

Hur stort har ni gjort hålet längst fram??

Har ni kvar det gula inutti som sitter inutti granarna??

Mvh

  • Oregistrerad
  • 2005-01-22 00:46
Ursprungligen av adamsen87:

Hur mycket har ni kvar på granarna?

Hur stort har ni gjort hålet längst fram??

Har ni kvar det gula inutti som sitter inutti granarna??

Mvh

Jag tog bort det gula "innanmätet" och trädde den blå granen på den svarta slangen (färggrann beskrivning det här ). Resultatet ser lysande ut och granen sitter kanon men ljudet är jag inte alls nöjd med. Den tunga basen är som bortblåst. Kan man mixtra med längden för att basen skall bli bättre? Vad säger de hemmafixande experterna?

Har ingen någon bättre bild med Aotekets hörselskydd??

Mvh

Men släng den där Slangen som följer med Pro Eartip, trä på gummiproppen bara på blast-utbucktningen.. slangen användes bara vid dem svarta muffarna. Instruktionen suger men så fungerar det

Bevaka tråden