Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Shure e3c

Tråden skapades och har fått 80 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag kan säga att jag är impad av lurarna och jag rekommenderar dem varmt! Det framgår också om du läser testet D.M.

  • Oregistrerad
  • 2005-04-25 14:42

Jag har inte hunnit uppdatera mina intryck förrän nu, sorry. Nu när jag har kört med lurarna några dagar så tycker jag att de är suveräna. Har testat med lite olika pluggar tills jag hittade rätt, kör nu med de mjuka, gråa pluggarna och de sitter perfekt. Avsaknaden av bas berodde antagligen på att jag hade för stora pluggar innan för nu är det bra bas också. Vad jag speciellt är imponerad av är detaljrikedomen på ljudet. Nu är jag är nöjd iallafall, även om de kostar en slant.

Mycket bra lurar, men känsliga!

Efter att ha använt ett par e3c i tre veckor kan jag bara säga att jag är mer än nöjd. Mycket bra passform, och man blir ju som sagt rejält avskärmad från omvärlden - på gott och ont! Jag har ganska trånga yttre hörselgångar och använder de minsta grå silikonpropparna, vilket funkar finfint. Som för många andra tog det ett tag att lära sig att passa in dem rätt, men nu går det hur bra som helst.

Lurarna är perfekta när man är pendlare. Det enda tråkiga är att jag blev varse svagheterna hos min iPod Shuffle: Den ger ifrån sig ett ganska lätt bakgrundsbrus som inte kommer från musiken. Det hörs även när spelaren är försatt i pausläge. Lurarna är uppenbarligen så känsliga. I mina Koss Porta Pro hörs inte bruset, men å andra sidan låter ljudet plattare och mindre detaljerat, och så dämpar de ju inte... I det allmänna pendlarbruset försvinner Shufflarens brus, men det är lite störigt ändå. Är det någon som har råkat ut för något liknande?

Jag gick in på MacSupport Apple Store i Malmö och testade en iPod mini till e3c och minin brusar inte! Det kanske blir en iPod mini efter sommarens arbete. Det skadar ju inte att ha både USB-minne och musikspelare och musikspelare!

Molekylmartin: Jag tror det där beror på lurarna. Det brusade lite i min ipod också. Och med e5 brusade det rätt tydligt, hörs när man inte lyssnar på något.

Ursprungligen av Erik Svansbo:

Molekylmartin: Jag tror det där beror på lurarna. Det brusade lite i min ipod också. Och med e5 brusade det rätt tydligt, hörs när man inte lyssnar på något.

Visst är det så, Svanerik, det hörs oftast inte när man lyssnar, särskilt inte på pendeln. Men man märker det på bibliotek och dylikt hur skön bakgrundstystnaden blir när man stänger av Shufflen. Det blir som när fläktsystemet i en lokal slår av, och det blir så där underbart tyst. Jag lyssnar mest på musik från andra sidan 1800-talet (för tillfället Bachs Die Kunst der Fuge omarrangerad för blockflöjtsensemble), vilket innebär en ganska spröd och naken ljudbild utan tunga beats eller svulstiga stråkmattor. Då märks det tyvärr att det lilla bruset finns där. Visst är jag lite väl petig, men har man en gång börjat störa sig på något så är det svårt att sluta.

Vilken iPod kör du dina tester du med? Är det din iPod 20GB? Jag undrar om det kan skilja sig mellan olika exemplar av iPodar. Såvitt jag kunde höra på den nya iPod minin i Malmö så gav den inget brus ifrån sig. Konstigt det där...

Hur som helst så är det mycket trevligt att läsa dina tester! Bara för att man har köpt ett par lurar som kostar mer än spelaren, så behöver ju inte det betyda att man inte vill ha mer. En gång prylbög, allid prylbög! Snart ska jag nog ha mig en iPod mini...

  • Medlem
  • 2005-11-13 20:48

Hej,

Jag har provat både ett par E5C , som jag lämnade tillbaks, och har nu ett par E3C. Och jag är inte överdrivet förtjust i det brus som uppstår. Jag har provat i iPod G5, iPod G3, min NAD förstärkare och i min Sony CD-spelare. I alla fall så ger Shure brus/"vinylknaster". Jag tyckte inte att det var acceptabelt för 400 kronors lurarna E5C och jag har inte riktigt bestämt mig om det är det i E3C:s fall heller

Som jämförelse så brusar inga av mina andra lurar

Apple iPod originallurar
Grado SR-60
Etymotics ER-6

Ok, Ety kan ju vara tungdrivna så att det förslår men eftersom bruset ökar linjärt med ökat volympådrag i Shure så borde jag kunna urskilja bruset med mina ER-6:or när jag har volymen på max och musiken pausad. Men det kan jag inte.

Är det fel på lurarna eller är jag överkänslig? För dryga tusenlappen så tycker jag att man borde kunna förvänta sig mer?

Är dessa lurar det självklara valet om man till största delen lyssnar på rock och metal samt progressiv musik? Jag vill inte har den "geggiga" effekten som uppstår bland andra lurar.

Om du gillar en bra studio högtalare är de bra. Hela frekvensomfånget finns där men de är inte överdrivna i basen. Basen finns dock där.

Nackdelen är att du måste trycka in lurarna ganska mycket för att få det rätta ljudet men det går att göra.

Jag brukade lyfta basen med EQn men jag har slutat med det eftersom det finns där ändå. Klart rakt ljud utan överdrifter som vi är så vana med. Funkar från klassiskt (mycket snyggt) till rock (som jag lyssnar på till ca 25%).

Som svar på din fråga så geggar e3c inte alls.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-28 08:43

Hejsan, jag är ny här på forumet. Har precis köpt mej en iPod Photo 30GB. Personligen så blev jag överraskad av ljudet i orginallurarna men jag vill ha nåt ännu bättre Hemma använder jag Sonys MDV-V700 (DJ-lur) och vill ha nåt i den klassen ljudmässigt till ipoden när jag är ute. Det står mellan Shure e3c och Etymotic Er-6i... Jag lyssnar/håller messt på med elektronisk musik. Nån som kan ge med en insikt i villken av dessa jag ska välja?

Mhv Krille

jag kan bara varmt rekomendera Etymotics är helnöjd med dom, har dock dom svarta som verkar ha bättre passform och enligt tester här verkar inte ljuder skilja märkbart mellan de två.

Kan samtidigt varmt rekomendera denna nätaffär om du vill köpa dina lurar lite billigare (+etymotics hittar du inte i Sverige annars):
http://www.discountheadphones.com/

Vilken EQ-inställning bör jag använda för att få det bästa ljudet? Jag lyssnar mest på jazz.

PS. mina E3c kommer imorgon DS.

Ursprungligen av daniel_hejhopp:

Vilken EQ-inställning bör jag använda för att få det bästa ljudet? Jag lyssnar mest på jazz.

PS. mina E3c kommer imorgon DS.

Jag finner det bäst att strunta helt och hållet i EQ med dessa lurar. Tycker faktiskt att ljudet redan är perfekt avvägt och finner då ingen anledning att fiffla med EQ. Testade några olika och tyckte en frekvens då framhävdes för mycket och ljudbilden blev för ojämn. Folks gnäll på basen kan jag personligen inte förstå. Den är mycket klar och ligger bra "in tune" med de andra frekvenserna. Förmodligen beror det på dålig passform. Testade först med fel sleeves och det lät som att man satt på sig ett par United-lurar för 50kr. Sen när jag testade medium-storleken fick jag en chock.

Har ALDRIG hört så klart ljud, lyssnade på en instrumental slinga av Dream Theater där alla instrument showar och märkte en massa detaljer (däribland från basgitarren) jag aldrig upptäckt förut.

Ursprungligen av knorrhane:

Är dessa lurar det självklara valet om man till största delen lyssnar på rock och metal samt progressiv musik? Jag vill inte har den "geggiga" effekten som uppstår bland andra lurar.

Utan tvekan, lyssnar själv på mycket progressiv rock och metal. Att lyssna på exempelvis Yes, PoS, King Crimson eller vad som helst blir en helt ny upplevelse.

Upplever att de var värda vartenda öre. 5/5

  • Medlem
  • 2005-11-14 12:36

Hej Erik Svansbo och alla andra!

Jag tackar för ditt ypperliga test. Det var den här tråden som fick mig att bestämma mig om att jag ska köpa en Shure E3c istället för en Sony EX71 eller en Etymotic ER6. Nu undrar jag om du/ni vet vad det är för skillnad mellan en Shure E3c och en Shure E3g, förutom att Shure E3g är svart och har kortare sladd? Och om det är ingen skillnad, gör den kortare sladden nån skillnad? Vill verkligen veta allt innan jag beställer eftersom de kostar över 1000 kr.

Fick mina E3c idag jag är helnöjd

Det är en märkbar kvalitetsskillnad på dessa jämfört med mina tidigare E2c. Dessutom är de mycket mindre och mycket snyggare:P

nice..

Är dom här lurarna mycket bättre än creative ep-630?

  • Medlem
  • 2006-04-30 14:30
Ursprungligen av _Hall_:

Är dom här lurarna mycket bättre än creative ep-630?

Ja, mycket.

Boti: Det är ingen skillnad mellan e3c och e3g

Tack för alla positiva kommentarer på recensionen. Till alla prylbögar, jag hänger en del på head-fi.org och där säger dom för att välkomna folk: "Welcome to Head-Fi, sorry about your wallet".

För er som tycker att e3c är väldigt klara så finns det mer att upptäcka gällande diskant...

Erik Svansbo: Mycket bra recension! Det var mycket därför jag valde e3c och jag är supernöjd med lurarna:) har aldrig hört bättre ljud. De är klart värda pengarna.

Hela Shures E-serie är utvecklade för att först nå musiker som vill ha InEar-monitors. Med detta i åtanke så är E3c de minsta bland sina syskon vilket gör att de är lättast att få plats med i örat.
E2c har fetare, men bumligare bas. E5c har dubbla element så det slår det mesta (2 element ger bättre effekt och transientåtergivning).
Håller med om att man nog skulle klara sig på ett par E2:or om man har öron där de får plats.

Bevaka tråden