Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ladda Nano i Japan?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-21 19:13

Ska snart åka till Japan i Två veckor. Tänker såklart ha med min Nano, och ev. också min iBook, det jag undrar är hur det går är med laddning/strömförsörjning.
Måste såklart ha någon slags adapter, men jag har läst att spänningen i vägguttagen är annorlunda där mot vad det är här. 100 Volt läste jag nånstans på nätet.

Någon med erfarenhet som vet?

"Stickkontakterna som ingår i World TravelAdapter Kit fungerar direkt i eluttag i Nordamerika, Japan, Kina, Storbritannien och Irland, Västeuropa,Korea, Australien och Hongkong." http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/91306/wo/El5dQtbuzG2E3tdNKkS6FF4u7el/2.SLID?mco=163FB4A6&nplm=M8794

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-21 21:05

Japp.
Det där hade jag hittat sedan tidigare.

Men såna stickkontakter är ju bara adapters för själva vägguttaget. Det jag var fundersam över var om själva spänningen skulle orsaka problem.
Det jag hittade på internet innan jag postade frågan var att de flesta strömadapters klarade 110-240V 50/60Hz. Och Japan har 100V...
Alltså inte så bra.

Men nu har jag ingående studerat texten (kom ju på att det brukar vara info på dom...) på mina strömadapters (kamera, iPod och iBook) och där stod att samtliga klarar 100-240V 50/60Hz.
Så jag antar att jag klarar mig.

Sorry för en semi-onödig tråd.

Ursprungligen av jimmy.r:

Japp.
Det där hade jag hittat sedan tidigare.

Men såna stickkontakter är ju bara adapters för själva vägguttaget. Det jag var fundersam över var om själva spänningen skulle orsaka problem.
Det jag hittade på internet innan jag postade frågan var att de flesta strömadapters klarade 110-240V 50/60Hz. Och Japan har 100V...
Alltså inte så bra.

Men nu har jag ingående studerat texten (kom ju på att det brukar vara info på dom...) på mina strömadapters (kamera, iPod och iBook) och där stod att samtliga klarar 100-240V 50/60Hz.
Så jag antar att jag klarar mig.

Sorry för en semi-onödig tråd.

COME ON! Adaptern reglerar ju spänningen!!

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-22 12:39
Ursprungligen av makeyuu:

COME ON! Adaptern reglerar ju spänningen!!

COME ON! Läste du det jag skrev? Hade ju forskat fram uppgifter som stred mot adapterns kompatibilitet, men det visade sig att de var fel.
Alla kan inte vara el-experter. Därför frågade jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-22 13:18

Vet inte om jag ska skriva detta här. Men jag gör det iaf.

Min pappa ska till USA och då ska han köpa en nano. Det går väl köpa en vanlig ipod laddare från sverige och ladda den med??

Förlåt att jag är väldigt dum

  • Medlem
  • International user
  • 2005-10-22 14:02
Ursprungligen av Samuel:

Vet inte om jag ska skriva detta här. Men jag gör det iaf.

Min pappa ska till USA och då ska han köpa en nano. Det går väl köpa en vanlig ipod laddare från sverige och ladda den med??

Förlåt att jag är väldigt dum

Det ska nog inte vara några problem.

Här står allt du behöver veta om apples laddare... Länk...
Vad din iPod vill ha står på baksidan av den...

Sammanfattning av länken:
apples laddare klarar allt från 100 till 240 V och 50 till 60 Hz, det ända du behöver fixa är rätt kontakt.
apples laddare ger output på 12 VDC och 1 A, eftersom iPoden vill ha något mellan 5 och 30 VDC och 1 A, så fungerar detta finfint.

-jonas

EDIT:
Såg inte att du själv hade svarat...

  • Medlem
  • 2005-10-22 00:32

Det enda tråkiga med 100V är att det typ tar dubbelt så lång tid att ladda som med 220V...

1
Bevaka tråden