Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man ladda iPoden utomlands?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-02 13:27

Jag är inte särskilt teknisk av mig och har inte jättebra koll på hur ipod minin (eller några mp-3 spelare) fungerar. Skulle därför uppskatta om någon snäll själ skulle kunna svara på mina frågor.
1. Hur länge håller batteriet?

2.Är det bara ett sorts batteri som fungerar?

3.Måste man byta batteri genom apple eller kan man göra det själv?

4.Hur mycket kostar det att byta genom apple?

5.Hur laddar man iPoden? Vanlig strömkontakt eller via datorn? Jag läste nånstans att om man ska använda sin mp3 mycket på resor ska man inte köpa en med inbyggd hårddisk eftersom de är svåra att ladda utomlands. Själv ska jag åka till Sydafrika och plugga där ett år och behöver veta om det stämmer eftersom det kan hända att jag kommer att ha begränsad tillgång till dator där.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville svara på mina frågor. De är förmodligen inte speciellt svåra för de flesta här.

Ursprungligen av sajja:

Jag är inte särskilt teknisk av mig och har inte jättebra koll på hur ipod minin (eller några mp-3 spelare) fungerar. Skulle därför uppskatta om någon snäll själ skulle kunna svara på mina frågor.
1. Hur länge håller batteriet?
2.Är det bara ett sorts batteri som fungerar?
3.Måste man byta batteri genom apple eller kan man göra det själv?
4.Hur mycket kostar det att byta genom apple?
5.Hur laddar man iPoden? Vanlig strömkontakt eller via datorn? Jag läste nånstans att om man ska använda sin mp3 mycket på resor ska man inte köpa en med inbyggd hårddisk eftersom de är svåra att ladda utomlands. Själv ska jag åka till Sydafrika och plugga där ett år och behöver veta om det stämmer eftersom det kan hända att jag kommer att ha begränsad tillgång till dator där.
Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville svara på mina frågor. De är förmodligen inte speciellt svåra för de flesta här.

1. Det håller 18h enligt Apple
2. Batteriet är inbyggt och man behöver således inte byta det.
3. Vet ej
4 Se ovan
5 Du laddar via usb porten på datorn. Går att ladda via vanlig kontakt om man köper en sådan laddare.

Ursprungligen av Tobbe:

5 Du laddar via usb porten på datorn. Går att ladda via vanlig kontakt om man köper en sådan laddare.

det följer alltså INTE med en 'vanlig' laddare? vad kostar en sådan att köpa dåå?

hittaren... 275 spänn på iPod affären (eller apples webbsida snarare)... ush då, den borde man fan få me ju!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-02 14:05

Om du köper en nätadapter så måste du nog köpa en annan väggkontaktadapter, för att det måste nog vara någon annan typ av vägguttag i Sydafrika.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-02 14:06

på punkt 3: man kan byta batteri själv, i alla fall på standard iPod. verkar dock jäkligt krångligt och riskfyllt.

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-02 16:28

Om du ska ladda den utan dator kommer du behöva en sådan här

och ett sådant här kitt kan vara bra om du ska resa mycket

  • Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-02 17:26

det blir mycket grejer att tänka på...
verkar nästan bud på att ta med en sånhär som bärhjälp

(lite OT kanske, men kunde inte låta bli)

  • Medlem
  • 2005-03-03 10:34

Tack för svaren! Tror dock att jag missformulerade den första frågan. Det jag undrade var hur länge batteriet håller innan man måste byta det. Skulle också vilja veta om det går bra att jogga med iPoden och vad "Firewire" är för något. Har sett det ofta här, men förstår inte riktigt vad det är för något, är det något man måste ha? Slutligen, den viktigaste frågan :D, vilken färg är snyggast? Jag kan verkligen inte bestämma mig, men det lutar åt blå eller grön, vad skulle ni rekommendera?

Ursprungligen av sajja:

Tack för svaren! Tror dock att jag missformulerade den första frågan. Det jag undrade var hur länge batteriet håller innan man måste byta det. Skulle också vilja veta om det går bra att jogga med iPoden och vad "Firewire" är för något. Har sett det ofta här, men förstår inte riktigt vad det är för något, är det något man måste ha? Slutligen, den viktigaste frågan :D, vilken färg är snyggast? Jag kan verkligen inte bestämma mig, men det lutar åt blå eller grön, vad skulle ni rekommendera?

Om man kolla apple.se och läser om batterier står det att den beräknade livslängden är 2-8 år beronde på hur mycket du laddar. Det ska nog gå bra att jogga med ipoden, så länge du har den skyddad mot väta och fukt. Firewire är en form av anslutning, som USB typ. Du får gå till en affär och kolla på färgerna, högt personligt vad man tycker är snyggt.

  • Medlem
  • 2005-03-03 10:50

Tack Tobbe! Vad är bäst att använda då, USB eller Firewire?

Ursprungligen av sajja:

Tack Tobbe! Vad är bäst att använda då, USB eller Firewire?

Vet inte vilket som är bäst, men om du köper en mini nu då är det bara USB som följer med och då är väl det smidigast. Annars måste du köpa till en firewiresladd.

  • Medlem
  • 2005-03-03 11:11

Okej. Jag läste på nätadaptern som jag ska köpa till att minin kräver iPod-kontakt-till-USB-kabel. Är det den som följer med eller måste jag köpa till den? Jag undrar även om det programet som följer med. Går det att installera på två olika datorer så att jag kan använda det både i Sverige och Sydafrika?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-10-07 22:26

remadde:
1: dra inte upp gamla trådar som inte handlar om ditt ämne
2: använd SÖK

Jag har en gammal laddare med Firewire-kontakt.

Är det en sån här kabel jag behöver då?

ville bara tipsa om denna laddaren. Den laddar alla prylar som normalt laddar sig via datorns USB. Den kostar 99 kr så den är troligen mycket mer prisvärd än apples variant. Fulare dock

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=040062

Ursprungligen av Se[BBB]e:

ville bara tipsa om denna laddaren. Den laddar alla prylar som normalt laddar sig via datorns USB. Den kostar 99 kr så den är troligen mycket mer prisvärd än apples variant. Fulare dock

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=040062

Funkar den till iPoden??? För i så fall ska jag ha en!

Ursprungligen av xtrem:

remadde:
1: dra inte upp gamla trådar som inte handlar om ditt ämne
2: använd SÖK

1. ämnet handlar om precis det ämnet jag är intesserad av, nämligen huruvida man kan ladda sin iPod utomlands eller inte! (det är ju synnerligen relevant om en 'vanlig' laddare följer med eller inte, då en vanlig människa som ska ut och reser inte släpar med sig en dator för att kunna använda sin USB-kabel att ladda sin iPod med)
2. hur tror du jag hittade en tråd som var ett halvår gammal?

tyckte helt enkelt det verkade vettigare att ta upp det i en tråd som handlade om mitt ämne än att starta en ny.. men okej, det ska inte hände igen... trevlig ton det verkar vara på detta forum...

Ursprungligen av sajja:

Jag är inte särskilt teknisk av mig och har inte jättebra koll på hur ipod minin (eller några mp-3 spelare) fungerar. Skulle därför uppskatta om någon snäll själ skulle kunna svara på mina frågor.
1. Hur länge håller batteriet?

2.Är det bara ett sorts batteri som fungerar?

3.Måste man byta batteri genom apple eller kan man göra det själv?

4.Hur mycket kostar det att byta genom apple?

5.Hur laddar man iPoden? Vanlig strömkontakt eller via datorn? Jag läste nånstans att om man ska använda sin mp3 mycket på resor ska man inte köpa en med inbyggd hårddisk eftersom de är svåra att ladda utomlands. Själv ska jag åka till Sydafrika och plugga där ett år och behöver veta om det stämmer eftersom det kan hända att jag kommer att ha begränsad tillgång till dator där.

Jag skulle verkligen uppskatta om någon ville svara på mina frågor. De är förmodligen inte speciellt svåra för de flesta här.

Hejsan!
Jag var i sydafrika förra året. Det bästa är om du köper en helt vanlig ipod laddare i Sverige.
Om du ska köpa apples adapter kit eller vad de nu heter så e det skitdyrt.
När du är i Sydafrika kan du köpa en adapter där. Dom e billiga där.
Sådana adaptrar har dom typ i ´de flesta stora affärer som te.x hyper checkers (en stor affär i Sydafrika) o liknande affärer.

1
Bevaka tråden