Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni koll på Id3 taggarna?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-20 14:39

Hej

En väldigt enkel fråga egentligen.

Är ni lika noga med att använda (ändra, sätta in, rätta till) korrekta ID3 taggar (eller liknande), på musik -som jag är? Jag har mer eller mindre fått tvångstankar gällande detta sedan jag bytte till iTunes. Ett projekt som tog tre-fyra dagar, men nu är alla taggar korrekta. Under min Windows tid struntade de bloatspelare jag använde i ID3, mer eller mindre, därför gjrde jag och dess andra användare ofta likadant.

Delar man musik med andra anser jag att det är ens plikt att använda ID3 taggar korrekt. Jag är urless på "U2" som "u2" eller "u 2". "all that u cannot leave behind" istället för "All that you can't leave behind."

jag ser också alltid till att den musik ja lyssnar på har rätta id3 taggar.. de ä ju så jobbigt å fult anars hehe

Instämmer

Kan någon förklara vad id3-taggar är?!

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-20 17:28
Ursprungligen av Ollesallagetter:

Kan någon förklara vad id3-taggar är?!

Självfallet, jag ber om ursäkt att jag inte gjorde det.

Det finns flera saker som skiljer en mp3 fil från en annan. Det är helt naturligt att döpa själva mp3 eller aac filen till något liknande %Artistens (N)namn_-_%Låtens (N)namn.mp3(aac). Men det säger ingenting om i vilket album låten var med i, i vilken equalizer inställning den ska spelas, eller, i vilken kategori du vill ha den. Därför finns ID3 taggar. Du kan specificera alla musikfiler att ha dessa taggar, således kan en grupp filer av helt olika sorter ha något gemensant, t.ex att de är med i gruppen "Rock", eller att de ska spelas med equalizer inställningen "Spoken word". Harry Potter och Stephen King kanske inte har speciellt mycket gemensamt, men båda ska använda equalizer inställningen "Spoken word", t.ex (om du vill det).

Jag förslår att du leker lite med ett bra musikprogram som ger dig möjligheter att själv se vad dessa "taggar" är för något. Numera kan jag inte rekommendera någon, någonstans, ett annat program än iTunes. Det fungerar på riktiga datorer + PC.

Sammanfattning:

Även om filnamnet är "afafjsldflakdnf.mp3" kan din iPod ändå visa informationen korrekt, som t.ex. "U2 - Elevation.mp3".

Det ultimata misslyckandet med ID3 taggar är naturligtvis att en stor andel människor struntar i dom. Till att börja med är "korrekt" relativt, det är olika för dig och mig. Det är en svårighet. En annan är det faktum att för varje låt som man kommer över som har korrekt filnamn, är ID3 taggen helt å h-vete.

Jag är så glad att jag upptäckte iTunes, helt enkelt för att den tvingade mig att organisera min musik med ID3 taggar. Det var ett projekt som kostade på, men såhär i efterhand var det värt besväret.

Instämmer precis. Om inte det står rätt namn så känns det fel direkt.

Usch ja, det är förjävligt jobbigt när ID-taggarna cpar, man får verkligen se upp speciellt om man kör låtar med många appostrofer i titeln eller om det är kyrylliska, då är det svårt att få det välorganiserat.

Använder ett helt underbart verktyg för att hämta korrekta taggar, kommentarer, år för release, album cover m.m. m.m. "Tag & Rename".
Den hämtar info ifrån freedb eller amazon, du väljer själv utseende på och vilken info du vill spara för ett helt album i taget om du så vill. Många sköna och enkla grepp för att döpa om själva filen/filerna också, genom filter. Testa! rekommenderas varmt för alla oss Tag-fetischister =P

Ooops råkade svara nej, men det gör jag ju faktiskt..

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-09-28 16:47

Hur kan man inte vara intresserad av att hålla dom bra?

  • Medlem
  • 2005-10-04 12:54

equalizer inställningar i filens id3

Nu när vi har Tag&Rename som ämne har jag en liten fundering om programmet, jag har för mig att jag läst någonstans att man kan bestämma equalizer inställningar i filens id3 tagg. Men jag kan inte göra detta, kan jag ha en för gammal version av programmet (3.1.7)?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-10-04 13:23

Lite off-topic och borde ligga i en ny tråd, men jag tror inte det går. Olika program har ju olika eq:n och jag tror inte det finns någon standard bakom...

  • Medlem
  • 2005-10-04 14:06
Ursprungligen av Spyder:

Lite off-topic och borde ligga i en ny tråd, men jag tror inte det går. Olika program har ju olika eq:n och jag tror inte det finns någon standard bakom...

Självklart borde inlägget vara en egen tråd lessen, jag förvillade bort mig bland alla trådar trodde jag var vid ämnet!

  • Medlem
  • 2005-10-05 15:52

Jag har stenkoll på mina id3-taggar!

  • Medlem
  • 2005-10-05 16:35

Precis som Weldion tycker jag att allt skall vara perfekt innan filerna körs över till poden. Låtarna skall se köpta ut med album art, korrekta ID3:or, korrekt begynnelsebokstav.

Som tur är fixar Tag 'n Rename allt detta och mer därtill. Bl.a verktyget som hämtar info från Amazon gör att även skivbolag, kommentar, albumart med hög upplösning läggs in i låten. Lägger på lite storlek, med vad 17, det blir ju fint.

  • Medlem
  • Rimbo
  • 2005-10-05 18:46
Ursprungligen av Farid:

Precis som Weldion tycker jag att allt skall vara perfekt innan filerna körs över till poden. Låtarna skall se köpta ut med album art, korrekta ID3:or, korrekt begynnelsebokstav.

Som tur är fixar Tag 'n Rename allt detta och mer därtill. Bl.a verktyget som hämtar info från Amazon gör att även skivbolag, kommentar, albumart med hög upplösning läggs in i låten. Lägger på lite storlek, med vad 17, det blir ju fint.

Intressanta saker det här.

Är jag "gammalmodig" som använder iTunes för att hantera musik? Är "tagnrename" ett Windows program?

Jag kör fulla id taggar för det mesta. Men kör bara album tagen på alla album jag har fulla. Strölåtar kör jag ensamma utan album.

Ursprungligen av quzzmo:

Jag kör fulla id taggar för det mesta. Men kör bara album tagen på alla album jag har fulla. Strölåtar kör jag ensamma utan album.

Ah, shysst!

Hur laddar man in albumbilder, då?

EDIT// Hittade hur man gjorde (Ctrl + I)

Självklart! Rätt årtal, albumnamn, album art och så vidare. Pillar allt perfekt innan jag ladda över till iPod:en.

"Tag & Rename" är smidigare bara, den kan ändra id3 taggar för en hel batch/mapp i rycket med ett par enkla knapptryckningar.

http://www.softpointer.com/tr.htm

  • Medlem
  • 2005-10-24 20:09

Ajjjj lööv id-tags

Ursprungligen av rage77:

"Tag & Rename" är smidigare bara, den kan ändra id3 taggar för en hel batch/mapp i rycket med ett par enkla knapptryckningar.

http://www.softpointer.com/tr.htm

Laddar hem programmet nu. Sen kommer jag att vara förlorad i en dag. Hoppas att det är så bra som det låter.

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-10-24 22:51

Är i princip helt klar med min samling,ska bara lägga in lite album-art sen är allt klart

Hur ändrar man ID3-taggar i iTunes - är helt nybörjare i detta, hehe Några av mina låtar har irreterade många "_" i sig.

Ursprungligen av Jackman:

Hur ändrar man ID3-taggar i iTunes - är helt nybörjare i detta, hehe Några av mina låtar har irreterade många "_" i sig.

Har du windows:
Gå in i iTunes (självklart) - högerklicka på låten vars id3-tagg du vill ändra och klicka på "visa info". Sen klickar du på fliken "info" och fyller i det du vill ska stå där.

Har du mac:
Inte en aning men någon annan vet säkert.

Lycka till!

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-14 20:00
Ursprungligen av femton:

Har du mac:
Inte en aning men någon annan vet säkert.

Med tanke på att det är samma program så skiljer det sig ju inte direkt åt...

Ursprungligen av Spyder:

Med tanke på att det är samma program så skiljer det sig ju inte direkt åt...

Jaja..aldrig suttit vid en mac så hur skulle jag veta om det kanske fanns någon typ av snabbknappar eller dyl. som underlättade det hela?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-11-14 21:52
Ursprungligen av femton:

Jaja..aldrig suttit vid en mac så hur skulle jag veta om det kanske fanns någon typ av snabbknappar eller dyl. som underlättade det hela?

Nä, det är sant! Var inte meningen att spela översittare, ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Nu börjar jag få kläm om dem här ID3-taggarna, rätt kul är det också, pedantisk som man är

Ursprungligen av Spyder:

Nä, det är sant! Var inte meningen att spela översittare, ber om ursäkt om du uppfattade det så.

Nejdå, det är lungt

Jag har halvdann koll, jag ser till att Titel och Artist är rätt, och oftast album med...allt annat är oviktigt

Bevaka tråden