Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB 2.0 relaterad fråga???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ok det e såhär att jag har köpt min första ipod 40 gig G4 och kan nästan inget om USB tekniken. jag har en vanlig PC med Win XP proff installerad. Datorn e rätt så gammal.

Min fråga e om jag kan köra USB 2.0 överföring mellan datorn o ipoden eller måste jag köpa en ny USB port som stödjer USB 2.0 eller e det så att jag bara behöver en update till USB porten?

PS.(jag har installerat service pack 2)

  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 00:23

Har du bara USB 2.0 så ska det fungera.
Apple säger att man ska ha USB 2.0, men jag ha läst här på forumet att även USB 1.0 fungerar. Dock men sämre överföringshastighet.

hmm de är knappt så USB 1.0 fungerar.. å de går helt sjukt segt!
så de är inget att rekomendera.. ett USB 2.0 kostar ju bara ett par hundra lappar så
de är väl värda pengar!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-03-17 09:41

Har testat över USB 1 och den laddar och det går att föra över filer, men det går seeegt så uppgrader till USB 2 om du ska föra mycket till poden.

Har ännu inte fått min Ipod 20GB, enligt apple skall den vara på väg.
Precis som många andra har jag inget usb 2.0 kort. Så jag satt mig och räknade lite på hur lång tid det tar att fylla med 2.0 respektive 1.1.

Om man räknar med bara mängden data så blir det för:
20GB = 20480MB =>
1.1 1.5 MB/s => 3.8 timmar
2.0 60 MB/s => 5.7 minuter
(40 gånger snabbare)

Så visst går det... men det tar som sagt en jävla tid
Och då har jag räknat med en konstant överföringen med 100% utnyttjande av bandbredden, vilket inte är så troligt.
Skulle gissa att det tar lite drygt 4.5 timmar att fylla en 20GB med usb 1.1

Någon som gjort det ?

Sjukaste datorn

Jag drog iväg och köpte ett firewire kort och ett USB 2.0 kort för att jag ville nämligen kolla vilket som var bäst. Slutade med att jag gick tillbax till mitt gammla USB 1.1 pga dessa anledningar

1. datorn vägrade docka ipoden med USB kortet
2. firewire kortet hade ingen märkbar fart förändring i jämnförelse med usb 1.1 porten
3. när jag försökte uppdatera min ipod så hakade sig datorn o man blev tvungen att stänga av strömen till den för att komma igång igen.
4. när jag ringde till supporten så fick jag en norsk kille som satt i Irland som inte kunde ett smack och han sa att det var ipoden som var pajj (fick den på posten igår).

Nu e jag riktig pissed off och får tankar om att slänga ipoden i väggen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-07-16 13:43
Ursprungligen av calabreeez:

Jag drog iväg och köpte ett firewire kort och ett USB 2.0 kort för att jag ville nämligen kolla vilket som var bäst. Slutade med att jag gick tillbax till mitt gammla USB 1.1 pga dessa anledningar

1. datorn vägrade docka ipoden med USB kortet
2. firewire kortet hade ingen märkbar fart förändring i jämnförelse med usb 1.1 porten
3. när jag försökte uppdatera min ipod så hakade sig datorn o man blev tvungen att stänga av strömen till den för att komma igång igen.
4. när jag ringde till supporten så fick jag en norsk kille som satt i Irland som inte kunde ett smack och han sa att det var ipoden som var pajj (fick den på posten igår).

Nu e jag riktig pissed off och får tankar om att slänga ipoden i väggen!

1. SBS?
2. Du har gjort fel. Jag kör på firewire och det går i praktiken snabbare än USB2.0
3. drivrutiner?? inte USB utan till själva kortet

  • Oregistrerad
  • 2005-05-09 12:01
Ursprungligen av Integralmannen:

Har ännu inte fått min Ipod 20GB, enligt apple skall den vara på väg.
Precis som många andra har jag inget usb 2.0 kort. Så jag satt mig och räknade lite på hur lång tid det tar att fylla med 2.0 respektive 1.1.

Om man räknar med bara mängden data så blir det för:
20GB = 20480MB =>
1.1 1.5 MB/s => 3.8 timmar
2.0 60 MB/s => 5.7 minuter
(40 gånger snabbare)

Så visst går det... men det tar som sagt en jävla tid
Och då har jag räknat med en konstant överföringen med 100% utnyttjande av bandbredden, vilket inte är så troligt.
Skulle gissa att det tar lite drygt 4.5 timmar att fylla en 20GB med usb 1.1

Någon som gjort det ?

Jag har ungefär 30 gig musik i min iPod, allt laddat med Usb 1, men jag har gjort det i omgångar och visst, det går sjukt segt, hehe
Har dock nu för tiden även en Mac med usb2, men min pod är PC-formaterad och jag har inte orkat formatera om den och kan därför inte utnyttja usb2-kontakten

Vart hittar man drivrutiner? jag vet inte vad ja har.
Tror jag har 2.0 fast måste uppdatera.
Nu går d segt som fan

Innan du slänger den i väggen tycker jag du ska ägna dig åt lite gammal hederlig felsökning.

Vad är det för dator du har?

Det absolut första jag skulle göra är att bege mig till en kompis som har dator med USB2.0 el firewire och prova där. Om det funkar där är det ju inte iPoden det är fel på.

Om det funkar där får du gå över till din dator och felsöka där.
- Är det rätt drivrutiner installerade får USB el FireWire-korten? Vad är det för märke/modell på korten? Kanske finns det en nyare version av drivrutinen på tillverkarens hemsida?
- Har du haft dem installerade samtidigt eller var för sig? Om de sitter i samtdigit så prova dem var för sig.
- Har du kollat i enhetshanteraren så du inte har nå konflikter där? Kolla också så det står att korten fungerar som de ska.

Börja så och återkom med resultat så går vi vidare sen.

Ursprungligen av Rickard A:

Innan du slänger den i väggen tycker jag du ska ägna dig åt lite gammal hederlig felsökning.

Vad är det för dator du har?

Det absolut första jag skulle göra är att bege mig till en kompis som har dator med USB2.0 el firewire och prova där. Om det funkar där är det ju inte iPoden det är fel på.

Om det funkar där får du gå över till din dator och felsöka där.
- Är det rätt drivrutiner installerade får USB el FireWire-korten? Vad är det för märke/modell på korten? Kanske finns det en nyare version av drivrutinen på tillverkarens hemsida?
- Har du haft dem installerade samtidigt eller var för sig? Om de sitter i samtdigit så prova dem var för sig.
- Har du kollat i enhetshanteraren så du inte har nå konflikter där? Kolla också så det står att korten fungerar som de ska.

Börja så och återkom med resultat så går vi vidare sen.

Fan va schysst svar, ska kolla runt lite o får se vad jag hittar.

Trodde innan jag fick min ipod i vintras att jag skulle få problem att få igång USB 2.0. Eftersom även min dator var ganska gammal, men till min stora förtjusning fungera det kanon! Föra över låtar går blixtsnabbt med USB 2.0!!

USB 2.0 ingår i win SP2

  • Medlem
  • Torsby
  • 2005-05-07 11:09
Ursprungligen av skenben:

USB 2.0 ingår i win SP2

Nja, möjligtvis kan man säga att drivrutiner för usb 2 ingår i sp2, men det gjorde de ju även innan. I slutändan är det ju trots allt hårdvaran i datorn som styr detta.

1
Bevaka tråden