Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra egen laddningskabel?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-24 19:28

Jag ska har beställt en IPod Mini idag och med den förbättrade versionen får man ju inte med någon laddningskabel. Finns det någon guide för hur man kan löda en egen?
Jag ska ju använda poden på resor utan dator...

  • Medlem
  • 2005-02-24 19:33

Löda egen!?!?!?! Verkar välldigt farligt! Det har jag mycket svårt att tror att man kan!

Det blir nog rätt svårt att få tag på en iPod-kontakt. Lättare isf med en trafo med USB-port på...

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-24 19:36
Ursprungligen av MsB:

Löda egen!?!?!?! Verkar välldigt farligt! Det har jag mycket svårt att tror att man kan!

Det var ju någon som gjort ett eget batteripack, det är väl inte så mycket svårare?
Ta någon gammal kabel och sätta fast en stickpropp bara. Problemet blir väl att få rätt motstånd?

  • Medlem
  • 2005-02-25 01:23
Ursprungligen av Aelrik:

Det var ju någon som gjort ett eget batteripack, det är väl inte så mycket svårare?
Ta någon gammal kabel och sätta fast en stickpropp bara. Problemet blir väl att få rätt motstånd?

Sedan ger ju batterier likström och väggutaget växelström. Det är nog lättare och framförallt säkrare att köpa från ebay.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-25 12:46

Du kan göra en virituell USB port med enbart ström ut. Den ska vara stabiliserad 5V. Går att ordna med en 7805 och en traf och en likriktare. Sen använder du bara usb kabeln. Annars löder du på en USB port på ett batteripack och använder USB kabeln.
Om du vill ha tydligare instruktioner så kan du ju säja till.
/Jon

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-25 19:34
Ursprungligen av jonjon:

Du kan göra en virituell USB port med enbart ström ut. Den ska vara stabiliserad 5V. Går att ordna med en 7805 och en traf och en likriktare./Jon

Det där lät intressant! Har du mer info?

Jag tänkte om man kunde använda någn gammal mobiltelefonladdare och en USB-kabel eller dylikt för att göra en. Apples laddare kopplas in genom vilken port på poden?

Köp en sån där USB ac adapter eller vad det heter för 279,- på applestore..

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-28 07:18

Borde det inte gå att ta en:

Ursprungligen av Clas Ohlson 32-7026:

Batterieliminator för anslutning till 230 V, ut 12 V 4,8 Watt. Försedd med 1,8 m sladd och 2,1 mm batteripropp. Polaritet: minus på centrumledaren. För anslutning till transistorradioapparater, bandspelare m.m. med max 400 mA strömförbrukning. Spänningsstabiliserad och dubbelisolerad.

och sedan byta sladden till en FireWire-kabel?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-28 10:24
Ursprungligen av Aelrik:

Borde det inte gå att ta en:

och sedan byta sladden till en FireWire-kabel?

som jonjon säger ovan, den ska vara stabiliserad 5 volt, inte 12. köp en AC->USB-adapter, borde gå att få ÄNNU billigare än AC->iPod-adapter på ebay. EEEEBAAAAY!!!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-02-28 21:55
Ursprungligen av dogday:

som jonjon säger ovan, den ska vara stabiliserad 5 volt, inte 12. köp en AC->USB-adapter, borde gå att få ÄNNU billigare än AC->iPod-adapter på ebay. EEEEBAAAAY!!!

Men jag hänger inte med... Man kan ladda IPod Minin genom USB- och FireWire-kabeln men båda behöver 5V stabiliserat (likström?)?
Jag trodde FireWire-kabeln gick på 12V...

På Ebay finns det jättebra laddare...bara det att frakten kostar dubbelt så mycket som laddaren

köpa en lös laddare? förslagsvis från ebay.

USB är 5V och FW är 8-33V - Apples "reseladdare" från lokala handlaren är ett billigt och färdigt alternativ.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-03-02 00:28
Ursprungligen av Pär:

Apples "reseladdare" från lokala handlaren är ett billigt och färdigt alternativ.

Menar du att det går att få tag i dem utan att beställa från Apple?

1
Bevaka tråden