Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Priset =/

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-01-31 17:40

Jag "råkade" komma in på applestore.com häromdagen, egentligen skulle jag in på .se. Jag kikade runt lite och till min förvåning såg jag det låga ipod mini priset. Den kostar 249 $ vilket är drygt 1750 kr.

Varför kostar den då 2595 kr här i Sverige?
Det är synd att det finns en så stor priskillnad.

Mvh Arre

det tillkommer moms och lite sånna saker. + att dom är väl valutasäkrade så dom slipper ändra så fort dollarn går upp/ner.

  • Medlem
  • 2005-01-31 20:21

nej det tillkommer inte moms, allt är inkluderat.

Ursprungligen av Polly:

nej det tillkommer inte moms, allt är inkluderat.

Menar du att Apple US betalar moms i Sverige?
Nu får du väl skärpa dig

  • Medlem
  • 2005-02-01 15:19

Nej !
Det jag menar är att det kostar drygt 1780 kr att köpa en Ipod mini i Usa, samtidigt som det kostar 2595 kr i Sverige

Visst, och skillnaden är 2595/1780=1.46 = 46% och momsen är 25% - skillnaden är 16% (2595/(1780*1.25)=1.16) och det är väl inte så jäkla mycket?
Gå ett halvårår tillbaka och växelkursen var mycket mer än 10% annorlunda…

  • Medlem
  • 2005-02-01 19:12

Tack för ditt svar, uppskattas väldigt mkt.

Själv är jag bara 15 år, inte så insatt i sådana saker.

Mvh Arre

Ursprungligen av Polly:

Tack för ditt svar, uppskattas väldigt mkt.
Själv är jag bara 15 år, inte så insatt i sådana saker.
Mvh Arre

Är man inte så blir man

Köpte min iPod på Apple Store i Kalifornien. Den kostade $249 + 8.25% moms. Priserna i USA inkluderar aldrig moms (men den är i och för sig rätt låg). Den amerikanska momsen slipper man aldrig har jag förstått.

det är ingenting om man jämför med andra grejer.. såg en dv kamera på en amerikansk sida som kotsade 440$ motsvarande 3000 sek.. här i sverige kostade den 14000.. helt
sinnes!

lönar sig att ta en tripp till usa o köpa upp sig på lite kläder och prylar

Ursprungligen av simon1583:

lönar sig att ta en tripp till usa o köpa upp sig på lite kläder och prylar

Simon har som vanligt rätt.

säg till på msn om du behöver något från Usa så plockar jag med mig det hem åt dig.

  • Medlem
  • 2005-02-02 20:42
Ursprungligen av minipod:

Simon har som vanligt rätt.

säg till på msn om du behöver något från Usa så plockar jag med mig det hem åt dig.

vadå kan du köpa saker från usa? vill ju ha en iTrip va kostar de

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 02:28
Ursprungligen av minipod:

Simon har som vanligt rätt.

säg till på msn om du behöver något från Usa så plockar jag med mig det hem åt dig.

Lite Quiksilverkläder och en svart iTrip. Sedan en bil. Och en båt.

får jag lägga till mer sen?

//C

Ursprungligen av Archduk3:

Lite Quiksilverkläder och en svart iTrip. Sedan en bil. Och en båt.

får jag lägga till mer sen?

//C

Whatevery you say baby.

och JA, det är moms ffs, jag köpte ju min iPod i Usa.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-02-04 09:52

Det ÄR 8,5% moms på amerikanska applestore som inte är medräknat i priset på hemsidan

Euro och dollar

Ursprungligen av kainen:

Det ÄR 8,5% moms på amerikanska applestore som inte är medräknat i priset på hemsidan

Har precis fått min iPod från USA. Jag hade möjlighet att köpa på lite andra platser oxo så jag kollade runt lite. Detta med växlingskurser är antagligen grejjen - En iPod verkar kosta lika många dollars som Euros. I och med en dollar som kostar under 7 spänn så blir det billigare i USA. Antaglingen var det inte så stor skillnad för en säg 1-2 år sedan då dollar och Euro ungefär var lika.

Moms och så spelar säkert in oxo, men framförallt så är det nog dollarkursen som gör avgörandet.

För övrigt så kom min iPod med paket och det gick fint. Jag köpte ett adapter set till laddaren vilket kanske är lite övermaga eftersom ClasOhlson tricket är det billigaste. Allt fungerar som det skall och jag laddar den med musik för glatta livet.

  • Medlem
  • 2005-02-04 20:26

Hur köpte du din Ipod mini, inte från applestore.com va?

1
Bevaka tråden