Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

slippa tullavgifter från nätbutiker?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag undrar ifall någon här på forumet vet ifall man kan slippa tullavgifter om man beställer en ipod och hörlurar från en nätbutik som är lokaliserad utanför sverige?

Någon som har beställt en ipod från en sån sajt, typ teamdigital eller audiocubes?

MVH / Henke

Testa att märk paktet som "Gåva". Jag har aldrig testat, och jag vet inte heller hur man gör. Men tydligen ska det gå och du slipper att betala tull, eller du kanske bara får rabatt.

Som Rillerou sa.. Skicka ett snällt mail till företaget och fråga om de kan märka paket "Gift" för att du vill slippa betala tull. Säg att du isåfall skulle vilja beställa blabla & blabla för si och så mycket pengar.. Rätt säker på att de kan göra det..

Ursprungligen av linusD:

Som Rillerou sa.. Skicka ett snällt mail till företaget och fråga om de kan märka paket "Gift" för att du vill slippa betala tull. Säg att du isåfall skulle vilja beställa blabla & blabla för si och så mycket pengar.. Rätt säker på att de kan göra det..

tack för tipsen! /H

Hej!

Jag beställde en iTrip från theistore och jag bad dem att märka att de va en gåva, då sänkte dom bara värdet till 24$ på paket, då skiter tydligen tullen å kolla paket..
Funkade skit bra!!

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-26 10:26

Ibland kan du ha otur även om värdet understiger $20 eller om paketet är markerat som gåva... tullen gör stickprover. Däremot får du handla hur mycket du vill från nätbutiker INNANFÖR EUs gränsen utan att riskera att åka på tull eller extra skatt. (Det räcker med att du betalar skatt/moms i det eu-land där du köpt varan...)

Om man beställer t.ex. en film då?
Det är väl förbjudet att köpa film över regiongränser, kan dom beslagta filmen då?
Eller blir det bara någon avgit?
Lite OT, sorry...

Ursprungligen av Gargoule:

Om man beställer t.ex. en film då?
Det är väl förbjudet att köpa film över regiongränser, kan dom beslagta filmen då?
Eller blir det bara någon avgit?
Lite OT, sorry...

Det är inte alls olagligt att privatimportera film.

  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-27 08:28
Ursprungligen av Gargoule:

Om man beställer t.ex. en film då?
Det är väl förbjudet att köpa film över regiongränser, kan dom beslagta filmen då?
Eller blir det bara någon avgit?
Lite OT, sorry...

Det är inte förbjudet att köpa film över regionsgränser, då skulle det vara olagligt att ta bort regionsskyddet på DVD spelare också. Det är bara någonting som filmbolagen vill få dig att tro och för att försvåra spridning av filmer som kommit på DVD på en kontinent och inte har kommit på bio på en annan än.

Tull däremot kan du åka på om du köper från ett land som ligger utanför EU och filmen kostar lite...

1
Bevaka tråden