Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

På planet?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

HallÅ!

Ska iväg om en vecka och då kommer jag sitta på planet några timmar och då undrar jag om det är ok att använda ipoden?

läste också på apple om att "maxhöjd över havet vid användning: 3000 m" :rolleyes:

Inga problem, bara du inte använder den vid start och landning.

3000 meter över havet är när man inte är i en tryckkabin, så det är lungt

/K

Ursprungligen av jcolsson:

HallÅ!

Hej!

Ursprungligen av jcolsson:

Ska iväg om en vecka och då kommer jag sitta på planet några timmar och då undrar jag om det är ok att använda ipoden?

Absolut!

Ursprungligen av jcolsson:

läste också på apple om att "maxhöjd över havet vid användning: 3000 m" :rolleyes:

Det är bara utomhus det gäller, och är inte tillämpbart i fallet med tryckkabiner.

Ursprungligen av jcolsson:

HallÅ!

Ska iväg om en vecka och då kommer jag sitta på planet några timmar och då undrar jag om det är ok att använda ipoden?

läste också på apple om att "maxhöjd över havet vid användning: 3000 m" :rolleyes:

Eftersom du inte har någon radiosändare så ska det itne vara några problem att få använda den (förutom vid landning och start då den måste vara avstängd). Låter konstigt det där med 3000m, tror det är BS från apple!!?

ok..haha...men då kan jag inte använda den i Nepal om jag i framtiden åker dit då

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 10:20

Har för mig att jag läste att hårddiskar kan falera vid lägre tryck, att läser/skrivar-huvudet kommer för nära ytan.

Ursprungligen av Bugs:

Har för mig att jag läste att hårddiskar kan falera vid lägre tryck, att läser/skrivar-huvudet kommer för nära ytan.

Det gör dom också så som det står lite högre upp.
Men När du är i ett flygplan så tryck ut jämnar dom så det märks inte.

tryck-ut-jämna mig

Ursprungligen av THORVALD:

Det gör dom också så som det står lite högre upp.
Men När du är i ett flygplan så tryck ut jämnar dom så det märks inte.

Jag vill bli tryck ut jämnad :rolleyes:

Varför är det inte ok vid start och landning?

Jag vet inte om det är för magnetfält eller något sådant .... det kan störa instrumenten.

  • Oregistrerad
  • 2004-08-09 21:33

jo det är magnetfält som kan störa, men sen om de egentligen gör det från alla apparater är ju inte säkert, men det är ju inte värt o chansa

Nä och avslängd av planet vill man ju inte bli.

Hej hej!!

Anledningen till att man inte får ha på den vid start och landning är för att flygbolagen inte är försäkrade mot just den typen av störningar. Det har fortfarande inte någonsin hänt, men de vill inte ta risken. Självklart försöker bolagen få den försäkringen, men får ej igenom den!

Hoppas svaret var tillräckligt bra!

Har inte ett sk-t med störningar att göra. Riskerna vid en flygning (att det ska åt skogen) är statistiskt störst vid start och landning. Om man förbjuder all användning av laptop, poddar och Walkman vid start och landning, minskar risken för att det flyger kring lösa föremål om det går åt skogen (a la' Gottröra).

Jag är personligen mycket tveksam till alla dessa skyltar med anvisningar att stänga av GSM mm på vissa platser med hänvisning till störningsrisken. OM en sådan störning kan inträffa borde den utstrålade effekten vara så hög att det upptår kroppsskador på den som bär felefonen. Jag tvivlar på att PTS skulle godkänna en sådan effekt. Läkare på vissa HIVA (Hjärtintensivvårdsavdelningar) går omkring med DECT och GSM på HIVA, men personalen på sjukhusens öppenvårdsmottagningar "mördar" patienter som har sin GSM på. Fullständigt ologiskt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2004-12-20 15:31

Man får inte ha mobiltelefoner på men ingen klagar om man sitter med en laptop... satt med ipoden på och powerbooken i knät... efter ett tag kom jag på att jag kanske skulle stänga av airporten o bluetooth...

det e lungt. jag har använt min många ggr på flyg plan!

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-22 23:03

Hehe, synd att www.skrivihop.nu lades ned... *visslar*

Jag använde min på över 3000 meters höjd i Yosemite, CA i sommras...inga problem

Nu har väl SAS tom kommit med speciella dator stolar där de finns el-uttag och internet uppkoppling..
eller drömde jag?

Ursprungligen av minipod:

Nu har väl SAS tom kommit med speciella dator stolar där de finns el-uttag och internet uppkoppling..
eller drömde jag?

Yep, and not just SAS...

Ursprungligen av didier:

Yep, and not just SAS...

isnt that just lovely?

För jag ska till staterna i mars och då ska min underbara dator med.

1
Bevaka tråden