Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod i bilen

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallo.

Det är så att jag väldigt gärna skulle villja kunna njuta av min ipod i bilen.
Jag har testat med kassettkonverter men ljudet blir väldigt kass.
Jag har en seat ibiza med inbyggd stereo och cdväxlare.
Jag har sett lösningen från ice>Link Plus och den verkar mycket trevlig dock har jag inga sånna pengar att tillgå.
Jag har funderat lite på om det skulle kunna vara möjligt att bara koppla ur ljudsladdarna från cdväxlarn och plugga in den i ipoden.
Men då är frågan om det kommer bli error i min bilstereo.
Jag har inte så mycket koll på hur sånt här fungerar men jag antar att det borde vara 2 ljudpluggar och nån sorts datakabel som förser stereon med information.
Om man då bara pillar bort ljudsladdarna och sätter in dom i ipoden så borde väl det kunna funka?

Någon som har koll på hur detta fungerar?

mvh
hammer

Om det är vanliga linjeingångar som din cd-växlare är kopplad till så ska det inte vara några problem. Köp en sladd på t.ex Clas Ohlson med två "ljudpluggar" (kallas RCA- eller phonokontakter (vanligtvis röd och vit) och har inget med skivspelare att göra) i ena ändan samt en vanlig 3,5-millimeters stereoplugg (samma som hörlurskontakt) till Ipoden. Sen ska det bara vara att tuta å köra. Ställ in Ipoden på EQ avstängd samt max volym.

MEN om du har Sony som jag så styrs cd-växlaren med ett s.k. Sony BUS-system och då kan man inte koppla in en yttre signalkälla direkt till själva huvudenheten (bilstereon), trots att det ser ut som man kan det. Man måste köpa en speciell liten dyr elektronikbox från Sony för att kunna ansluta annan utrustning som t.ex. Ipodar eller andra cd-spelare. Denna boxen kostar ca 1000:- och ansluts alltså mellan stereon och din nuvarande cd-växlare samt med en extra anslutning för andra enheter.

Kolla upp om din bilstereo också kanske behöver dessa speciallösningar för att fungera med andra externa enheter.

1
Bevaka tråden