Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Test av Etymotic ER-4p

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Er-4p är en av Etymotics topplurar och är, tillsammans med Shure e5c, en av de mest omtalade lurarna idag. De väger in på $330 vilket är ungefär 2/3 av vad ett par e5c kostar.

En sak som säger lite om exklusiviteten av Er-4p är att varje hörlur har ett eget unikt serienummer. Utanpå den vita lådan som Er-4 levereras i kan man läsa detta serienummer, och när man öppnar den ligger ett lite svart etui med hörlurarna och lite tillbehör. Etuiet är förseglat med en liten klisterlapp så att du vet att ingen obehörig pillat på dina nya hörlurar.

De tidigare nämnda tillbehören som ligger i etuiet är en adapter till en stor hörlursplugg, en filterborttagare samt skummgummi- och silikonproppar för hörlurarna.

I den vita kartongen finns också två färgglada lappar som manar till registrering på hemsidan för utökad garanti, och en lapp med uppmaning att se till att få bra förslutning i lurarna. Annars kommer basljudet att bli dåligt.

Och så till de omtalade lurarna. . De har guldkontakt, tjock svart kabel som delas i två tvinnade kablar upp till öronen. Här finns en rund "transformator", eller skarvdosa om man så vill, där man kan fästa ett spänne för att hålla fast lurarna.

Lurarna i sig är ganska långa och färgade antingen röda eller blå. Röd är höger och blå är vänster. Sladdarna sticker ut ur öronen som två små pinnar, så det går inte att dra ned toppluvan över dem. Själva toppen in i öronen är alltså täckt av en hörselpropp, eller en tre-flärp. Den kan också bytas ut mot en skumpropp.

Så nu till själva ljudet. Etymotic är berömda för att ha en mycket fin diskant på sina lurar. Det fick mig att tro att ljudet skulle bli skarpare och skära i öronen. Men så är inte fallet. Det som händer istället är att ljudet blir mycket tydligt, som om någon tog av en tänkt filt som ligger över själva ljudbilden.

Etymotic anger att ljudet i kanallurar behöver en extra "puff" i frekvensområdet kring 2,8 kHz. Detta beroende på att örat och hörselkanalen skapar denna puff naturligt när ljud tas in från ett rum.

Etymotic lägger dock inte till någon basförstärkning. Detta gör att många audiofiler klagar på dåligt basljud. Men det är en fråga om smak. Er-4 erbjuder en bas som är exakt och väldefinierad. Inte uppblåst. Men för att kunna njuta av denna till fullo behöver du en perfekt tillslutning av hörselkanalen. Detta kan uppnås med tre-flänspluggarna eller kanske hellre med skumgummipluggarna. Då kommer en annorlunda och fin basupplevelse fram.

Ljudet är ungefär så bra det går att bli, om du kan leva med en annorlunda basupplevelse som kanske är svagare än du är van vid. Men ge dig lite tid att vänja dig, eller sätt iPodens equalizer till Rock så tror jag att du kommer bli nöjd.

Mitt intryck var efter ett par veckors användade inte helt tillfredställande, men jag provade då att byta från tre-flänspluggarna till skumgummipluggarna. Ljudet blev nu läskigt mysigt. Det kan alltså inte understrykas hur viktigt det är att få en perfekt tillslutning.

Dessa lurar finns även med formgjutna öronpluggar.

Ljudet i sig är alltså kanon. Men det finns ett annat problem. Det är kabelskrap. Om lurarna bäres som vanligt kommer kabelskrapet att störa din ljudupplevelse markant. Det är faktiskt otroligt konstigt att inte Etymotic har tagit tag i det här problemet. Min enda tanke är att de kanske ser dessa lurar mer som stillasittande lurar?

Som tur är finns det bot på detta problem. Och det har Etymotics konkurrent Shure tagit tag i. Det är alltså att sladden från lurarna dras över öronen och bakåt. Och sedan konstruera ett litet lås för att snöra ihop kablarna bakom huvudet. Jag har själv gjort detta med en påsförslutare som jag har rullat ihop kring kabeln.

När jag sedan gör på detta sätt och kombinerar det med att fästa "shirt clip":et, eller spännet, i kragen på min tröja sitter lurarna bra och inget kabelskrap hörs.

Tyvärr kan du inte använda en mössa över öronen med dessa lurar. Det är också lite problem eftersom lurarna sticker ut som pinnar från öronen och är riktade neråt. Därför gäller det att inte ha kabeln för hårt spänd. Jag inbillar mig att det borde vara lätt hänt att kablarna blir slitna här.

Dessa lurar är inte de ultimata lurarna att använda om du vill jogga eller ha ute och gå. De funkar bra där med, men kanske ska du istället titta på Etymotic Er-6i eller Shure e3c då. Men om du letar efter högsta klassens ljud och kan acceptera att inte kunna ha en mössa och krånga lite med kablar över öronen är det här något för dig.

Sammanfattning
Dessa lurar ger ett mäktigt klart och maffigt ljud. Det är hi-fi i ordets rätta bemärkelse och dessa lurar har mycket att ge. Det är stora problem med kabelskrap om lurarna används "som vanligt". Men detta går att lösa genom att dra sladdarna över öronen.

Lägger du pengar på ett par er-4 letar du säkert efter ett riktigt bra ljud. Jag tror inte att du kommer att bli missnöjd.

-
* Problem med skrap från kablarna

+
* Klart ljud, referenskvalitet.

Läs mer på Etymotics hemsida. Tack till Etymotic som bidrog med lurar för test!

Såvitt jag vet finns ingen svensk försäljare av er-4p. Jag rekommenderar en sökning på nätet eller www.audiocubes.com.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-11 14:54

Väldigt bra test, väldigt intresant att läsa. ER-4p verkar vara ett par kanonlurar.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 18:38

Fin review erik!:) Dom är faktiskt helt otroliga, hade de haft lite mer bas så hade de nästan varit perfekta. Det finns inga lurar som dessa när det gäller detalj.

Raptor

  • Medlem
  • 2004-12-14 18:12
Ursprungligen av Nipp0:

Väldigt bra test, väldigt intresant att läsa. ER-4p verkar vara ett par kanonlurar.

asså så Sjukt mycket bättre kan väll inte "in ear lurar" vara eller?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 01:01
Ursprungligen av ipidd:

asså så Sjukt mycket bättre kan väll inte "in ear lurar" vara eller?

Betala 5000 så får vi se.

//C

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 21:28

Raptor, hade du ett par e5c tidigare eller missminner jag mig?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 23:32
Ursprungligen av raZmus:

Raptor, hade du ett par e5c tidigare eller missminner jag mig?

Jag ett par e5c just nu
Jag hade ett par ER-4p, sålde de och köpte e5c.

Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-12-12 23:38

Vet en auktoriserad etymotic säljare som skeppar er-4p inkl frakt, försäkring och tracking nr för max $205 (1423:- idag!). Köper man via honom så kan man nästan garanterat slippa tull. Har själv köpt 2 ggr från honom. Detta är min favvo säljare :). Han skickade ett gratis e5c case till mig för att han inte hade de i lager när jag ringde honom (ringde ett par gånger). Så schysst!
http://www.discountheadphones.com/
Att ringa honom är bäst.

Raptor

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 02:51
Ursprungligen av Raptor:

Vet en auktoriserad etymotic säljare som skeppar er-4p inkl frakt, försäkring och tracking nr för max $205 (1423:- idag!). Köper man via honom så kan man nästan garanterat slippa tull. Har själv köpt 2 ggr från honom. Detta är min favvo säljare :). Han skickade ett gratis e5c case till mig för att han inte hade de i lager när jag ringde honom (ringde ett par gånger). Så schysst!
http://www.discountheadphones.com/
Att ringa honom är bäst.

Raptor

Det var även därifrån jag handlade min Etymotic 6i. Har sålt mina Shure E2C nu, man kanske ska sälja sina 6i också för att uppgradera till antingen ER-4P eller E5C? Du handlade dina E5C därifrån också eller?

Shure E2C + Etymotic 6i = ER-4P eller E5C ?

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 18:14
Ursprungligen av raZmus:

Det var även därifrån jag handlade min Etymotic 6i. Har sålt mina Shure E2C nu, man kanske ska sälja sina 6i också för att uppgradera till antingen ER-4P eller E5C? Du handlade dina E5C därifrån också eller?

Shure E2C + Etymotic 6i = ER-4P eller E5C ?

Jodå! Jag handlade mina E5c från honom!

Är lite osäker på

Shure E2C + Etymotic 6i = ER-4P eller E5C

Det beror lite på vilken musik sort du gillar. Vilken sorts musik lyssnar du på? (Du kanske gillar allt). Gillar du ambient, josh groban och mycket easy listening så är ER-4p bäst. Gillar du rock, pop, elektronisk musik så rekommenderar jag starkt E5c.
Visst Erik ?=)

Hälsningar
Raptor

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-13 11:27

Varför är dom inte bra att jogga eller att gå med?

Dom funkar bra till det med, men dom är lite pilliga att ha att göra med, i och med att man måste fästa spännet i kragen och sen dra lurarna över öronen. Sladden som går över öronen får inte strama, eftersom när lurarna sitter i pekar de neråt. Om man då spänner sladden sliter det för mycket vid fästena.

Rent tekniskt skulle de nog i och för sig funka bra att jogga med i och för sig... Men jag skulle hellre välja er-6i om jag letade efter en lur att använda on-the-go. Den är mindre och snyggare.

Jag tror det är så här: Om du gillar bas och har en jäkla massa pengar ska du satsa på e5c. De har också en bättre konstruktion vad det gäller passform m m. Jag tycker dom är snyggar också.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-13 22:58

Ska börja fundera lite på e5c då

Precis..

Pröva slutna för 5.. och prova vanliga för 5.. om det ens finns, skillnaden lär märkas

  • Oregistrerad
  • 2004-12-19 02:38
Ursprungligen av minipod:

Precis..

Pröva slutna för 5.. och prova vanliga för 5.. om det ens finns, skillnaden lär märkas

Jag tror du får med för de slutna. Men det vet ju du bättre som har dessa för 5. TUSEN

//C

Trevlig recension!

Jag undrar vad kabelskrap är för något? Har det mekanisk eller elektrisk orsak?

Har du testat Shure E4 och jämfört med ER-4?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2005-12-14 17:07

"Bättre" är ju alltid en omstridd term när det gäller ljudupplevelser, som ju är gravt subjektiva.

Vore intressant att jämföra ett par Shure e5c med ett par Sennheiser HD650 (som allmänt anses vara bland de absolut bästa lurar man kan få tag i). Sennheiser-lurarna är ju helt öppna, till skillnad från Shures in-earkonstruktion.

Men det verkar råda lite begreppsförvirring också, kring slutet/öppet och in-ear.

Slutna hörlurar (Sennheiser HD25) har en stängd konstruktion som gör att all (så mycket som möjligt) energi kommer in i örat.
Öppna hörlurar (Sennheiser HD650) släpper ut en del av ljudet samt släpper in en del utljud. Det ger mindre slitage på öronen*
In-earlurar är såna som man sätter in i örat, oftast slutna (e5c), men det finns även öppna.
Till "öronsnäckor" (hello 50-talsord) hör även in-earlurar, men främst vanliga som inte går in i hörselkanalen (iPod original).

Känns det rätt?

* Öppna hörlurar ger mindre slitage på öronen om man använder de i rätt miljö - försöker du kompensera för att du går runt i trafiken genom att höja volymen kommer du att slita mer på öronen. Då är det la bättre att ha slutna lurar eller in-earlurar och lägre volym...

Ursprungligen av minipod:

och prova vanliga för 5.. om det ens finns

O ja, du kan köpa Sennheisers Orpheus-system med elektrostathörlurar som går loss på typ 100 000

1
Bevaka tråden