Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod till Stereo.

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej,
Jag har nu äntligen beställt mig en iPod, 20gig.

Har lite funderingar.
Får man med sladdar så man kan koppla sin iPod till stereon?
Och funkar det bara att koppla in i hyffsat nya stereoapparater,
min är ganska gammal och är rädd att det inte kommer fungera.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-25 14:20
Ursprungligen av lasse j-loo:

Okej,
Jag har nu äntligen beställt mig en iPod, 20gig.

Har lite funderingar.
Får man med sladdar så man kan koppla sin iPod till stereon?
Och funkar det bara att koppla in i hyffsat nya stereoapparater,
min är ganska gammal och är rädd att det inte kommer fungera.

du köper en vanlig sladd (ingår inte), enkel stereoplugg från headphonesuttaget på iPoden, som delas av och blir en dubbelplugg (röd/vit eller röd/svart) - självklart kan jag inte det riktiga ordet.
sen kopplar du bara in på aux på stereon, maxar iPoden (gärna efter att ha kört goPod på podden för att dumpa volymbegränsningen)
blir kanonbra ljud. dock råder jag dig att köra utan EQ när du slangar ut till stereon. bättre att sköta ljudbilden med stereons reglage.

goPod: http://gopod.free-go.net/index_en.htm

Ursprungligen av erik:

du köper en vanlig sladd (ingår inte), enkel stereoplugg från headphonesuttaget på iPoden, som delas av och blir en dubbelplugg (röd/vit eller röd/svart) - självklart kan jag inte det riktiga ordet.
sen kopplar du bara in på aux på stereon, maxar iPoden (gärna efter att ha kört goPod på podden för att dumpa volymbegränsningen)
blir kanonbra ljud. dock råder jag dig att köra utan EQ när du slangar ut till stereon. bättre att sköta ljudbilden med stereons reglage.

goPod: http://gopod.free-go.net/index_en.htm

okej, tack erik!

men du svarade inte på min sista fråga.
Måste stereon vara hyffsat ny för att det där ska funka?

Ursprungligen av lasse j-loo:

okej, tack erik!

men du svarade inte på min sista fråga.
Måste stereon vara hyffsat ny för att det där ska funka?

Kolla om din stereo har aux ingång. det är en vit + en röd ingång, det brukar stå AUX över.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-25 14:41
Ursprungligen av lasse j-loo:

okej, tack erik!

men du svarade inte på min sista fråga.
Måste stereon vara hyffsat ny för att det där ska funka?

nej, verkligen inte. har den AUX är allt bra. funkar med såväl 30 år gamla stärkare (säkert äldre också) som sprillans nya.
tror man använda AUXen till tape och vinylspelare för länge sedan, så det är nog ingen ny uppfinning alls.

Ehh, du söker en kabel som heter "3,5mm till 2 RCA" ungefär. Med en iDock slipper du ta bort volymlåset.

Ursprungligen av erik:

nej, verkligen inte. har den AUX är allt bra. funkar med såväl 30 år gamla stärkare (säkert äldre också) som sprillans nya.
tror man använda AUXen till tape och vinylspelare för länge sedan, så det är nog ingen ny uppfinning alls.

okej, jag orkade ta mig upp ur stolen och kika på
den dammiga sidan av stereon.

Hittade ordet "aux" men inga färger...

så här såg det ut:

tror ni att det funkar koppla iPoden till det där?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-25 15:12
Ursprungligen av lasse j-loo:

okej, jag orkade ta mig upp ur stolen och kika på
den dammiga sidan av stereon.

Hittade ordet "aux" men inga färger...

tror ni att det funkar koppla iPoden till det där?

utom tvivel.
that's teh AUX.
vet dock inte vilken färg som är höger resp vänster. bara att testa sig fram :>

Ursprungligen av erik:

utom tvivel.
that's teh AUX.
vet dock inte vilken färg som är höger resp vänster. bara att testa sig fram :>

okej, fan vad skönt...phu!

men dom där kablarna man behöver då?
går dom att köpa på en vanliga elektronik-butik
eller måste man beställa speciella från Apple?

  • Medlem
  • Luleå
  • 2004-11-25 15:19
Ursprungligen av lasse j-loo:

okej, fan vad skönt...phu!

men dom där kablarna man behöver då?
går dom att köpa på en vanliga elektronik-butik
eller måste man beställa speciella från Apple?

de köper du i vilken elektronikbutik eller så som helst.
har ingenting med just apple att göra.
el/stereo/clas ohlson/etc.
finns att köpa på många ställen.

Ursprungligen av erik:

de köper du i vilken elektronikbutik eller så som helst.
har ingenting med just apple att göra.
el/stereo/clas ohlson/etc.
finns att köpa på många ställen.

Okej, tack så jätte mycket för hjälpen erik!
hör väl av mig igen när den har kommit och
det är dags att plugga in den.

höger = röd
vänster = vit (iblad även svart)

alltid

Ursprungligen av skummis:

höger = röd
vänster = vit (iblad även svart)

alltid

Tack skummis!

Alphonze, nu krånglade du bara till det.
Hade inte tänkt att köpa någon dock....
blir en sådan (se bild) när jag fyller 18 istället.

Ursprungligen av Lasse j-loo:

Alphonze, nu krånglade du bara till det.
Hade inte tänkt att köpa någon dock....
blir en sådan (se bild) när jag fyller 18 istället.

Sorry, det var inte meningen att krångla till det, bara utöka möjligheterna. Jag kör själv med lös kabel till en aux-ingång på stereon. Men alla andra ingångar (utan skivspelaren) har samma signalstyrka så det är bara att välja den som är ledig.

Vad beträffar docka så är det ju smidigt på sitt sätt. Lite onödiga pengar egentligen bara...

Lycka till med kopplandet.

/A

Nåån som kan ge en länk till en sida som har sånna sladdar och är enkla att ha o göra med.?

Ursprungligen av Orginel:

Nåån som kan ge en länk till en sida som har sånna sladdar och är enkla att ha o göra med.?

http://www.netonnet.se
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=2581

Tack skummis.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2004-11-28 12:11

iPod/iTunes till stereo

Gamla förstärkare kan ha en DIN-kontakt (en rund kontakt med 5 stift), istället för dubbla RCA, men det finns sladd med 3,5 mm ministereokontakt till DIN också i närmaste stereoaffär.

Har man bara skaffat rätt sladd till sin/sina förstärkare kan man ju sedan ansluta iPod men även datorn och Airport Express funkar med samma sladd. Bara att välja vilket som är smidigast.

En extra sladd med RCA-kontakter kan ju också vara smart att skaffa för att kunna ta med sig sitt musikbibliotek och köra ut det i vilken stereo som helst (nästan), utan att behöva jacka loss den som sitter i den egna stereon...

----

Efter att ha sökt ovanstående i tre stereoaffärer sedan jag skrev inlägget (ska ha till min gamla förstärkare som står i sovrummet), får jag korrigera till att det går att beställa i närmaste stereoaffär. DIN-kontakterna är inget som det säljs så mycket av längre

Man måste inte använda AUX-ingången. Det går lika bra med TAPE, CD eller liknande ingång med samma nivå. Undantaget är alltså PHONO-ingången då förstärkaren vanligtvis har en extra skivspelarförstärkare som förstärker Ipodens (eller annan utrustnings) utsignal alldeles för mycket.

ok, men om man bara har ingång för phono är det kört då, har kört ipoden via phonoingång o det är olyssningsbart, kanske dags att skaffa ny stereo i.o.f.s

Om du köper Apples originaldocka för Ipod så tror jag du istället får fast linjesignalstyrka in i förstärkaren.

Ursprungligen av lasse j-loo:

Okej,
Jag har nu äntligen beställt mig en iPod, 20gig.

Har lite funderingar.
Får man med sladdar så man kan koppla sin iPod till stereon?
Och funkar det bara att koppla in i hyffsat nya stereoapparater,
min är ganska gammal och är rädd att det inte kommer fungera.

Eller så e de bara o köra med iTrip funkar skitbra för mig.. inga störningar eller nånting.. rent ljud! Vid tillfället så ligger jag i sängen o skriver med ipoden bredvid mig och stereon 2½ meter i från.. känns som man klickar på en fjärrkontroll när man byter låt

  • Medlem
  • 2004-12-01 19:54
Ursprungligen av RobbanSTHLM:

Eller så e de bara o köra med iTrip funkar skitbra för mig.. inga störningar eller nånting.. rent ljud! Vid tillfället så ligger jag i sängen o skriver med ipoden bredvid mig och stereon 2½ meter i från.. känns som man klickar på en fjärrkontroll när man byter låt

vilken frekvens lägger du sändningen på? har precis fått min itrip och vill veta lite saker om den

Ursprungligen av alal:

vilken frekvens lägger du sändningen på? har precis fått min itrip och vill veta lite saker om den

hmm.. tror min ligger på 80 nån stanns.. de e bara o leta tills de kommer fram.. good luck!

  • Oregistrerad
  • 2004-12-02 07:39

Jag har själv en iTrip men det är ingen lösning jag skulle välja om jag vill lyssna på musik hemma. SÅ bra ljudkvalitet blir det inte. Den duger i bilen och på gymmet, men sitter jag hemma vill jag inte ha köpt mina fina högtalare i onödan. Där är det skönljud som gäller. Skulle jag köpa en 3,5mm->2RCA skulle jag inte kunna tänka mig något annat än en vit :]

Ipod Mini Till Bilstereo

Ciao! NÅn Som Vet Om Jag Kan Koppla Min Ipod Mini Till Bilstereon Med 3,5mm Kontakt I Poden Och Rca-kontakter In I LÅgnivÅn PÅ Bilstereon?

Tacksam FÖr Svar! / Mattias

3,5 mini tele till 2 rca om man ska vara petig...

1
Bevaka tråden