Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överskattad Ipod Mini

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inlägg raderade

Håll gärna diskussionen på en trevlig nivå. Tack på efterhand!

Mats

Ursprungligen av Mats Björnström:

Inlägg raderade

Håll gärna diskussionen på en trevlig nivå. Tack på efterhand!

Mats

Jag ställde en fråga:

Vad håller du på med?

I stället för att svara raderar du frågan. Ganska belysande må jag säga.

Malakai, detta har absolut inte med diskussionen att göra men var lite nyfiken...

Ditt Alias, är det från Futurama månne? Avsnittet "Godfellas" när Bender svävar omkring i rymden?

Jag fick 8 1/2 senast jag testade, känns rätt bra.

Ursprungligen av flygbussen:

Några 8 timmar är det inte frågan om. Fick som mest 5,5 - 6 timmar om jag bara lät den gå utan att trycka på en enda knapp.

Jag har en iPod 3G 15GB som också ska ha 8 timmars batteritid och jag får ut nästan 6 timmar när jag kör med iTrip'en. Därför är jag stört nöjd för iTrip drar mycket på batteriet ändå håller iPod'en igång så länge! Självklart ska man ha en billaddare till sin iPod och så får man vänja sig att ladda den varje dag och inte var 10'e dag som med en minidisc.

iPod regerar!

codon det var inte samma person som du ställde frågan till som raderade, diskussionen hade tagit en otrevlig vändning och då är vi obarmhärtiga. Offtopic uppskattas inte heller..

mvh Olof

Ursprungligen av Olof Wahlberg:

codon det var inte samma person som du ställde frågan till som raderade, diskussionen hade tagit en otrevlig vändning och då är vi obarmhärtiga. Offtopic uppskattas inte heller..

mvh Olof

OK - Ursäkt till Mats !

Till Olof W: Och var är "Ontopic" ??

JOS:en är jag inte intresserad av, däremot Sonys lilla 20 gigare...
Allt verkar var bättre utom priset....

Nån som testat den och kan yttra sig?

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 22:28
Ursprungligen av DuffBeer:

JOS:en är jag inte intresserad av, däremot Sonys lilla 20 gigare...
Allt verkar var bättre utom priset....

Nån som testat den och kan yttra sig?

Sony?? Då får du väl hoppas på att den klarar av mer än ATRAC. Sony spelare brukar normalt bara klara av sonys egna kodare (ATRACT). ATRAC låter för***ligt!

Hälsningar
Raptor

Jag älskar min mini, men jag kan bli helt trött på batteritiden. precis som flygbussen säger så håller batteriet knappast i 8 timmar, även om jag knappt rör den. dessutom tycker jag att den är lite för stor.
men jag ångrar egentligen inte att jag köpte en mini, den är så söt!

4gb för 2600 kr är inte dyrt.

Tänk på den snygga designen, alla tillbehör och iTunes.

10-0 till Ipod Mini.

Ursprungligen av Flygbussen:

Nu ska jag slänga ut en liten brandfackla (?) i detta, som det verkar, väldigt Ipodfrälsta forum. Blir ganska långt inlägg, men det får ni stå ut med.

Jag lämnade nämligen tillbaka min Ipod Mini i dag efter att bara ha haft den en vecka. Säljaren var tillmötesgående och lät köpet gå tillbaka trots att jag använt produkten. Varför lämna tillbaka denna tingest när man fått tag i den hett eftertraktade mp3-spelaren? Jo, helt enkelt därför att jag inte tycker att Ipod Mini motsvarar de hypade förväntningarna. Visst är det en cool pryl, men den är rejält överskattad. Så förbaskat märkvärdig är den inte.

Den främsta orsaken, det som fällde avgörandet för mig, var den usla batteritiden. Några 8 timmar är det inte frågan om. Fick som mest 5,5 - 6 timmar om jag bara lät den gå utan att trycka på en enda knapp. Det får man acceptera tyckte Apples support och till en början även butiken där jag köpte min Ipod Mini. 8 timmar får man bara under det som på säljsnack heter "optimala förutsättningar". Vad dessa är har inte Apple kunnat svara på, ej heller någon annan jag talat med om problemet. Jag ställde frågan till Apple: Berätta för mig exakt vad man ska göra för att få ut 8 timmars batteritid? Hur har ni själva gjort? Det var uppenbarligen knepigt; det är mycket som påverkar. Allt från temperatur i rummet, det specifika batteriets förutsättningar och blablabla.

Visst väcker Ipod Mini habegär, den är urcool, snyggt designad, bra gränssnitt, kul att kunna ta med sig 1000 låtar i fickan. Men för mig är en kvalitetsprodukt resultatet av en helhet. En riktigt bra produkt har inga stora, anmärkningsvärda svagheter som man hela tiden retar sig på. En kvalitetspryl är helt och hållet klockren. Helhetsintrycket för Ipod Mini tycker jag förstörs av att man vet att batteriet är en sådan akhilleshäl. När man dessutom läser i detta och andra forum om buggar och annat som drabbar en del användare, börjar man fundera... är det värt att lägga 2600 spänn på detta? Jag vill ju lyssna på musik, det är själva grejen - inte behöva bekymra mig om uppdateringar, batterier som inte håller måttet och annat som hör datorvärlden till.

Ipod är som sagt häftig för oss som gillar prylar. Men i det här läget valde jag att vara mer konsument än prylnörd. Och då håller inte Ipod måttet, enligt mitt sätt att se det. Polerad yta räcker inte långt när funktionaliteten blir kraftigt begränsad av att Ipoden käkar så mycket batterier.

Sammanfattningsvis: Ipod känns som en "halvfärdig" produkt, inte som en topoftheline-apparat. Vissa saker är inte så utvecklade som man faktiskt kan kräva när man lägger upp minst 2600 spänn för en portabel spelare.

Jag kanske ställer högre krav än många andra köpare. Andra kan säkert uppfatta Ipod som suveränt bra - grattis i så fall. Den kanske är bra, men inte tillräckligt bra.

Är det någon som håller med mig om att Ipod Mini har ett bättre rykte än vad den faktiskt förtjänar?

/Staffan
...som nu ska ta 2600 kronor och lägga på nåt roligare

Jag håller med! Skillnaden är att jag har en "vanlig" Ipod 20 GB. Ipods batteritid ska vara 12 h, men det är det definitivt inte i min. Nu lider jag inte av det eftersom jag använder den aldrig i 12h på raken, men jag förstår de som gör det.

Jag blev mest besviken på ljudkvaliteten som jag tycker saknar "tryck" på nåt sätt. Det har inget med volymen att göra (min är hackad till normalvolym). Om jag jämför en kassett vs. Ipod i bilen så saknar Ipoden tryck i basen. Det hjälper inte med basinställningen i Ipodens eq, den bara förstör ljudkvaliteten.
Det blir samma utfall om jag jämför min hifi-cd-spelare vs. Ipod och använder samma hörlurar. Ipoden har inget tryck (vad det nu innebär i audiofilsammanhang?).
Suck och stön...

Sen ogillar jag att man inte kan justera eq:n manuellt direkt i Ipoden utan man har ju bara en massa förvalda inställningar som aldrig kommer att användas.

Men Ipod är iallafall tillräckligt bra för att jag ska behålla den. Eller så kanske jag kom på alla brister för sent? Nu är den repig...

Näe, Ipod är överhypad och om det verkligen inte finns bättre alternativ idag så kommer det säkert snart och då får Apple se upp.

Önskelista till Ipod:
http://www.ipod.se/forum/showthread.php?t=42794

Jag är faktiskt helt ny här på ipod.se och en ny lycklig ägare av en Mini (blå)...
Och jag är hur nöjd som helst! Har haft en mängd olika MP3 spelare innan, men ingen av dem slår Mini'n. Kombinationen med iTunes (som ju är hela idén bakom produkten) är riktigt bra, och som jag ser det styrkan i produkten. Och på ett dygn lyssnar jag aldrig mer än 8 timmar... Och jag sitter alltid nära en USB port om det skulle behövas lite nytt krut!

Jag har oxå en!!!

Numer ägare till en liten en. Har läst om batteritidsbekymmer å annat elände.

Valde mellan mini. 20- och 40Gb men minin var snyggast och skönast att hålla i. Men vad tokig jag blev när jag upptäckte att det inte fanns nån "shuffle"-funktion som i storasyskonen! Och minst lika glad blev jag när det dök upp en uppdatering någon dag senare

Ska bara inhandla ett par hörlurar som gör den lille rättvisa. Originalen sög ju älgpung! Dock satt de ganska bra i mina öron... Blir nog ett par "The Plug" och Sennheiser PX100, det borde täcka de flesta aktiviteter (med och utan mössa) utan att pengapungen blir lidande.

Ett litet tips såhär inför julen; Tivoli Audio Model Two + iPod! Har en sådan kombination i köket. Gissa om det är roligare att diska nu!

Jo, just det... Ang. batteritiden. Om man använder sin iPod flitigt så bör batteriet vara slut inom 2 år och då kanske det finns nån ny pryl man vill ha. För inte lämnar man in den och byter för 10000000 spänn?

Flest prylar vinner!

M

Ursprungligen av SixtenStolpskott:

Numer ägare till en liten en. Har läst om batteritidsbekymmer å annat elände.

Valde mellan mini. 20- och 40Gb men minin var snyggast och skönast att hålla i. Men vad tokig jag blev när jag upptäckte att det inte fanns nån "shuffle"-funktion som i storasyskonen! Och minst lika glad blev jag när det dök upp en uppdatering någon dag senare

Ska bara inhandla ett par hörlurar som gör den lille rättvisa. Originalen sög ju älgpung! Dock satt de ganska bra i mina öron... Blir nog ett par "The Plug" och Sennheiser PX100, det borde täcka de flesta aktiviteter (med och utan mössa) utan att pengapungen blir lidande.

Ett litet tips såhär inför julen; Tivoli Audio Model Two + iPod! Har en sådan kombination i köket. Gissa om det är roligare att diska nu!

Jo, just det... Ang. batteritiden. Om man använder sin iPod flitigt så bör batteriet vara slut inom 2 år och då kanske det finns nån ny pryl man vill ha. För inte lämnar man in den och byter för 10000000 spänn?

Flest prylar vinner!

M

Flest prylar när han dör vinner.

så säger M3 iallafall

Ursprungligen av minipod:

Flest prylar när han dör vinner.

så säger M3 iallafall

Tacka vet jag M5!

Ursprungligen av SixtenStolpskott:

Tacka vet jag M5!

Vad tusan är M5?

Jag menade M3 tidningen

Ursprungligen av minipod:

Vad tusan är M5?

Jag menade M3 tidningen

LoL!

M5 är en bil ju! När du kört en sån dör du lycklig

Ursprungligen av SixtenStolpskott:

LoL!

M5 är en bil ju! När du kört en sån dör du lycklig

Förstod nästan att du menade den.

Ska följa ditt råd.
Får väl skaffa en vän som äger en sådan då.

Sedan kan ja dö lycklig.

Det här var säkert den rörigaste och mest jobbiga tråd jag läst i hela mitt liv. Men så är jag ju också något av en känslomänniska.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-30 22:21
Ursprungligen av thepressureofdays:

Det här var säkert den rörigaste och mest jobbiga tråd jag läst i hela mitt liv. Men så är jag ju också något av en känslomänniska.

Och jag har läst hela tråden l min P800. Men batteritiden blev väl bra mycket bättre
i den nya photon om jag inte missminner mig.viva le ipod fast jag inte har ngn än.
/A

Oj, oj, oj... Jobbigt att läsa hela denna tråd. =O) Tänkte önska mig en rosa mini till jul jag. Och nu vill jag bara ha den ännu mer! Tråkigt om den inte har shuffle dock... =O(

  • Medlem
  • 2005-01-26 12:13

iPod mini är kärlek....saker å ting skall inte vara lätt alltid....men den är dig trogen, spelar alltid din favorit musik...min iPod är klockren OCH den är bara MIN

  • Oregistrerad
  • 2005-03-03 17:25

Vad bra att den andra generationens iPod mini med 18-26 timmars batteritid har kommit, då slipper man klagomål om batteritiden då den är väldigt bra i den nya. Dessutom så är de nya lite snyggare och finns i 4GB och 6GB! ^_^

Merogio:

Japp! Det är så FÖRBANNAT skönt att trycka ner den nya batteritiden i halsen på folk som använde detta som en öm punkt innan.
De har fan inget att gå på nu..

6 Gig och över 20 h batt = fulländning.

Generation 2!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-10 13:23

Jag måste hålla med om att jag är jäkligt besviken på ipod.. 5 stycken hörlurar och 2 fjärrkontrollar har gått sönder för mig + själva minin... Det som är bra med apple är att dt inte är nåt problem att reklamera iaf.. Men att behöva kontakta apple så många ggr på bara ett halvår känns ändå inte kul! det enda som har fungerat problemfritt för mig är docken faktiskt.. Börjar bli lite trött på att det alltid är problem med poddan och att batteriet tar slut så fort..
Men den är ju söt iaf!

Ditt meddelande känns en aning åldrat nu eftersom apple med sin nya iPod mini klarar (enligt dem själva) 18 timmars speltid. Och priset var också något du klagade över. Som det är nu får man, om man är student och använder sig av sitt CSN-kort en ny iPod mini (6GB) för ca 2300kr. Därmed tycker jag det känns som om dina två argument för varför apples iPod mini är överskattad, har blivit överbevisade. Men självklart förstår jag dig eftersom den iPod du köpte var av den äldre modellen. Nog är iPod mini trots allt en grymt snygg och lättanvänd mp3-spelare, det är det nog svårt att inte hålla med om.

  • Medlem
  • Borås
  • 2005-03-11 23:19
Ursprungligen av garfen:

Ditt meddelande känns en aning åldrat nu eftersom apple med sin nya iPod mini klarar (enligt dem själva) 18 timmars speltid. Och priset var också något du klagade över. Som det är nu får man, om man är student och använder sig av sitt CSN-kort en ny iPod mini (6GB) för ca 2300kr. Därmed tycker jag det känns som om dina två argument för varför apples iPod mini är överskattad, har blivit överbevisade. Men självklart förstår jag dig eftersom den iPod du köpte var av den äldre modellen. Nog är iPod mini trots allt en grymt snygg och lättanvänd mp3-spelare, det är det nog svårt att inte hålla med om.

Såg ett test där dom fick minin (2G) till att fungera i vad var det nu? 26 timmar tror jag... Förresten så kostar den 2203 kr för studenter sist jag kollade och köpte... När jag öppnade paketet så fick jag verkligen något som var väldigt läckert och litet, blev väldigt förvånad över storleken, den ser ju större ut på alla bilder...

Ursprungligen av Chak:

Såg ett test där dom fick minin (2G) till att fungera i vad var det nu? 26 timmar tror jag... Förresten så kostar den 2203 kr för studenter sist jag kollade och köpte... När jag öppnade paketet så fick jag verkligen något som var väldigt läckert och litet, blev väldigt förvånad över storleken, den ser ju större ut på alla bilder...

de tycke jag också.

men efter ett tag känns den normalstor.
första gången man håller i den kändes den Shuffle minimal. ^^

btw.
Välkommen!

Bevaka tråden