Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teori om batteriindikatorn

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag sitter på bussen brukar jag filosofiera lite, och igår när jag var på väg hem från skolan så kom jag att tänka på en sak.

Batteriindikatorn visar ju inte rätt, inte alls. Kan det inte vara så att batteriindikatorn finns där för att man ska se när man ska ladda den, istället för att se hur mycket kraft det finns kvar i batteriet? Batteriet är ju ett sådant som helst ska laddas innan det urladdas.

Bara en teori.

kan vara en Teori(smart tänkt)

Ingen annan som har tänkt på något liknande?

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 12:18

näe det har jag inte, men det kanske ligger sanning i det. Men sen har jag även hört att bra batteriindikatorer(?) är jävligtdyra så det eskulle höja priset på ipod väldigt mycket ifall det skulle vara en mer exakt. Men din teori kanske är sann

Jag tror problemet beror på Lithium-ion-batteriet. Spänningen som det levererar är likvärdig när det är nyladdat och när det är i princip slut. Detta gör det svårt att mäta den lilla spänningsskillnaden och översätta detta i en indikator.

Ursprungligen av Erik P:

Jag tror problemet beror på Lithium-ion-batteriet. Spänningen som det levererar är likvärdig när det är nyladdat och när det är i princip slut. Detta gör det svårt att mäta den lilla spänningsskillnaden och översätta detta i en indikator.

Det stämmer, precis samma på de mobiler som har Li-ion batteri, man har typ alla pluppar kvar typ sen försvinner en efter en på ingen tid.

Ursprungligen av Iccccie:

Det stämmer, precis samma på de mobiler som har Li-ion batteri, man har typ alla pluppar kvar typ sen försvinner en efter en på ingen tid.

Nej, det gör det inte.

Jag kör med spänningshacket, och spänningen när ipoden är fullladdad ligger på 5v. När den dör ligger den på ca 1.7v.

Ursprungligen av DrRotmos:

Nej, det gör det inte.

Jag kör med spänningshacket, och spänningen när ipoden är fullladdad ligger på 5v. När den dör ligger den på ca 1.7v.

Och sen när kunde batterier ge 5 volt? 4,5volt eller 6 är det enda möjliga.

Ursprungligen av Iccccie:

Och sen när kunde batterier ge 5 volt? 4,5volt eller 6 är det enda möjliga.

Hmm, du har rätt i att jag har fel. Nog för att batterier kan ge 5 volt. Det finns annat en 1½v-batterier vet du, men enligt iPodbatteryfaq.com så har iPoden ett 3.7v-batteri. Frågan är då vad _show_voltages-hacket visar.

Ursprungligen av DrRotmos:

Nej, det gör det inte.

Jag kör med spänningshacket, och spänningen när ipoden är fullladdad ligger på 5v. När den dör ligger den på ca 1.7v.

Tvivlar på att det är korrekta siffror du får. I så fall borde ljudnivån förändras under tiden också. Kan även vara så att den ger 5 volt ändra fram tills att den är nära på att dö och att spänningen då snabbt minskar till 1.7 v. Självklart är inte spänningen SAMMA när den dör!

/edit: hann inte se ditt tidigare innan jag postade detta...

Batteriindikator full men ändå inte?

Hej, när jag laddat min ipod så syns det ju på rutan, som kommer upp när man laddar det att den är full laddad, sen sätter jag igång ipoden, men då e det kanske två streck endast som är laddade i den lilla batteriikonen högst upp i högra hörnet. E de nått fel eller varför laddar batteriet inte upp sig. Batteriet är nytt sedan 2 veckor sedan...Vad kan det va för fel? Är det något problem?

Hursomhelst handlar batterimätarproblemet om att batteriet inte är kalibrerat. DVS iPoden har ingen aning om vad batteriet ska ligga på när det är fullt resp tomt, och kan därför inte göra en riktig bedömning.

Ursprungligen av DrRotmos:

Hursomhelst handlar batterimätarproblemet om att batteriet inte är kalibrerat. DVS iPoden har ingen aning om vad batteriet ska ligga på när det är fullt resp tomt, och kan därför inte göra en riktig bedömning.

Precis! Och det beror på tidigare nämnda problem

Ursprungligen av Erik P:

Precis! Och det beror på tidigare nämnda problem

Nja, det tror jag inte på. Med tanke på att _show_voltages-hacket är ganska exakt (iPoden dör runt 200 och är fullladdad runt 500) så tror jag inte att det är noggrannheten i mätutrustningen.

Ursprungligen av DrRotmos:

Nja, det tror jag inte på. Med tanke på att _show_voltages-hacket är ganska exakt (iPoden dör runt 200 och är fullladdad runt 500) så tror jag inte att det är noggrannheten i mätutrustningen.

Ok, jag kanske har fel, kanske inte gäller alla LI-ion. Har själv inte provat hacket så jag kan inte säga emot dig...

1
Bevaka tråden