Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skapa undermapp, hur?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 16:28

Är jag väldigt blind eller går det inte att skapa undermappar i iTunes?
kan man inte göra egna bibliotek och fylla på med undermappar där?

jag skulle vilja ha en mapp på iPoden som heter "spelmusik"
därifrån vill jag sedan kunna välja bland alla spelmusiksalbum jag lagt in.
jag har testat att flytta över ett soundtrack som består av 4 skivor uppdelade i lika många mappar. dock hamnar alla låtar från alla skivor i en och samma mapp, iPoden skapade inga undermappar.

någon som förstår mitt "problem"?
hur gör man?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 16:35

Stäng av att iTunes automatiskt ordnar musiken själv i Inställningarna, samt stäng av att den kopierar filer då du lägger till dom i iTunes.

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 16:37

okej, skall testa. tack för tipset!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 16:55

jag är nog blind.
hittar inget av det i inställningar :/

  • Oregistrerad
  • 2004-03-28 18:06

Kolla på "Advanced"-fliken

dom två sista där

  • Medlem
  • 2004-03-28 20:40

Eum det går väl inte att skapa undermappar i iTunes?

Går ju bara å skapa playlists och det är ju inte riktigt samma sak. eller har jag missat nåt?

  • Medlem
  • Torsby
  • 2004-03-29 09:25
Ursprungligen av andyp:

Eum det går väl inte att skapa undermappar i iTunes?

Går ju bara å skapa playlists och det är ju inte riktigt samma sak. eller har jag missat nåt?

Precis, iTunes och iPoden har en väldigt platt hierarki så sett. Som PC-användare har man ju dille på att göra undermappar till allt och det tog ett tag innan man blev van...

otroligt jobbigt..jag vill ju ha samma system i poden som i datorn.....och alla macanvändare som säger att det är användarvänligt...småfascistiskt skulle jag vilja säga

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 17:07

det går alltså inte? nu blir jag konfunderad...
lite synd :/

aningen jobbigt att ha över 100 låtar i samma mapp.

  • Medlem
  • 2004-03-29 17:18

Gör bara en en spellista till, Rickard.

Typ spelmusik med bara spelmusik, allt från Legend of Mana till Final Fantasy och Rockman. Sen har du en smalare lista med enbart Final Fantasy-musik. Allt läses väl från bibliotekets filarkiv sas.

Well, this is what I think.

Mat nu. Mata ne!

  • Oregistrerad
  • 2004-03-29 18:58

Organsiera i mappar på hårddisken. Dra en mapp i taget till spalten "Källa" i iTunes så skapas en spellista med samma namn och innehåll som mappen.

Dock i en platt hierarki, vilket du kommer att märka om du har flera undermappar i mappen du drar in - själv har jag använt iTunes sen det släpptes för fem (?) år sen och har aldrig ens reflekterat över att detta skulle vara ett problem, så det är nog bara en vanesak...

Vill du nödvändigtvis ha en spellista per mapp, dra en mapp i taget enligt ovan.

Annars ger ju bläddra-funktionen tillgång till en slags hierarkisk vy... och med alla meta-tags korrekt ifyllda får du fullständig koll på din musik!

Men hallå! Det är ju bara att ordna dom i genrer! Sen bläddrar du i genre-läget. Men det går i och för sig inte att ordna i sub-genrer

  • Oregistrerad
  • 2004-04-02 16:22

massa rörigt
Johan, jag förstår inte vad du menar riktigt.

  • Medlem
  • 2004-04-02 20:36

Rickard: Sabishii naa

Whatev, hur har du ordnat det i iPoden för närvarande? Samma problem?

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 07:47
Ursprungligen av Kira:

Rickard: Sabishii naa

Whatev, hur har du ordnat det i iPoden för närvarande? Samma problem?

Samma problem jaow, det går ju inte att skapa mapp i mapp. hur jag än gör.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-07 14:20
Ursprungligen av Fuzion:

Samma problem jaow, det går ju inte att skapa mapp i mapp. hur jag än gör.

Som jag förstår det så är filsystemet organiserat som en relationsdatabas och inte som en klassisk sunkig hierarki. Det är det som möjliggör dynamiska spellistor (top 20 osv). Se till att du har vettiga ID3 taggar på muskien så går det bra att navigera på genre, artist, album osv.

Är det nån som räknat ut vad "grouping" ska vara bra för? "Part of compilation" är ju en höjdare för samlingsalbum med grouping har jag inte räknat ut vad jag ska använda till!?

// S

  • Medlem
  • 2004-04-07 14:55
Ursprungligen av Miind:

Som jag förstår det så är filsystemet organiserat som en relationsdatabas och inte som en klassisk sunkig hierarki. Det är det som möjliggör dynamiska spellistor (top 20 osv). Se till att du har vettiga ID3 taggar på muskien så går det bra att navigera på genre, artist, album osv.

Är det nån som räknat ut vad "grouping" ska vara bra för? "Part of compilation" är ju en höjdare för samlingsalbum med grouping har jag inte räknat ut vad jag ska använda till!?

// S

Var hittar du "Part of compilation" och grouping alternativ?

1
Bevaka tråden