Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Mini dödar Jens of Sweden

Tråden skapades och har fått 73 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det bara jag som tror att spelare som Jens of Sweden och liknande plötsligt fick mycket svårt att överleva?

JOS tar 1995,- inkl moms för en 256MB spelare JOS-110. Visst bör väl en 4GB iPod Mini hamna i dom trakterna fast utan moms?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Visst bör väl en 4GB iPod Mini hamna i dom trakterna fast utan moms?

Verkligen ett kreativt sätt att göra prisjämförelser!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2004-01-06 21:56

Med tanke på att vi säljer rätt bra av JOS, iRiver m.fl. 256Mb-spelare för mellan 2 och 3 tusenlappar så borde iPod Mini bli en succé.

Om... Apple når ut till rätt försäljningskanaler och inte har samma smala distribution som nu.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:05

JOS, iRiver och sån skit. Vad ska man med det till? iPod mini kan man använda att lagra filer på också. Foton till exempel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av w00t
JOS, iRiver och sån skit. Vad ska man med det till? iPod mini kan man använda att lagra filer på också. Foton till exempel.

Visst, och kul att titta på blir det också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Är det bara jag som tror att spelare som Jens of Sweden och liknande plötsligt fick mycket svårt att överleva?

Det beror väl på vad man vill ha! Lagringsutrymme, radio, med inspelningsmöjlighet, storlek, hårddisk eller flashminne. Inse att det finns folk med olika behov/preferenser. Det är därför marknadsekonomin är så bra.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hasse A
Med tanke på att vi säljer rätt bra av JOS, iRiver m.fl. 256Mb-spelare för mellan 2 och 3 tusenlappar så borde iPod Mini bli en succé.

Om... Apple når ut till rätt försäljningskanaler och inte har samma smala distribution som nu.

Precis. Jag undrar vart de där 730000 iPodarna sålts egentligen. Det är då inte många av dem som sålts i Sverige. Här lär iPod ha en marknadsandel på nån %. Jag tror jag sett 100ggr fler iRiver, JoS osv än iPods.

Apple får ta och skärpa till sig och i a f få ut iPodar på Expert, Elgiganten, OnOff mm mm. Enda stället jag vet de finns på idag är Siba. Och det är inte ofta de finns i lager.

  • Medlem
  • 2004-01-06 22:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Precis. Jag undrar vart de där 730000 iPodarna sålts egentligen. Det är då inte många av dem som sålts i Sverige. Här lär iPod ha en marknadsandel på nån %. Jag tror jag sett 100ggr fler iRiver, JoS osv än iPods.

Apple får ta och skärpa till sig och i a f få ut iPodar på Expert, Elgiganten, OnOff mm mm. Enda stället jag vet de finns på idag är Siba. Och det är inte ofta de finns i lager.

Det där är faktist helt sant......tyvärr.:(

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 22:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Apple får ta och skärpa till sig och i a f få ut iPodar på Expert, Elgiganten, OnOff mm mm. Enda stället jag vet de finns på idag är Siba. Och det är inte ofta de finns i lager.

iPod säljs på Siba vad jag vet, iaf i Jönköping.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
iPod säljs på Siba vad jag vet.

Jo precis det jag skrev. Men problemet här i stan (Västerås) har varit att de knappt haft nån i lager. Den enda de haft är demo-exet. Det har inte som man kanske vill tro berott på att de sålt så många utan tvärtom, den har inte sålt så bra och är för dyr att ha i lager. Sen kan ju det ändras med tiden men impulsköpskänslan försvinner ju om man måste vänta nån vecka. Blir lätt att man köper nåt annat istället.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Det har inte som man kanske vill tro berott på att de sålt så många utan tvärtom, den har inte sålt så bra och är för dyr att ha i lager.

Jätteskönt att höra. Folk som efterfrågar exklusiva produkter söker sig inte till SIBA, Giganten, OnOff och dylika ställen.
Appe Sverige borde vara mer rädda om varumärket och inte sälja genom vilka kanaler som helst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Apple får ta och skärpa till sig och i a f få ut iPodar på Expert, Elgiganten, OnOff mm mm. Enda stället jag vet de finns på idag är Siba.

NEJ för gudsskull, inte det. Det vore som att sälja Armani på JC.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Rickard A
Jo precis det jag skrev.

Haha...

Läste lite konstigt.

Det räcker med att hålla i en ipod resp jens eller iriver för att förstå vad skillnaden handlar om.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
NEJ för gudsskull, inte det. Det vore som att sälja Armani på JC.

Det är det inte alls. Armani vänder sig inte till den stora massan, det gör Apple med iPod.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Det är det inte alls. Armani vänder sig inte till den stora massan, det gör Apple med iPod.

Nix. Då hade inte priset legat där.

OK, Armani var att ta i, men boss då.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-06 23:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Nix. Då hade inte priset legat där.

Det är INTE dyrt om man tänker på vad man får.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Albert Åhs
Det är INTE dyrt om man tänker på vad man får.

Exakt!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 00:32

Här i stockholm är det inte svårt att få tag på en. När jag bestämde mig, gick jag ut genom dörren, ner på stan och köpte en inom 30min. Jag ser dagligen människor med ipod på stan...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-07 00:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av hicke
Jag ser dagligen människor med ipod på stan...

Samma här. Ser dem överallt.

PS. ni har sett att iPoden finns med i den nya versionen av "1984" va? Har jobbat och inte läst igenon alla inlägg. Sorry om jag femte man på detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-07 01:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av acke
Samma här. Ser dem överallt.

PS. ni har sett att iPoden finns med i den nya versionen av "1984" va? Har jobbat och inte läst igenon alla inlägg. Sorry om jag femte man på detta.

Ja, en ganska snygg inredigering av iPoden om jag får säga det själv. Det är ju dock bara en vanlig, ingen Mini.

Här kommer ett JOS-försvarstal ang tidigare inlägg.

Jens of Sweden väger typ 70-80 gram, kör på utan problem i 14 timmar - och framför allt - har fmradio. (och inspelning)

När batteriet så småningom dör skickar man in den på ett "bytesprogram" liknande Apples. Det kostar ca 50 KR. Det ni!

När JOS finns i 512mb och kostar 2295:- (borde bli så ganska snart) torde den vara en mycket stark iPod-konkurrent för oss som inte behöver hela Springsteenboxen, Beatleskollektionen och Total Bob Dylan med oss på bussen.

JOS är GRYMT liten och smidig. Faktiskt. Synd att jag fick lämna tillbaka den till affären eftersom den INTE ÄR 100% MAC-KOMPATIBEL (don't believe the package boys and girls) ännu.

Nä, flashspelarna lever kvar till Apple tjongar in en liten radio i iPod. Då dör de på fläcken.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 07:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av condon
Exakt!

Nu förstår jag dig. För det man får är den inte dyr. Men du skulle vilja ha en med kanske 2 gb och ännu billigare?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 09:46

Håller helt med sjovall!

iPod´en saknar fortfarande massor som JOS mflr har. Därför tror jag inte att mini ipoden kommer att sälja bra. Många som köper mp3 spelare är studenter/högstadieelever mm och dessa har inte speciellt mycket pengar och därmed är smärtgränsen nådd vid 2000 kr. Dessutom är iRiver klart bättre på att tillföra funktioner genom uppdateringar långt efter att produkten har sålts. Sist men inte minst har tex iRiver vanliga AAA batterier vilket är en klar fördel.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 14:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Tim
Sist men inte minst har tex iRiver vanliga AAA batterier vilket är en klar fördel.

Håller inte med alls. Jag hatar apparater som man måste köpa batterier till. Även de apparater som kommer med uppladdningsbara "vanliga" batterier stryks från min inköpslista. De känns (IMHO) sunkigare helt enkelt.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 14:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Håller inte med alls. Jag hatar apparater som man måste köpa batterier till. Även de apparater som kommer med uppladdningsbara "vanliga" batterier stryks från min inköpslista. De känns (IMHO) sunkigare helt enkelt.

Möjligt, men det är föbenat mycket billigare att byta ut den dag det behövs. Samt att man lätt kan ta med sig en extra uppsättning om man ska ut och campa.

Angående tillgängligheten så ser man faktiskt iPod på hyfsat många ställen men det går säkert att öka en hel del. På PC Superstore i Sickla hade dom en hel pall (!) med iPod. Förmodligen tyder det på att den säljer dåligt (...ironi):p

Jag är dock lite besviken, jag hade hoppats på att iPod mini skulle starta på 1000 kr. Då tror jag den skulle bli tillgänglig för alla.

Alltså 2869kr som macoteket säljer den för är en tuff summa för väldigt många. Jag menar 10gb modellen kostar 3369kr, alltså bara 500kr mer.

Nej den skulle finnas i tre utföranden, typ 1, 2 och 4 gb med 1000 kr som ingångspris. Då hade de ju blivit lite pengar över för fler julklappar när bägge barnen fått varsin iPod mini ;-).

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-07 15:04

Jens Of Sweden lär få de svårt i framtiden om dom inte sätter fart. För 256mb mp3 lirare har funnits bra tag nu.

Och med ödmjukare och coolare rekryteringskrav vore och ett plus.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 15:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
Jag är dock lite besviken, jag hade hoppats på att iPod mini skulle starta på 1000 kr. Då tror jag den skulle bli tillgänglig för alla.

Alltså 2869kr som macoteket säljer den för är en tuff summa för väldigt många. Jag menar 10gb modellen kostar 3369kr, alltså bara 500kr mer.

Nej den skulle finnas i tre utföranden, typ 1, 2 och 4 gb med 1000 kr som ingångspris. Då hade de ju blivit lite pengar över för fler julklappar när bägge barnen fått varsin iPod mini ;-).

För att kunna sälja en iPod för 1000 kr måste du väl ha en tillverkningskostnad under 500 kr skulle jag tro, är det möjligt med iPod minin?? Visst skulle man väl vilja att den var billigare men gör man ett överslag med utvecklinskostnader, tillverkningskostnader, marginal i återförsäljarled, vinst samt lite skatter så känns det som ganska tufft. Det är ju iaf en apparat med 4Gb minne.....bara mitt 512 Mb Cf-kort till min IXUS kostade nästan en tusenlapp...och här pratar vi om en komplett produkt med operativ, firewire, batteri och minne..:confused:

Bevaka tråden