Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes 4.0.1 släppt

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

och den enda nyheten verkar vara att man inte längre får dela musik med andra än på sitt subnet.

Bye bye internet sharing... var skivbolagens advokater för hårda mot Apple?

Ciryon

Saxat från programuppdateraren;

"iTunes 4 ger överlägsen ljudkvalitet och stöd för ljudformatet MPEG-4 AAC. iTunes 4.0.1 innehåller ett antal förbättringar av prestanda och nätverksåtkomst. För att kunna dela musik mellan datorer i ett lokalt nätverk (på samma delnät) måste datorerna ha iTunes 4.0.1 eller senare installerat. Om du har en Apple SuperDrive-enhet kan du spara din musik till en DVD-skiva, eller bränna spellistor på vanliga ljud-CD-skivor som du kan spela upp i bil- eller hemstereoanläggningen."

Tolkar det som att det fortfarande går att dela musik... fast kanske inte på det stora nätet...?!

Någon mer än jag som inte tror att Apple kommer kunna skryta med 1 miljon nerladdningar av iTunes 4.0.1 inom en vecka...

/M

  • Medlem
  • 2003-05-27 23:18

Usch vad trist! Någon som vågat ladda ner och bekräfta att det inte går att dela musik över internet längre?

/majk

Det står tydligare på engelska:

"iTunes 4.0.1 includes a number of performance and network access enhancements, and only allows music sharing between computers using iTunes 4.0.1 or later on a local network (in the same subnet). "

Alltså ingen mer internet delning. Kul funktion. Blev förvånad att de hade med det från början.. kanske inte hela världen ändå, man kan ju lätt använda ett 3:e parts program för samma funktion.

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Usch vad trist! Någon som vågat ladda ner och bekräfta att det inte går att dela musik över internet längre?

Urk, det verkar inte gå. Någon som har den gamla iTunes4 liggande?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-27 23:24

Det verkar som om enbart Rendezvous-delning är tillåten i 4.0.1. Allt annat är avslaget. Jag försökte att ansluta till 4.0.1 från 4.0 utan framgång; "Den här versionen av iTunes är inte kompatibel...".

Trist... Tur att 4.0 finns kvar på min HD iaf.

spelar ingen roll för mej eftersom jag inte brukar ha mitt iTunes bibliotek utdelat.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-05-27 23:27

För er som installerat 4.0.1 och vill ha 4.0 kvar så har jag originalinstalleraren här!

Håll tillgodo.

  • Medlem
  • 2003-05-27 23:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av ThunderMac
spelar ingen roll för mej eftersom jag inte brukar ha mitt iTunes bibliotek utdelat.

Du kan/kunde ju ändå ansluta till andras.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
och den enda nyheten verkar vara att man inte längre får dela musik med andra än på sitt subnet.

Bye bye internet sharing... var skivbolagens advokater för hårda mot Apple?

Ciryon

Hade precis tankat ner uppdateringen och installerade när jag läste detta. Det blev en alt+äpple+esc och tvångavsluta installeraren. Jag klarade det i alla fall! Har den gamla versionen kvar...

//fredrik

  • Oregistrerad
  • 2003-05-27 23:52

Är det bara jag som tycker att nya versionen startar betydligt snabbare?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 00:11

Om man bortser från att de har tagit bort stornätdelning av musik, är den nya versionen märkbart bättre/snabbare? Drar den lika mycket cpu som 4.0?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 01:47

Ingen 4.0.1 för mig inte!

Det är ju dragnummer när jag impar på pecepolare - Apple: grrrrrrr

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 04:15

Vad mer ger .0.1 än att stänga av bibloteksdelning?

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 08:43

Mer applescript möjligheter... man kan nu komma åt "Shared Playlists" via applescript

  • Oregistrerad
  • 2003-05-28 09:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
Ingen 4.0.1 för mig inte!

Det är ju dragnummer när jag impar på pecepolare - Apple: grrrrrrr

iom att Apple kommer att bygga framtida versioner av iTunes på 4.0.1 så är det bara en tidsfråga innan man blir av med delningsfunktionaliteten (om man inte gör det redan nu).

samtidigt känns det som en tandlös funktion att enbart dela inom samma subnät. visst är det bra att man kan ha ett bibliotek hemma som alla datorer kan hämta från, men att ha ett bibliotek du kan nå varifrån som helst är mer av ett argument för en killerapp.

att apple (via skivbolagen förstås) har fått kalla fötter är dock inte svårt att förstå...

MF

Citat:

Skrevs ursprungligen av miguelfurst
iom att Apple kommer att bygga framtida versioner av iTunes på 4.0.1 så är det bara en tidsfråga innan man blir av med delningsfunktionaliteten (om man inte gör det redan nu).

Får väl förmoda att om man inte uppdaterar NU så åker man likt förbaskat på detta när nästa uppdateringa av operstivsystemet släpps... fram till dess kan man ju stanna med 4.0

Olle

Det var inte så oväntat att detta skulle komma om man läst följande text hos Ars Technica tidigare i maj:

iTunes Internet P2P music sharing: now you see it, now you don't

Va fan. Jag har backup på min hemkatalog på jobb-datorn. Helt perfekt att kunna lyssna på alla låtar jag har hemma när man jobbar.

Visst kan jag ha filerna på jobbdatorn utanför hem-katalogen, men jag vill ju bara ha filerna på ett ställe.

Trist att Apple viker sig för påtryckningar och tar bort helt lysnade funktioner.

Om det är PC-iTunes som har fått skivbolagen att tveka så strunta i en sådan version!

Jag tänker då inte uppdatera, men hur länge håller det. I nästa OSX uppdatering ligger den väl med som obligatorisk. MusicStore lär väl också bli låst för de med 4.0

-igen

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Trist att Apple viker sig för påtryckningar och tar bort helt lysnade funktioner.

Trist ja, konstigt nej.
Trist att det dök upp massa program som gjorde så man kunde missbruka möjligheten så som iTunesdl osv.
Kan inte tänka mig att det skulle varit något problem om inte dessa program dök upp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Nilsson
Trist ja, konstigt nej. Trist att det dök upp massa program som gjorde så man kunde missbruka möjligheten så som iTunesdl

Ack så sant, men samtidigt så upplever jag att åstskilliga av de ställen som man kunnat lyssna från hackar och buffrar musiken till ren oigenkänlighet, så frågan är om det är värt besväret att fortsätta med version 4.0 av iTunes. Efter som det inte är olagligt att hämta hem via iTunesdl så har i alla fall inte jag dåligt samvete och skäms inte för att säkerligen ha hämtat hem bortåt 600 låtar den vägen. Jag lyssnar hellre lokalt än att en låt stoppar var 10:e sekund.

Olle

Jag tror inte alls att det beror på programmen som "missbrukar" den alldeles underbara funktionen. Jag tror helt enkelt att skivbolagen vill försvåra lyssnandet på skivor innan man köpt dem. Att skivförsäljningen går ner tror jag till stor del beror på att folk lyssnar igenom skivorna innan de köper dem och kanske då konstaterar att, nej, den kanske inte var så bra ändå…

1
Bevaka tråden