Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

energyXT2 Pre-release släppt - en snabbreview i linux

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-29 19:29

http://www.energy-xt.com/download.php

http://www.energy-xt.com/forum/index.php?action=posts&forumId=2&topicId=278

Jag vet att jag är sent ute, men först igår upptäckte jag att xt-software släppt en pre-release av energyXT2 - nu till Linux! Verkar inte som någon skrivit om det på 99:an tidigare.

Well, jag provade att tanka hem det till mitt Ubuntu 6.10 och första gången tvärhängde det datorn. Läste på lite och gav programmet skrivrättigheter - sedan fungerade det, fast jag fick ett repetitivt klickande i ljudet. Ändrade min ljuddevice till /dev/dsp-alternativet och sedan rullade det bara på utan problem.

Jörgen Aase har även tagit vst-formatet till linuxvärlden (fast nån var visst före med vst) - han har konverterat mda's gratispluggar/instrument samt freeverb till linux, och de gick att använda i applikationen som de skulle när jag testade - inget gui dock utan standard-parametrar-vy.

Ville mest skriva om det eftersom jag tror det här är första steget till roliga (well, enligt min egen definition) musikprogram till linux och som inte är så komplicerat att få igång. Plugghanteringen var ganska lika - ett gäng .so-filer i en mapp. Jag hoppas på en slags våg och ett 'standardformat' som gör att fler börjar konvertera sina pluggar även till linux-plattformen och att gränserna på sikt suddas ut. Det känns kul att det händer något som man kan ta på.

Har ni andra lekt med prereleasen än?

Blir nog mitt sista inlägg i år, så jag får passa på att önska gott nytt år också.

Jag har provkört (windoze) Beta'n to the bone som man säger. Med alla dessa uppdateringar som är på väg, så är detta den ultimata Host'en för mig. (Gratis dessutom! galet.) Har redan kört med v1 i 2 år o är nästan lika tokig i den. Good stuff! Jörgen is da man.

Förresten, det är inte konstgt att mda pluggarna inte har nåt gui i linux, iomed att de från början inte har nån gui.

  • Medlem
  • 2006-12-30 13:10

Kan ha missupffattat, men om jag gjorde det så kanske andra också gjorde det. Så, för att förtydliga: EnergyXT är inte gratis (såvida han inte ändrat det på senaste). Senast jag kollade så kostade det 35 EUR. Inte alls mycket, men det är inte freeware. Demoversionen/betorna låter en göra allt utom att ladda projekt.

//Tomas

Uppgraderingen från 1 till 2 är gratis. Förmodligen det han menade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-30 15:41

jag har testat den lite och den verkar MYCKET lovande. kör vidare med 1.4 så länge dock.

Ja precis, uppdateringen är gratis. O vilken uppdatering sen...cheezes...

1
Bevaka tråden