Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela upp "Din Musik"?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2006-12-13 13:41

Skiss - pågående arbete - ofärdigt material - ... och så vidare. Kom gärna med ett bra förslag!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-13 14:03

Förvirrat. Ändra inget.

Man kan ju dela upp i Bra och dåliga låtar med en gång annars

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-13 14:27

Bra idé, då blir det enklare om man bara vill höra färdig musik.

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-12-13 14:32

För omväxlings skull instämmer jag med SAMTLIGA inlägg PF gjort i en tråd!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-13 15:26

Själv tror jag inte att det kommer bli så stor skillnad men vill ha förändringen ändå. Tror inte att Färdiga-låtar-tråden kommer att bubbla över av verk direkt, så de som finns kvar under skisser kommer nog få sina lyssningar ändå. Man kan också bedöma saker på ett annat sätt när man ser att någon skapare anser sitt verk klart, då kan man bedöma det utifrån vad det är.
Jag bedömer olika saker olika beroende på hur skaparen verkar uppfatta situationen, en skiss kan ju till exempel vara en jävligt bra skiss men inte mycket att hänga i julgranen om man jämför med en färdig låt. Ibland kan det vara svårt att urskilja vad skaparen anser vara en skiss och vad denne anser vara en färdig låt. Genom att dela upp i två skulle åtminstone jag få lättare att bedöma mer korrekt och ge mer konkreta tips.
Jag tror också att fler skulle våga posta sina alster om det mer framgår att det är en ej klar låt. Många ursäktar sig för att musiken de postar låtar si eller så (jag är inte så mycket bättre själv... fast å andra sidan är det ju ingen som lyssnar på det jag postar ändå *gnäll*).
Jag tror att 99musik kommer att växa och att mer musik kommer postas och då kommer en utveckling i denna stilen vara nödvändig för att undvika kaos och att musik faller bort innan ens någon hunnit lyssna på den.

Det är min åsikt iallafall

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-13 19:30

Som Bobbski säger, jag tror också det är lättare att ge värdefull respons om det är lite mer klart om skaparen anser att det är en skiss eller en färdig låt. Iaf ger då jag i dagsläget annorlunda kritik på saker jag får intrycket av är skisser/lek/testarrangemang än saker som jag tror ska tas som helt färdiga.

Om man vill posta inom skisser (eller vad vi nu ska döpa det forumet till) eller färdigt-forumet är ju helt upp till en själv. Jag själv kommer t.ex. att lägga saker som är färdigarrade och i det närmaste färdigmixade i färdigt, så man kan få åsikter på hur den är som färdigt låt. När jag gjord en grej som jag funderar på att göra något mer med, eller kan tänka mig att arra om efter åsikter, så hamnar den i skisser.

  • Medlem
  • 2006-12-14 10:27

Bättre att lämna som det är. Men om folk blir bättre på att skriva skiss eller WIP (Work In Progress) i ämnesraden så slipper folk lyssna på skisser om de inte känner för det.
Jag tycker att begreppen är alldeles för godtyckliga för att det ska göra någon nytta.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-14 11:39

Precis. För liksom: "Kolla in min färdiga låt" och så kommer responsen såsom "jag tycker trummorna är för starka", "du kanske ska sänka reverbmängden på sången", osv. Detta utförs och sedan: "kolla in min färdiga låt nu då!". Det finns inget begrepp som en färdig låt i den här världen. Inte så länge man inte släpper alstren på skiva och de är s a s gjutna i sten. Poängen med Din musik är ju just att diskutera musik under uppbyggnad och få kreativ respons.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-14 12:05

Hmm, där har PF en poäng. Hmm. Hmm hmm. Hur vore det om man istället gjorde så att man istället försöker posta lite mer saker i andra trådar, som t.ex. "hur låter min mix?" i mixningstråden, frågor som berör arrangemang och liknande i kompositionsdelen (så får vi fart på den också) o.s.v. och stoppar saker som är lite mer långtgångna i 'Din musik', eller låtar man inte tänkt göra så mycket mer med i stil med "jag lattjade lite igår kväll, hoppas någon uppskattar den men själv släpper jag den". Saker kommer ju bli lite gränsöverskridande, men många saker går nog i dagsläget att få in i andra trådar än just 'Din musik' där de dessutom kommer passa bättre. Är det främst mixen man funderar över kan man kanske stoppa den i Mixningstråden så håller man 'Din Musik' lite mer städat, och arrangemangsbiten kommer säkert folk kommentera även om den ligger i Mixning istället för Din Musik.
Jag menar... Det bör ju inte vara förbjudet att posta något i 'Din musik' heller, men är man bara intresserad av att höra detaljer angående mixen så kan man ju lika gärna posta den i mixtråden.

Eller?

Sammanfattning: Genom att vi inte är så rädda för att posta saker innehållandes ljudfiler i andra delar på forumet så kan man städa upp lite i 'Din Musik' och kommer dessutom få fart på Mixning och Komposition, tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-12-14 12:09

En stor anledning till att det finns ett motstånd till att ha en del för färdiga låtar är för att kreatvia människor har svårt att dra gränser. När är man färdig? Det är ju högst subjektivt. Färdig för mig är inte alls färdig för PF. Men när det är färdigt då är det färdigt. Sen kan man tycka vad man vill om det. Jag kan tänka mig att släppa en färdig låt. Som förmodligen skulle behövas mastras - eq:as och putsas på tills fingrarna blöder. Men för mig så är den färdig i sin råhet. Det är en del av mitt sound. Sen kanske det inte passar in i normer osv. Fast, det är som sagt - subjektivt.

Jag har inga som helst problem på att skilja på en låt som jag skulle kunna tänka mig att lägga i skiss-forumet och en i färdig-forumet.

Färdig-låten är den jag senare bränner ner på skiva och ger till mina vänner. Sen får de tycka vad de vill om mixning och mastring - ge mig feedback osv. Det tar jag med mig till framtiden - Men det förändrar inte det jag har gjort..

Svamell..

  • Oregistrerad
  • 2006-12-14 17:24
Ursprungligen av zthee:

En stor anledning till att det finns ett motstånd till att ha en del för färdiga låtar är för att kreatvia människor har svårt att dra gränser.

WORD!

I min värld precis som i din existerar inga "färdiga" projekt.

Däremot kan man ju skilja på en skiss och en "någorlunda färdig låt", alltså skilja på det som KAN ses som färdigt, och det man inte tycker kan ses som färdigt.

Men hur är uppdelningen i så fall egentligen tänkt??

Om kategorin "färdiga låtar" verkligen är färdiga låtar är jag inte med, men om vi snackar om en gradskillnad där en skiss är en skiss och en "färdig låt" är något som är närmre det stadiet då man släpper den ifrån sig, ja då är jag me.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-14 12:50

Jag var precis inne på Allears och lyssnade på lite färdig musik. Haha. Många, många prylar är så apdåliga att man verkligen kaskadkräks. Det som läggs upp här har en överlag mycket mer intressant karaktär. Här slipper man iaf the average joe schlager-wannabe med varenda GM-instrument på lyran och hela Mr Music-samlingen från 1992 till 1994 som förebild på "riktig musik".

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-17 11:48

I min åsikt är "färdiga låtar" helt upp till en själv. Jag tror nog att de flesta av oss kan känna när en låt är "färdig".

En låt är väl färdig när man inte tänker göra ngt mer med den.

Sedan kommer ju orsaken till att man inte tänker göra ngt mer,
det kan vara att den blev så bra som jag hade tänkt, och väljer då att lägga upp den så att andra kan lyssna, eller den blev inte så bra och jag väljer att inte lägga upp den för andras öron.
Sedan finns det säkert hundra olika graderingar mellan dessa två, utifrån att ingen av oss är den andra lik, men den gemensamma nämnaren måste väl ändå vara att den som gjort låten, tänker inte göra ngt mer med den.

Busenkelt!

Hur länge pågår omröstningen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-12-17 20:47

En stund till

Borde vi inte ha en omröstning om hur länge omröstningen ska pågå?
De som tycker så kan väl hålla upp handen (den som inte krampaktigt pressar en kaffekopp mot ditt ansikte).

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-21 00:48

Vad har hänt med Din Musik förresten?
Det är väldigt dålig fart där nu tycker jag. Det är många som postar som inte bryr sig om att kommentera andras låtar men vill ha kommentarer själva, och de som får fler kommentarer är mest de större namnen på forat. Verkar bara vara ett fåtal som bryr sig om att kommentera annat. Vanligt är att en låt postas, posten innehåller 1-8 svar, där en eller två andra medlemmar fäller en kommentar, resten är upphovsmannen som tackar, det som blir kvar handlar mest om tekniskt strul.

Har det alltid varit såhär utan att jag sett det eller?
Detta har inte att göra med att jag känner mig bitter över att jag sällan får svar på mina poster där (eller jo, okej, lite), utan jag tycker mest att ge & ta stämningen är lite illa. Om jag aldrig kommenterar andras alster kan jag ju inte räkna med att andra ska ta sig tid att kommentera mina liksom.

Jag har inte all tid i världen att kommentera allt själv, men jag brukar leta upp de som har minst antal svar och kommentera dem istället. Japp, så god är jag!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-12-21 00:55

det är kanske mer 99medlemmar som har tid att lyssna på din musik-alster när julstress o dyl är över? jag vill gärna och ofta lyssna, men det är inte ofta man hinner sitta ned i lugn och ro och lyssna.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-12-21 01:10
Ursprungligen av verone:

det är kanske mer 99medlemmar som har tid att lyssna på din musik-alster när julstress o dyl är över? jag vill gärna och ofta lyssna, men det är inte ofta man hinner sitta ned i lugn och ro och lyssna.

Nej, jag vet, samma för mig, det är snarare mer ofta jag inte har tid att sitta och lyssna än jag har det också (under aktiv forumtid), men jag försöker kommentera emellanåt och när jag väl postar något själv brukar jag kompensera med att svara på en sisådär tio andra, fast vad jag vill åt är att de som bara postar men inte själva kommenterar något ska bli lite bättre på att komma med synpunkter. Alla som känner sig träffade. Fast jag har ärligt talat inte någon alls i åtanke så det är ingen som behöver känna sig anklagad så sett, men alla som vet med sig att den bara tar men inte ger kanske kunde bli lite duktigare på det, så skulle denna världen bli en bättre plats att leva på.. okej? :kaaaka!:

Edit: Och nu försöker jag inte fiska kommentarer till mig själv, det är inte det det handlar om.

Man kanske kan göra en nyhet om den här omröstningen? Eller nämna det under "Din musik".
Kan vara många som inte läser alls i den här delen av forumet och därför missar tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-12-21 23:03

Om man missar trådar tycker jag man ska fokusera på "sin musik" och hålla sig till 99musik i stället för porrsajter, Aftonblad å skvaller och annat skit!

  • Medlem
  • 2006-12-22 22:04

Tja, jag är för. Uppdelningen blir enkel som flera redan påpekat: Läggs den i 'Färdigt' så är den färdig. Läggs den i 'Skiss' så är den uppe för diskussion och kreativ input. Var kompositören lägger den avgör vad som blir intressant att kommentera. Om någon annan än kompositören tycker låten är 'ofärdig' men ändå är placerad i 'färdig'-tråden så håller man det för sig själv. Spårar det ur i respektive tråd så kan säkert någon snäll moderator rycka in och placera tråden där den hör hemma.

Jag tror dock det mesta blir självjusterande mtp den höga kvaliteten på skribenterna här på forumet.

Bevaka tråden