Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Linux blir snabb nu!

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har fått intrycket att det är ganska svårt att porta program som använder sig av Objective C, Cocoa och OS X:s högnivå-libraries. Program som Delicious Library eller Disco är förmodligen svåra att porta, eftersom de använder såpass mycket OS X-specifika funktioner (addressböcker, sök/Spotlight, grafik-API:er osv).

Ljudprogram är troligen enklare, eftersom jag har fått känslan av att kärnan i programmen bygger på egenutvecklad kod, och dessutom mer gammal kod som inte är lika OS X-specifik (DP, Cubase och Logic har ju rätt lång historia bakom sig).

Program som är skrivna både för Windows och OS X borde vara hyggligt lätta att porta, relativt sett. Men jag tror som Peter H att det är rätt tveksamt att göra rent kommersiellt sett.

Ytterligare ett tecken på att det är mer än teknik som behövs för att Linux ska bli ett fungerande alternativ för musikproduktion?:

Citat:

Nästa gång du startar Audacity, dina VSTeffekter visar sig längst ner på “Effect”-menyn.

Från en av Audacitys hjälpsidor. När man inte ens klarar av att översätta till riktig svenska blir jag tveksam till resten av programmets kvalitet.

Jag gillar också "På Windows, är det vanligast under Program." som översättning på "On Windows, it is usually under Program Files." (förklaring på var Audacity-mappen finns.)

Jag tror iofs inte att de som utvecklar audacity har någonting med den översättningen att göra förrutom att de lagt med skiten. Bättre än ingenting?
Att fixa fram "riktiga" översättningar är dyrt

Tyvärr blir det så ibland med open source där alla glada själar vill hjälpa till.

Men om man finner fel så kan man själv bidra med rättningar

Det är förmodligen Audacitys dokumentationsteam som skrivit texten, men visst, de knackar förmodligen inte kod. Men jag har sett samma fenomen i andra open source-program; för många kockar och för lite idé om vad användarna har nytta av.

Och i just det här fallet tycker jag det är sämre än ingenting: den svenska texten är förvirrande, svårbegriplig och inte komplett översatt, medan den engelska är helt okej. De flesta blir förmodligen mer hjälpta av att gå direkt till den. Det enda de kunde göra värre vore att ha med en officeassistent av något slag.

Rätta själv? Då skriver jag hellre en egen ljudeditor, för open source-världen behöver verkligen ännu ett halvfärdigt projekt som gör samma sak som 10 andra program.

Ursprungligen av Heualia:

Japp, så har det äntligen hänt (10 år för sent men ändå) i och med
nästa release av Linux kärnan får vi realtids timing i microsecunder.

Jaha, kan nån förklara vad det är som har hänt?

Lätt förenklat: Ett realtidsoperativ kan garantera att en specifik sak händer inom ett visst tidsintervall. I ett normalt operativsystem kan tex datorn bestämma sig för att den behöver swappa minne till hårddisken eller kontrollera nätverket, med följd att ljud- eller videouppspelning börjar hacka. I ett realtidsoperativ kan det inte hända. Eftersom mediahantering (ljud/bild/osv) ofta måste ske i realtid så är det en fördel om man kan garantera sånt.

Wikipedia har en rätt bra artikel om realtidsoperativ.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-11-02 23:04
Ursprungligen av false messiah:

Lätt förenklat: Ett realtidsoperativ kan garantera att en specifik sak händer inom ett visst tidsintervall. I ett normalt operativsystem kan tex datorn bestämma sig för att den behöver swappa minne till hårddisken eller kontrollera nätverket, med följd att ljud- eller videouppspelning börjar hacka. I ett realtidsoperativ kan det inte hända. Eftersom mediahantering (ljud/bild/osv) ofta måste ske i realtid så är det en fördel om man kan garantera sånt.

Wikipedia har en rätt bra artikel om realtidsoperativ.

Fast riktig realtid går inte på en PC. Det finns flera olika kollisionsdomäner som pajar det hela. Tex pci bus, usb bus. Man måste ha deterministisk hårdvara, vilket en pc inte är. Fast å andra sidan så är det också en fråga om speade tidsintervall. Ett execl ark som ska levera kvartalsrapporter fyra gånger om året är ur alla akademiska aspekter ett realtidssystem. Medans ljudströmar över nätverk inte är det...

Jag tror realtidspatcharna är mer tänkta för Linux som körs inbäddat i hårdvara (mobiler/kylskåp/bilar/osv). Men det betyder ju inte att man inte har nytta av det på en vanlig dator: en mer responsiv dator känns ofta snabbare subjektivt sett, även om den i praktiken är långsammare (eftersom realtid har mer overhead).

Det var därför en Amiga på 7MHz kunde kännas snabbare än en Mac med betydligt snabbare processor, eftersom AmigaOS klarade av att gå och tugga tuggummi på samma gång, till skillnad från MacOS Classic.

Det finns "kollisionsdomäner" och andra tråkigheter som pajar timing även i system som är speciellt designad för det som enligt definition är renodlade realtidsoperativ.. känns som en ganska så ointressant diskussion när man nu snackar musikers möjligheter i linux iofs..

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2006-11-03 10:50

Ubuntu 6.10 rockar PH1!!!!!!!!!!!

Mandriva rockar ännu mer!
Fedora rockar ännu mer!
Gentoo rockar ännu mer!
Debian rockar ännu mer!
..äh.. orka..

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-03 15:17

.....bsd?

rockar mycket hårdare.. men nu snackar vi linux här

  • Medlem
  • International user
  • 2006-11-09 18:58

Apropå inget så sitter jag och testar Ubuntu livecd:n och skall nog prova att lägga in det och köra det ett tag vid sidan om Windows. Som flera andra nämnt är det musikbiten (program, plattform, drivrutiner) som ligger efter men i övrigt tror jag inte jag kommer att sakna något (svårt dock att vänja sig vid något annat än Winamp, som jag kört i 9 år). Det är ett annat upplägg på en del saker ur användarsynpunkt än vad jag är van vid men att det känns ovant betyder inte att det är ett sämre alternativ. Firefox, Thunderbird, Gaim och Gimp använder jag redan i Windowsmiljö så hoppet blir nog inte så svårt. Paketsystemet (ärvt från Debian) är också nice. Well, jag får väl se hur det går.

Tydligen har folk lyckats med att köra Renoise genom Wine också, men utan stöd för vstpluggar.

vet inte vad det e men diggar inte alls ubuntu\xubuntu\kubuntu alla 3 ...känns obekväma

testat de flesta desktop distributioner men faller tillbaka till mandriva one en grymt snabb live dist\install eller blag en *strippad men nais Fedora Core 5 baserad dist [*ett program för en sak default]

testade default Fedora Core 6 för någon\några V. sedan, men väntar nog lite...

encore: winamp 2 = xmms → bmp[beep] → audacious

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-09 21:41

Ubuntu funkar väl hyfsat till surf och fix och trix (små spel följer med, rätt kul bonus) och det är lite skoj som omväxling i en PC, men jag fick t ex inte så många skärmupplösningar som skärmen klarar annars osv, och sedan var det en hel del strul med hårdvara som inte är kompatibel. Att bara få ljudkortet att fungera är inte helt självskrivet. Men testa kan man ju alltid göra ett tag.

jopp, men om inte ubuntu har stöd så kan andra distributioner ha det out of the box
[pf. bara för du har testat ubuntu betyder det inte att man kan dra linux över en kam - dessutom såg du vellan bara gnome-desktopen .. tex kde [4.5.5 idag] funkar ju som\bättre än windows explorer med konqueror som filbläddrare\surf i ett etc även om det inte e min favvodesktop]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-09 21:52

Ptja, jag förstår att det finns entusiaster.

Men jag kan dra Linux över en kam, eller kant, och påstå att det funkar knappast för musikproduktion såvida man inte är en dedikerad Linux-hacker och hänger på alla forum som tänkas kan rörande Linux. Kanske kan man inte ens då nå riktigt till den nivå av produktivitet som vi kan vänta oss i de mer vanliga miljöerna.

ja det finns det säkert

men här finns det ingen entusiast över huvudtaget..bara en som biter i ett surt äpple och kolla ut genom skitiga fönster och pustar och pekar på snurriga pingviner

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-11-09 22:05

Den dagen jag förstår dessa metaforer... själv har jag iaf ett glatt äpple och rena fönster och pustar, men ska ändå iväg till en gosig pingvinna.

jag får inte ihop nåt här för muzak med data iblandat

[OSlogos-- mac-apple..hzz, skitigt-windows där jag fått nån punka med, pingvin-tux-linux som e lite i sin linda för musak, lite trassligt uppbyggt, det finns ju musakapp men som tyvärr känns lite obekväma att använda för en)

  • Medlem
  • 2006-11-11 14:39

Jag kör ubuntu med ubuntu studio setup som grund och måste säja att det funkar fint. Vist är det lite att lära sej innan man kommer igång med linux och lite annorlunda att arbeta med ljud i men å andra sidan helt gratis. Tycker dom program som finns för ljud är över förväntan och funkar bra men man måste nog aceptera att det inte funkar likadant som i windows.

http://www.ubuntustudio.com/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-11-16 19:14

här är en intervju med jorgen aase ang energyxt på linux : http://www.linuxrockstar.com/

nån som testat dyne:bolic disten? [http://www.dynebolic.org/]

har inte fått det att lira på hellDell [levererades med nåt strippat Ati X-serie kort]...får köras under antingen total mörkläggning eller textbaserat -- vilket jag inte behärskar :-]

nvidia e ju lite a + o gällande videokort annars, strula[de] minst -- mest stöd

[grejen med mac: jag e inte riktigt på att datorn tar en som man skulle vara ett barn i mångt & mycket -- vilket irriterar framför allt mig - lyssnar vad den vill och önskar göra\tänkt får sitta peka nån annan tål grejjerna navigera runt punkterad intuition helt enkelt varken maskinen eller kommer nånstans ; )]

  • Medlem
  • 2006-11-17 18:29
Ursprungligen av kallback:

jag lyssnar inte på vad den vill och datorn lyssnar inte på vad jag önskar göra\tänkt

...kan m ö j l i g e n tänkas vara därför som a l l t verkar paja i din närhet?

Bevaka tråden