Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Puredata

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

http://puredata.info/
Verkar mycket intressant det här... Jag har typ precis installerat det. Fattar ingenting.:)

Hur börjar man? Antar att man behöver vissa förkunskaper, vilka?

Grundläggande kunskap om modulär syntes och hur ljud funkar är ett plus. Men även om man kan det så är tänket i PD rätt annorlunda, speciellt när det gäller en del grundläggande saker (line, hur meddelanden skickas osv).

Dokumentationen som följer med är rätt värdelös om man inte redan kan PD, men Miller Puckette skriver på en bra bok:

The Theory and Technique of Electronic Music

Även om man känner till det som står i boken är den matnyttig eftersom det finns exempel på det mesta i ljudväg man kan behöva när man använder PD. (Och man kan hoppa över det mesta av matematiken om man vill.)

Själv har jag lärt mig dels genom att sätta mig med ett tydligt mål (dvs göra en patch med ett specifikt syfte) eller genom att titta på vad andra har satt ihop. Åtminstone i PD-extended följer det med mängder med mer eller mindre avancerade konstruktioner. Och det finns en del mer traditionella syntar och samplers på nätet om man letar bland patchsidorna.

Själv tycker jag det är synd att PD är såpass svårgreppat, för det finns verkligen en hel del riktigt intressanta saker man kan använda det till (som pmpd).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-11-02 10:55

En ingång till PD kanske kan vara att man laddar hemMax/MSP-demon (funkar i 30 dagar), och gör några av de tutorials som följer med. Principen och arbetssättet är i stort samma i PD, fast det finns inte lika mycket flashiga GUI-objekt... Och Max/MSP är väldigt bra dokumenterat.

1
Bevaka tråden