Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är det som väsnas?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har följt och själv skapat diskussioner kring ämnet väsnande iMacs. Själv har jag en iMac DV 400 som låter något infernaliskt.

Byt hårddisk säger alla!!!

Bra idé, mina 10 gig jag har nu har tämligen fort tagit slut och jag behöver med plats. Jag har hört att bl.a. Seagates Baracuda IV 80 gigare skall vara tyst och bra...

Nu til saken! Eftersom jag inte är gjord av pengar (tyvärr!!) så vill jag försäkra mig om att det verkligen är hårddisken det är fel på. Datorn blir helt tyst när man sätter den i vila. Om jag dock lämnar datorn ett tag verkar det som om endast hårddisken sätts i viloläge (det tar ett tag för den att komma igång igen och man hör att hårddisken snurrar igång igen).

Det som bryr mig är att det värsta oväsendet är kvar även när hårddisken till synes gått till vila.

Jag är ingen expert på hur hårdvaran funkar, så jag undrar: Vad är det som väsnas egentligen? Och kommer ett hårddiskbyte att hjälpa mig?

Som det nu är är datorn oerhört tröttande att sitta framför längre stunder, så...

Please help!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-13 19:45

Jag vet bara att en tjej på jobb hade också en iMac DV 400 som började väsnas nått otroligt efter något år, precis som du beskriver. Detta är ett känt fenomen på just den modellen tydligen. En annan på jobb byte hårddisk på denna dator till henne och oljudet försvann. Så där har du nog svaret.

Det finns inte så mycket annat i en iMac DV än hårddisken som kan väsnas. På gamla skärmar har jag hört tjutande ljud från bildrör och komponenter, men det är knappast fallet med din iMac.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2002-07-13 22:44

Oj, visste inte att det var ett "känt problem" med väsnandes hårddiskar i 400 DV!

Men ett byte hjälper absulut, den blir Tyst!

Det måste vara disken...

Min blev tyst när jag bytte 10gig till 40gig IBM 7200 varvare men jag fick plocka bort "störnings-metallskyddet" hade lite för hög temp därinne.... Men det funkar fint ändå

Det måste vara disken...

Min blev tyst när jag bytte 10gig till 40gig IBM 7200 varvare men jag fick plocka bort "störnings-metallskyddet" hade lite för hög temp därinne.... Men det funkar fint ändå

Okejdå, jag byter hårddisk och ser vad som händer. Hur det än blir så får jag ju i alla fall mer utrymme...

Tack för alla inlägg!!

/Jont Olof

1
Bevaka tråden