Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om att koppla ur fläkten på Imac revA?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Skulle vara intressant att höra om någon har gjort så. Man kan ju inte som med andra datorer gömma burken lite för att slippa höra bruset.
Varför funkar senare modeller av Imac utan fläkt? Nån som vet? Kan man exempelvis byta kraftenhet eller borra hål på strategiska ställen i karossen? :rolleyes:

Jaa´ de nya iMacarna är byggda "luftigare" vet ej exakt hur, men den första iMacen (revA &B) är den näst varmaste datorn som Apple gjort (näst efter PbG3-Kanga) vad jag vet, och då har den ändå en fläkt..... så jag skulle nog inte ta bort den, den sitter nog där av ett bra skäl. De som klockat upp sina rev-B-iMacar till mer än 300MHz (igen: vad jag vet) har behövt kyla ner dom på annat sätt iom att fläkten inte räckt till. Exempelvis genom att såga upp "handtaget" och satt in en ny större fläkt där. Det du kan göra är att köpa ett smalt kyl-element och placera det under "moderkortet" på Mezzaine-platsen, där finns det lite plats, jag har inte vågat klocka upp min burk mer än till 266MHz iom att jag har ett Voddoo2-kort i den, blir nog lite för varmt annars.... Annars kan du alltid vattenkyla den, köp tunna slangar och en dränkbar pump. Koppla in pumpen, dra slangarna genom iMacen, fyll en hink med kallt vatten, lägg i pumpen.... o så vips så har du ett slags MaCvarium. ;P

[ 24 April 2002, 16:50: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Annars borde man ju kunna hitta på lite roligheter med en termistor...

1
Bevaka tråden