Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Öppna CD-ROM-spelare utan Apple-tangentbord

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nybliven lycklig ägare till en G4/733 har en enkel fråga : eftersom jag inte har något Apple-tangentbord så kör jag med ett M*crosoft Natural Keyboard... som såklart inte har någon eject-knapp för att öppna CD-ROM-spelaren. Spelaren har dessutom ingen knapp - så hur får jag upp den ? Eject under Mac OS 9.2.1 är gråat och går inte att välja.

Jocke, vill installera OS X NUV!

Det finns en eject-applikation under Apple extras > Eject extras.

Den kan man låta lägga till en funktionsknapp så att man kan använda den istället. Det finns även en control-strip.

Se bild:

Tyvärr fanns den inte på disken. Ska kolla om den går att ladda ner istället..

Ibland funkar F12

Anders
(som hälsar Jocke välkommen i ´familjen´ )

Tyvärr inte, funktionsknapparna är inte programmerade.

Jag får helt enkelt skaffa ett nytt tangentbord imorrn. puh.

Du har naturligtvis testat ctrl-klicka skivans ikon.... (kommer inte ihåg om det funkade i nian....)

Anders

Citat:

Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Tyvärr fanns den inte på disken. Ska kolla om den går att ladda ner istället..

pling i din mailbox!

//mackan

Anders - lite svårt att CTRL-klicka på skivans ikon när det inte sitter någon skiva i spelaren.

Mackan - Tack! Dock löste jag det genom att ladda ner ett annat Eject-program från Versiontracker så till slut lyckades jag påbörja min installation av OS X.

Nu ska jag bara få tag i ett Apple Pro-tangentbord med dito råtta så är allt frid och fröjd.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Joacim Melin:
Anders - lite svårt att CTRL-klicka på skivans ikon när det inte sitter någon skiva i spelaren. .

Loser is my second name! :rolleyes:

Anders

[ 15-01-2002: Meddelandet ändrat av: Anders Ingelstam ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-15 16:25

Annars kan man alltid mata ut cd´n genom att hålla nere musknappen vid start

Helt otroligt - jag lyckades genom att trycka alt-e eller ctrl-e (minns inte vilket) men det verkar onekligen som att det finns åtskilligt med hemligheter i Mac´en jag måste lära mig.

Köpte f.ö ett Mac Pro-tangentbord med råtta idag (tack Martin!) så nu rockar det med en 40GB-disk för Classic och en 80GB-disk för OS X.

Livet blev liksom bättre precis.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Ekelund:
Annars kan man alltid mata ut cd´n genom att hålla nere musknappen vid start

Kul att behöva starta om datorn varje gång man behöver stoppa in en CD

Låter nästan som problemet min morsa hade för ett antal år sen. CDn styntes bara när man startade upp med en skiva i. Försökte man stoppa in en annars hände inget.

PS. Låter faktiskt lite som Win, där man tills nyligen behövde starta om datorn så fort man skulle byta mer än ikon.

[ 16-01-2002: Meddelandet ändrat av: Marcus Broman ]

  • Oregistrerad
  • 2002-01-16 11:01

Hmm men det hela handlade om att installera osx också vilket man för eller senare kommer boota om.

1
Bevaka tråden