Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 som inte stratar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har köpt en G3 233 till mina föräldrar, i den satt det inte så mycket minne .
Pucko som man e tröck jag i ett 128Mb minne, Nu vet jag att det inte funkar. Jag har nu bytt tillbaka och vid uppstarten går allt bra ända tills den ska räkna upp alla tilläggen, då låser den sig och en tom diagonalruta ploppar upp.
Jag har provar att starta från CD utan framgång.
Någon son vet om moderkortet tagit skada av mitt misstag.
Micke

1. Sök reda på det interna battriet. Ta ut det.

2. Sök reda på cudaknappen. Det är en rund knapp på moderkortet.
Håll nere den i 30 sekunder. Släpp knappen.

3. Sätt tillbaka batteriet.

4. Boota upp samtidigt som du håller in CMD-ALT-O-F

5. Skriv in "reset-all" (utan fnöffarna)

6. Datorn bootar om, nu bör det fungera. Fungerar det inte så är du mest troligt blåst.

PS. Jag atr inget ansvar för om något skulle gå galet. Se det som en sista åtgärd. Det ovanstående ska dock inte ge några som helst fel, men jag vill i alla fall inte vara ansvarig.
Kom ihåg att avstatifisera dig då du ska vara och pilla på moderkoret. Bäst är om du har ett antistat-armband.

Tackar så mycket för tipset men det funkade inte, man får bita i det sura äpplet och väda sig till dom högre makterna.

Moderbordet bör inte kunna ta skada av att sätta in en felaktig minnes modul, utan statisk elektrisitet kan vara felet.
Prova att sätta in 128MB och ta ut original kretsen. om det är så att original kretsen fått stryk. G3 233 skall klara 128MB kretsar.

Om man sätter i en större krets än var moderbordet klarar av så skall bordet bara addressera den mängd data som det klarar. I det här fallet altså 128MB om man provar sätta i en 256:a

Om man skall nollställa moderbordet så bör man efter man har lyft ur pram batteriet och innan man trycker på cudaknappen även trycka på power knappen på datorn för att tömma evetuell spänning från kondesatorerna i powersupplyen och sedan även plocka bort strömförsörjningskabeln till moderbordet.
Vänta sedan en kvart innan batteriet sätts tillbaka.

Ström kablar skall inte vara kopplade till datorn med det är väl självklart!?

Monterar ni in minnen i er iMac så var noggran med att trycka på cuda knappen efter ny bytt/sattdit minneskretsen annars finns risk att ni tömmer prambatteriet på ett par dagar.

Det föreligger nämligen en stor risk att openfirmare hängersig när man sätter in mer minne, och om den har satallat så slukas prambatteriet på några dar.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-24 22:35

vad händer när prambatteriet tar slut?

Datorn tappar klocka och bildskärmsinställningar mm om man kopplar ifrån nätsladden.

1
Bevaka tråden