Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CD-rw i zip-facket

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tänkte köpa en ny cd-brännare till mig G3 bw (rev 1). Men det finns redan en dvd-spelare inbyggt så jag vill inte kasta ut den. Samtidigt använder jag inte zip-platsen. Jag hade en hårddisk där tidigare innan jag köpte ett IDE PCI-kort. Så jag skulle rent teoretiskt kunna använda det utrymmet. Väl? Eller är det något problem med att ha en cd-brännare där? Och det viktigaste, finns det ersättningsluckor till fronten som man köpa?

Nej det går inte att sätta en CD-RW där ZIP:en sitter. För den platsen är en 3,5" plats och CD-RW och andra enheter är på 5,25" bredd. Om du öppnar datorn så ser du en slags plåt som sitter vid DVD:n och ner till ZIP:en, den kanske går att modifiera på nåt sätt för det är den som gör att utrymmet blir smalar nertill ZIP:en. Men sen får man tänka på att de ska gå att stänga luckan till datorn också. Där sitter väl minnena tror jag i luckan och de kanske där tar i CD-RW enheten om du sätter i den.

Attans. Ännu en lysande idé krossad av den bittra verkligheten. Då blir det väl att köpa en combo-drive istället.

  • Medlem
  • 2001-07-25 23:43

en fireWire kanske ?
nu finns det fina med både usb och FW
mobila och bra funkar på nästan alla datorer om man jobbar på olika ställen

Attans. Ännu en lysande idé krossad av den bittra verkligheten. Då blir det väl att köpa en combo-drive istället.

Ja det är nog bättre att satsa på en combo-drive. Tänk på att välja en modell som funkar ihop med Apples CD/DVD drivrutin, så du kan använda Apples DVD-player.
XLR8YOURMAC.com finns ett arkiv med användares erfarenheter av olika drivar. Värt att kolla in först.

Tack för tipset om xlr8yourmacs databas. Enligt den verkar Ricohs MP9120A-DP combodrive vara snabbast och mest kompatibel. Någon som har någon erfarenhet av den?

Firewire-brännare vore en möjlighet. Men de tar plats på skrivbordet och kostar mer än interna brännare. Därför är det inget alternativ nu. Mobilitet har jag inget behov av nu.

1
Bevaka tråden