Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Analogt kort till iMac

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min iMac (tangerine 266MHz) la av för ett tag sedan. Symptomen innan dödsögonblicket var knäppningar/frysningar av bildskärmen. Höll på så i ett halvår ungefär. Och en dag så bara dog den!. Försökte förgäves trycka igång den med startknappen, inget hände. Drog ur nätsladden och började plocka ihop den för att lämnas iväg på service/reparation. Gjörde ett sista försök, satte i nätsladden, tryckte på startknappen och BOING, den gick igång. Disken varvade upp. Lyckan varade i ca 5-10 sekunder, sen dog den igen*suck*. Nu har jag letat över nätet efter en lösning och det svar jag fått är att analoga kortet är kass och behöver bytas. Är det någon här som har haft samma problem och isf hur löste du det? Kan man byta kortet själv? var sitter det? vad kostar det? Eller är det bara att skrota iMacen för gott... Kör nu en eMac men skulle gärna vilja få fart på tangerinen som en back-up om nåt händer. Kom med idéer, förslag och synpunkter!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-23 14:53

Jag skulle gissa att vilken elektronikkunnig som helst skulle kunna fixa det eftersom det handlar om strömförsörjningen. Kolla med en radio-tv-butik.

  • Medlem
  • 2003-02-23 14:55

Tyvärr är det så att du med största sannolikhet skulle förlora pengar på att laga den. Det är inte helt lätt att veta exakt vad som är fel, och på iMacen måste man byta rätt mycket även om man vet exakt vad som är fel.

Om du vill ha en Backupdator, så kan du kanske leta efter något liknande begagnat istället? Eller få tag på en iMac som är trasig. Om du hittar en med trasig skärm, kan du ju flytta innehållet till din dator. En del meck, och jag skulle helt klart värja mig från en sådan lösning...

Jag skulle tro att det på något vis är ett värmerelaterat problem. Någon krets har under en längre tid varit överhettad, och till slut lämnat in.

  • Medlem
  • 2003-02-23 14:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: bollman:
Jag skulle gissa att vilken elektronikkunnig som helst skulle kunna fixa det eftersom det handlar om strömförsörjningen. Kolla med en radio-tv-butik.

Jaså? Jaha, OK. Testa det först, då.

Tack för svaren. Då jag inte är särdeles duktig på att mecka med elektronik själv så är det en enkel lösning jag först var ute efter. Men det verkar ganska kört som jag förstår. Har pratat med Kullander & Kullander i Malmö och de gissade på att det skulle gå på ca 3000 + moms! vilket alla förstår är uteslutet. Så att testa en "vanlig" tv-reparatör kanske är en utväg. Har även sett akvariesatser som ser ok ut...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-23 16:41

I de gamla iMaccarna är nätagget av samma typ som i de beige, de är bara lite moddade i sin storlek

Om du kommer över ett nätagg från beige (4400 kan passa) så kan du nog få igång den igen fast inte i iMac-lådan.
Fast du kan få köpa en bondiblue 233 av mig för en spottstyver (utan disk och med 64MB minne)!

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-23 16:44

Fördelen med en bondiblue är att du kan flytta processorkortet och få en bondiblue med serieport, IR-port och extern skärm-port (har ett sådant kort i den) fast med 266MHz processor!

[ 23. februari 2003, 16:44: Meddelandet ändrat av: bollman ]

Jo du Bollman, du saknar i alla fall inte uppslag till åtgärder, Ditt första "Om du kommer över ett nätagg från beige (4400 kan passa) så kan du nog få igång den igen fast inte i iMac-lådan." känns inte riktigt gjutet för min del. Däremot så blir jag lite ljummen av "en bondiblue 233 av mig för en spottstyver (utan disk och med 64MB minne)! ". Frågan är bara vad du anser är en spottstyver?
Sedan vet jag inte om det framgått men det är den "brandgula" färgen som gett iMacen sådant affektionsvärde hos mig. Så jag skulle nog snarare försöka identifiera det analoga kortet och försöka byta det och ha igång brandgulingen. Kan ju bli ett juste blått akvarium istället...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-02-24 08:46

Sure. Di blåe blir lediga andra veckan i juli (då rangeras de ut från jobbet). Påminn mig då igen, faktum är att vi har 1st brandgul 266:a också! En spottstyver är typ max 500:-

Citat:

citera:Sure. Di blåe blir lediga andra veckan i juli (då rangeras de ut från jobbet). Påminn mig då igen, faktum är att vi har 1st brandgul 266:a också! En spottstyver är typ max 500:-

Jag har antecknat andra veckan i juli och återkommer till dig då. Tänker du inte själv lägga beslag på den brandgule? och din uppfattning om en spottstyver överenstämmer väl med min. Vi hörs!

1
Bevaka tråden