Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla ihop datorer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-18 17:36

Hej!
Är det möjligt/lämpligt att koppla ihop två datorer (Mac <-> PC) via USB-portarna. Jag är mest intresserad av att hämta information från en HD till en annan.

// Leif

Nej, du måste använda en ethernet-kabel.
Sök här på forumet så finns det beskrivningar hur man gör.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-19 10:44

Det går visst att skapa ett USB nätverk, gå in på

Kjell och companys hemsida
och titta på USB-link under datortillbehör->usb artikelnummer 38657

Enligt katalogen skall det fungera även mellan Mac (8.6->) och PC (Win98->), men jag vet inte hur det blir med filformat etc.

Om du kopplar ihop mac och pc med nätverkskabel så kan du ftp:a filer fram och tillbaka, men du behöver tilläggsprogramvara ( MacSOHO,DAVE,PCMacLan) för att kunna dela diskar och skrivare, jag skulle gissa att det gäller samma för USB nätet.
/Göran

Ok, det är möjligt att det går att koppla ihop två datorer via USB. Det är ändå helt fel väg att göra det på, om du inte vill ha ett löjligt långsamt nätverk. Din USB link kostar 400 kronor jmf med en ethernet kabel som man kan köpa för några tior nästan på konsum.

Jag ändrar gärna uppfattning om någon kan berätta varför man skulle använda USB till fildelning och hur bra det fungerar...

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-02-19 11:18

Jepp, håller med dig, det är bättre att köpa en korsad nätverkskabel för 50 spänn + eventuellt ett kort till PC:n för en hundralapp, men det fungerar med USB ( vilket var spörsmålet ).

/Göran

1
Bevaka tråden