Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

linuxdistribution

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nån som om vet om det finns någon linuxdistro för en g4 867 mp.

rolloq

YDL eller debian borde väl fungera..
kolla www.yellowdoglinux.com och www.debian.org

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 19:27

Sen finns nu Mandrake, SuSE och Red Hat till exempel.

så alla dom finns till PPC också? de trodde ja inte

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-05 21:06

Eller kanske Slackintosh?
Slackware för mac.

Fick den info ifrån den här länken pegiunppc stödet verkar vara lite ljummet just nu.
Debian GNU/Linux 3.0 (woody) ships with a correctly built yaboot 1.3.6 package. 1.3.6 however is incompatible with Windtunnel and Xserve models.
 
Mandrake GNU/Linux 8.2 ships an incomplete yaboot package with some packaging bugs, its recommended that you remove it and install yaboot from source.
 
YellowDog GNU/Linux 2.2 ships with a correctly built yaboot 1.3.6 package. 1.3.6 however is incompatible with Windtunnel and Xserve models.
 
SuSE GNU/Linux ships with an incomplete yaboot package, it is highly recommended that you remove it and install yaboot from source.

rolloq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 21:37

Varför göra det svårt för dig? Satsa på YDL!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-05 22:06

Yeah! Satsa på YDL. Funkar fin fint på min iMac G4 700 Combo. Enda meckiga var att partitionera hårddisken rätt.

Ladda hem alla möjliga distributioner här!

http://ftp.sunet.se/pub/os/Linux/distributions/

/Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 23:02

Bara en FYI, vet inte om jag gjorde något fel men det verkar som att YDL inte fungerar med Geforce2mx kortet.

YDL är kung över alla här, i Lunux gröna dal...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-05 23:09
Citat:

citera: Yeah! Satsa på YDL. Funkar fin fint på min iMac G4 700 Combo. Enda meckiga var att partitionera hårddisken rätt.

Åja, helt problemfritt är det inte Jag lyckades paja bilskärmsinställningarna ett par ggr innan det funkade. Men att partitionera är däremot busenkelt. Det står i handboken exakt hur man gör.

YellowDog GNU/Linux 2.2 ships with a correctly built yaboot 1.3.6 package. 1.3.6 however is incompatible with Windtunnel and Xserve models.

Citat:

citera:

Ja det blir nog YDL till slut men som det står ovan så är g4 867mp incompatibelt med YDL så jag får vänta ett tag tills dom har fixat kärnan.

rolloq

REDHAT finns inte till PPC. Iofs är ju Yellowdog nästan likadant..

Mandrake finns 9.2 PPC finns i "Beta"..

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-02-12 13:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: rolloq:
YellowDog GNU/Linux 2.2 ships with a correctly built yaboot 1.3.6 package. 1.3.6 however is incompatible with Windtunnel and Xserve models.

Citat:

citera:

Ja det blir nog YDL till slut men som det står ovan så är g4 867mp incompatibelt med YDL så jag får vänta ett tag tills dom har fixat kärnan.

rolloq

Inkompatibelt?
Är det inte så att det bara stödjer en processor?
Vilket kanske inte är så kul iofs...
Själv ser jag ingen riktig anledning att köra Linux på nyare G4:or när det finns MacOS X.
Om man inte ska använda den som server då.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Linus:
Bara en FYI, vet inte om jag gjorde något fel men det verkar som att YDL inte fungerar med Geforce2mx kortet.

Nvidia har inte släppt sina drivisar open source -- tror att man måste använda "Driver ´nv´" eller nåt för att få igång sitt grafikkort. Vet inte hur bra det är. Nvidia har dock släppt binära drivisar för x86-maskiner.

Inkompatibelt?
Är det inte så att det bara stödjer en processor?
Vilket kanske inte är så kul iofs...
Själv ser jag ingen riktig anledning att köra Linux på nyare G4:or när det finns MacOS X.
Om man inte ska använda den som server då.

Citat:

citera:

YDL har tydligen stöd för två processer linux har stöd åtta processorer.andledningen till att jag vill köra linux på g4 867 mp är att möjligheten finns (snart).

Power Macintosh G4 dual 867 MHz - 1.25 GHz

ethernet
yes
 
AirPort
yes
 
SMP (dual CPU)
yes*

USB
(see bottom)
 
FireWire
(see bottom)
 
modem
yes

CD-read
yes
 
CD-write
(data only)
 
DVD
(see bottom)

SCSI
(see bottom)
 
SVGA
yes**
 
ADC
(see Displays )

* You may download this unsupported, functional YDL ISO. This model Power Macintosh requires a new kernel to support the internal ATA 100 drive chain. Until this is perfected, you may simply move your drive(s) to the ATA 66 chain and YDL will install easily with this iso.

rolloq

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 20:53

jag håller på Gentoo.
klart coolast.
har kört den på en Powermac G3 (beige), funkar utmärkt med all hårdvara. hyffsat enkel att konfigga, med lite erfarenhet.

www.gentoo.org

1
Bevaka tråden