Gratisversion av Spotify öppnar webbsidor med reklam och skadlig kod

Användare som kör gratisversionen av Spotify rapporterar att spelaren öppnar webbsidor som innehåller reklam och även skadlig kod.

UPPDATERING: Spotify meddelar att problemet nu ska vara löst, med följande uttalande:

Ett litet antal användare har upplevt problem med tvivelaktiga webbplats pop-ups i sina standard webbläsare som ett resultat av ett isolerat problem med en annons på vår gratistjänst. Vi har nu identifierat källan till problemet och stängt ner den. Vi kommer fortsätta att övervaka situationen.

Musiktjänsten #Spotify växer så det knakar, och nyligen rapporterades att tjänsten har över 100 miljoner användare. De flesta av dessa använder dock en gratisversion av abonnemanget som har vissa begränsningar och där musiken avbryts av reklaminslag.

Sedan några dagar tillbaka har dock konsumenter rapporterat att användning av Spotifys gratisversion resulterat i att flikar i webbläsaren öppnas som innehåller reklam och även skadlig kod. Det hela verkar drabba användare på både Linux, Mac OS och Windows.

Spotify har själva bekräftat problemet, men har i dagsläget inget besked om vad som orsakar bekymren. På tjänstens användarforum uppmanar Spotify drabbade användare att skicka in information om vilken version av spelaren som används, samt skärmbilder eller en video av problemen.

Problemet verkar av allt att döma inte drabba användare med Premium-konto utan bara de med gratisabonnemang. Tills Spotify gått ut med mer information om vad problemen beror på, eller presenterat en lösning, uppmanas användare för säkerhets skull att avinstallera appen.

Skriven av Jakob Nilsson
Kommentarer
12 svar

Den olycksdrabbade telefonen Note 7 är uppenbarligen saknad av många användare, och Samsung uppges nu planera en begränsad återkomst i hemlandet Sydkorea.

Apple fortsätter att satsa på rörlig bild för att locka fler till musiktjänsten Apple Music, och nu det senaste som fått premiär är en hiphop-dokumentär.

App Store blir en allt viktigare inkomstkälla för Apple, och bara under första halvan av detta år har butiken dragit in mer pengar än hela företaget gjorde för tio år sedan.

Med Honor 9 vill det Huawei-ägda mobilmärket bli nummer ett bland Europas unga konsumenter, och detta ska göras med dubbla kameralinser och blankpolerade färger.

Apple köper upp Sensomotoric Instruments och får därmed teknik för ögonspårning. Tekniken innefattar både virtuell och förstärkt verklighet.

Den europeiska kommissionen dömer Google till rekordböter och ålägger bolaget att ändra sina sökalgoritmer för att inte missgynna konkurrerande tjänster.