Krönika: Vad kunderna vill ha

Amazon och Apple är två företag som representerar två olika sidor av internet. Jakob på 99mac gnisslar tänder när de båda jättarnas intressen gör serie-appen Comixology sämre.

Jag var nog inte mer än fem eller sex år när jag började läsa serier. Som för många andra svenska barn var Bamse inkörsporten. Därefter kom Kalle Anka och Disneys kavalkad av figurer. Därefter Tintins Äventyrsklubb med Smurferna, Spirou och Lucky Luke. Sedan blev det amerikanska superhjälteserier ett tag, Spindelmannen, Avengers, X-Men och alla andra som numera gör succé på vita duken. Någonstans i övre tonåren började jag så intressera mig för mer "vuxna" alternativ, som Alan Moores V for Vendetta, Neil Gaimans Sandman eller Art Spiegelmanns fantastiska Maus.

Att köpa mycket serier är dyrt, och tar en hel del plats i bokhyllan. För ett eller två år sedan upptäckte jag Comixology, som med sin IOS-app på ett otroligt smidigt sätt gjorde serieupplevelsen digital. Problemen med överfulla bokhyllor blev ett minne blott, och även om pengar fortfarande gick åt drogs allt diskret från mitt Itunes-konto så att kostnaden åtminstone blev lättare att ignorera.

Det hela fungerade otroligt bra. Sedan köptes Comixology av Amazon, och nu är allting förstört. Mindre än en månad efter köpet blev appen "uppdaterad", och möjligheten att köpa serier inuti appen försvann. Förklaringen är att Amazon inte vill behöva betala 30 procent av försäljningen till Apple, vilket de måste göra enligt reglerna i App Store.

Två sidor av internet

Både Apple och Amazon representerar på sätt och vis varsin aspekt av internet. Apple bygger enheter och plattformar. Amazon levererar innehåll.

Visserligen erbjuder Apple även tjänster som e-post, molnlagring och varor som musik, film och böcker. Men i grunden är de fortfarande ett hårdvaruföretag. De gör produkter som de säljer till sina kunder med marginal. Allt runtomkring syftar till att göra Apples produkter mer attraktiva.

Amazon kommer från den helt andra änden av skalan. Deras framgångar beror i grunden på att man lyckats effektivisera lagerhållning och distribution av helt vanliga handelsvaror – från början böcker, men så småningom allt från diskmaskiner till rakhyvlar. Det är på inget sätt anmärkningsvärda produkter – men de har allt, skickar snabbt och kan hålla låga priser tack vare stordriftsfördelar och en skoningslös förhandlingstaktik gentemot leverantörer och förlag.

Det är internet som har gjort Amazons framgångar möjliga. Först genom att kunna skeppa fysiska varor till kunder över hela världen, men allt mer genom att sälja digitala varor direkt till sina kunder vita nätet. Fysiska produkter som Kindle är bara ett sätt att göra Amazons utbud av varor mer attraktivt. Raka motsatsen till Apple alltså.

I en perfekt värld skulle Apple och Amazons respektive styrkor komplettera varandra. Det är en vacker dröm – att med en Iphone eller Ipad ha direkt och blixtsnabb tillgång till Amazons hela utbud av böcker, serier och filmer. Att bläddra igenom sortimentet, trycka med fingret och på ett ögonblick kunna ta del av varan jag just köpt.

Ett kort tag fungerade marknaden för tecknade serier precis på det sättet. Ett kort tag rådde harmoni mellan Apple och leverantören Comixology, som representerade i princip alla serieförlag. Det var lätt – nästan för lätt – att bläddra runt bland både favoriter och nya spännande titlar, att köpa för sju kronor här och sju kronor där.

Men vi lever inte i en perfekt värld. Amazon öppnade plånboken, köpte upp Comixology och inte ens en månad senare är sagan över. För att köpa en serie krävs det nu att jag går in på Comixologys webbplats, loggar in på mitt konto och hittar det jag vill ha – i ett underlägset gränssnitt jämfört med i den gamla appen. Därefter måste jag öppna appen, logga in, och synkronisera det jag just köpt. Först därefter kan jag börja läsa.

Vägen mellan varan jag vill köpa och mina pengar blev plötsligt mycket längre. Risken att jag spontant ska upptäcka en ny serie och köpa den är nu minimal. Den inneboende serienörden i mig gnisslar tänder.

Ge mig det jag vill ha

Det är lätt att anklaga Amazon för att kliva in och förstöra, men ingen som följt företaget de senaste åren borde egentligen vara förvånad. De agerade likadant för några år sedan med deras Kindle-app för IOS. Jag är på sätt och vis lika irriterad på Apple som på Amazon, och önskar bara att de båda parterna kunde komma överens.

Apple drivs enligt egen utsago av att skapa de bästa produkterna. Det borde även inkludera hur deras ekosystem fungerar och hur smidigt det är att göra köp inuti appar. Jag kan tycka att 30 procent är en rimlig avgift för att göra affärer i App Store. Apple tillhandahåller trots allt hela infrastrukturen med servrar och bandbredd, och ger tillgång till över 800 miljoner potentiella kunder, de flesta med ett betalkort kopplat till Itunes.

Samtidigt är varken böcker eller tecknade serier någon bransch som kännetecknas av hög marginal. I många år har bokindustrin tvingats pressa priserna nedåt, och när inkomsterna ska fördelas mellan författare, tecknare, förlaget och leverantören Amazon kan 30 procent till Apple bli en ganska stor del. I alla avseenden för stor för Amazon som har nått dit de är genom att just skala av varje liten procent i extra kostnad.

För mitt serieläsandes skull hade det varit bättre om Amazon hade hållit sig borta från Comixology, men i slutändan bryr jag mig inte om vem som har felat. Jag vill bara kunna fortsätta att friktionsfritt köpa det jag vill ögonblickligen, så att jag på några sekunder kan bränna stora summor pengar på spontanshoppa tecknade serier och andra berättelser.

Jag vill bara att det ska fungera.

Skriven av Jakob Nilsson

Bakom tredje luckan i Geeks Julkalender döljer sig en ATX-låda från Fractal Design och Venturi-fläktar till lågpris.

Denna veckan är poddstudion spekulationernas högborg. Amanda, Jakob och Andreas pratar om ett kommande mystiskt möte hos Apple, Iphone 8-rykten och julen som närmar sig.

En berömd regissör hälsar god jul för en svensk klädkedjas räkning, i veckans fredagsvideo.

Apple ska med hjälp av drönare försöka göra en bättre kartapp än rivalen Google.

Sköna toner hör julen till, och 99-redaktionen bjuder på två finfina spellistor med den allra mest juliga musiken.

Andra luckan i Geeks Julkalender är öppnad, och här hittar vi tjusiga hörluar från Bose. 700 kronor rabatt är inte fel, men du kan också vinna dem.