Apple och Shazam förbereder ny musikfunktion i IOS

En ny funktion för att känna igen och identifiera musik förbereds för IOS 8, enligt en rapport från Bloomberg. Apple uppges samarbeta med Shazam om tjänsten.

Apple uppges förbereda en ny funktion för att känna igen musik i #IOS 8. Enligt Bloomberg ska Apple samarbeta med Shazam Entertainment för att implementera funktionen.

Shazam ligger bakom en app med samma namn som kan identifiera låtar som spelas i omgivningen och matcha låten mot en databas. Shazam har idag över 90 miljoner användare per månad.

Enligt rapporten kommer funktionen att integreras i IOS på ett sätt liknande hur Twitter och Facebook idag finns inbyggda som tjänster. Det ska gå att aktivera igenkänningen via Siri.

Tidigare har 99mac rapporterat att Apple överväger att lansera en strömmande musiktjänst för att möta konkurrensen från Pandora och Spotify. Enligt Bloomberg uppger nu källor att en sådan tjänst redan testas internt på Apple, men att den inte är lanserad ännu för att inte påverka försäljningen av nedladdad musik.

Andra förändringar i Apples musikstrategi som det ryktats om är en fristående Itunes Radio-app, låtar i högre kvalitet och en version av Itunes för Android.

Apple väntas visa upp den åttonde versionen av sitt mobila operativsystem under WWDC den 2 juni.

Skriven av Jakob Nilsson

Ännu ett spel baserat på den tecknade tv-serien Futurama är på gång för mobiler, och enligt seriens skapare Matt Groening kan även några nya avsnitt medfölja.

Samsungs nya mobilprocessor Exynos 9 Series 8895 utlovar hög prestanda med kapacitet för virtuell verklighet och avancerad 3D-grafik.

Företaget Colorwear erbjuder sig att efterbehandla Airpods i upp till 58 olika nyanser.

Sent förra året köpte Fitbit den omtyckta tillverkaren Pebble, och lade ner dess produktion av smarta klockor. Nu avslöjas köpesumman.

Samsungs nya mobiltelefon Galaxy S8 Plus får stöd för trådlös laddning, innehåller bland annat ögonskanner och blir damm- och vattentålig enligt läckta specifikationer.

En rapport från analysföretaget Sensor Tower visar att IOS-användare spenderar mest på appar trots att de laddar ner färre appar per enhet jämfört med fjolåret.