Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
pejka

pejka

Medlem
  • Namn Per Karlsson
  • Registrerad 2014-03-30
  • Senast aktiv 2014-04-10
  • Antal inlägg 7

Foruminlägg

De senaste inläggen pejka har skrivit i forumet.

1
  • Medlem
  • 2014-04-06 16:17
Ursprungligen av pmarriott:

Jag hade heller inte bytt ut en defekt enhet som jag sålt efter att garantin gått ut, om jag inte var tvungen enligt lag. Speciellt inte eftersom det felet som du yrar om endast drabbar någon promille av användarna.

Nej det behöver dom inte heller, det är därför en recall är en godwillåtgärd. Används av seriösa företag som tar ansvar för sina produkter! Hur många enheter som är drabbade vet jag ej, och vi kommer aldrig att få veta det heller. men det rör sig ialla fall om flera hundra tusen, Vilket jag tycker är allvarligt nog. Dessutom finns det nog massor med telefoner som inte är uppdaterad än. på Apples sida finns en tråd som på en vecka ökat med 30000 besök, problemet växer.

  • Medlem
  • 2014-04-06 14:51
Ursprungligen av lappen71:

Du köper en telefon utomlands,förhoppningsvis har du tagit reda på att det inte är världsgaranti på iPhone.
Likväl så gnäller du när den går sönder. Nej det är inte fel på Apples kundvård utan dom gör precis det dom åtagit sig att göra.

Som jag säger om min utländska telefon hade varit yngre än 12 månader hade jag fått en ny på VÄRLDSGARANTI allt enligt Apple support i sverige, men min telefon är äldre än 12 månader. Det känns lite surt att man har en fullt fungerande telefon man uppdaterarden med en ypptatering rekomenderad av Apple och sekunden efter har man en trasig telefon. som ingen tar ansvar för.
Det är ovanligt med hårdvaruras i samband med uppdatering Apple vet att telefonerna har varit defekta redan vid tillverkning men de tar ändå inget ansvar. Anledningen som jag sagt tidigare att telefoner byts ut som är äldre beror på svensk lagstiftning och inte på Apples goda vilja. Kolla i tex forum från USA jag kan garantera att ingen får hjälp om garantin har gått ut utan att måsta betala.

  • Medlem
  • 2014-04-06 12:03
Ursprungligen av kenjon:

Det har inget med garanti att göra. Konsumentköplagen ger dej tre års reklamationsrätt, så är den mindre än tre år gammal ska det inte kosta dej något.
Är den mer än tre år och du inte har upptäckt felet inom den tiden räknas det nog som att produkten har passerat sin livslängd...
All kundvård kan förstås bli bättre, även Apples. Men att kalla det för usel kundvård håller inte jag med om (jag har fått produkter utbytta, hemkörda, av Apple utan någon som helst kostnad).

Jag är mycket medveten om detta, problemet är bara att jag har 2 stycken Iphone 4s. Båda är över 12 månader gamla en fungerar klockrent, en har inget wifi. Den som inte fungerar är köpt utomlands utan för eu och har alltså inget lagstiftat skydd, den svenska däremot med uppdaterat Ios har inga problem. Jag kanske var lite hård om Svenska Apple supporten i min bitterhet. Jag har naturligtvis varit i kontakt med dom och de gör så gott de kan efter de direktiv de får. Hade min utlädska telefon varit yngre är 12 månader hade jag fått en ny inga problem. Det är alltså direkt konstaterat att den hade det här fabrikationsfelet när den var ny. men eftersom det visat sig först när uppdateringen överhettat wifi chipet och efter 12 månader så tar Apple inget ansvar trots att de vet att telefonen var felaktig när den var ny. Så ett beslut centalt Från Apple att reparera all felaktiga telefoner är vad som behövs för att hjälpa mig. Bilfabrikanter gör sådana åtgärder hela tiden, Siemens/Bosch håller just nu på att byta delar i diskmaskiner som kan överhetta tillverkade mellan 1999 och 2005 alltså de åtgärdar 15 år gamla maskiner pga fabrikations fel utan kostnad för kunderna, medan Apple struntar fullständigt i sina kunder om deras apparater är äldre än 12 månader trots att det är deras fel. Detta faktum gör att jag ter till uttrycket USEL.
Anledningen till att de som har äldre svenssålda telefoner med detta problem och får dessa lagade är den lagstiftade reklamationsrätten utan denna hade Apple struntat i dem med. Svenka reklamationsrätten är bra, Apples kundvård är det inte.

  • Medlem
  • 2014-04-05 18:42
Ursprungligen av kenjon:

Apple har den absolut bästa kundvård jag har sett i hela mitt liv! Det brukar vara väldigt smärtfritt att få felaktiga prylar utbytta.
De forum du troligen menar är inte du du ska använda för att klaga på Apples kundvård. Det är därför de tar bort de meddelanden som inte har med det forumet att göra, de vill att du ska hålla dej till ämnet.

Ja det har du rätt i forumet är till för tekninsk support. Idethär fallet så är ju det tekniska utrett Apple byter ju ut de telefoner som har garanti inga problem. De har ju också erkänt att felet är ett fabrikationsfel Hårdvarufel som funnits sen telefonen var ny, men det har visat sig först nu i större utsträckning vid ios7 uppdatering som överhettat wifi chipet. Om Apple hade den absolut bästa kundvård
skulle det ha sett ut så här. Du går in på Apples hemsida klickar på grå wifi följer de Tekninska anvisningarna med återställning mm.
Sen får du beskedet "om detta inte hjälper så är din telefon ren av de som har ett defekt wifi chip . Lämna in den för kostnadsfri reparation. alla de har stegen finns. Skillnaden är att vi som inte har garanti ska betala 1350 kr för ett kännt fabrikationfel.
Detta min vän Är usel kundvård.

  • Medlem
  • 2014-04-05 16:25
Ursprungligen av pmarriott:

Jag tror inte deras varumärke behöver räddas.

Det jag menarär ju självklart inte idag . Apple har ju i årtionden gjort fantastiskt bra produkter, men bara det senaste året så har det rapporterats wifi problem på flera av deras produkter varav det största problemet gäller Iphone 4s. Att man drabbas av kvalitetsproblem är ju inget nytt inom den tillverkande industrin. men ett sådant måste skötas ansvarsfullt. och det är där Apple fallerar. Prova skriv ett inlägg med konstuktiv kritik på Apples sida och du får följade meddelande "you have included content in your post thats in not permitted" dvs de censurerar sina forum. Anledningen till att köpa en Iphone är ju att få en bra buggfri fungerande telefon. Iphone 4s uppfyller inte det pga tillverkningsfel. Så det jag menar till Apple är ta hand om kundera det är dom som betalar era löner och dålig kvalitet i kombination med dålig kundvård kommer att medföra mindre kunder.

  • Medlem
  • 2014-04-01 20:07
Ursprungligen av pmarriott:

Fel. Om varan är äldre än 6 månader är det köparen som har att bevisa att felet är ursprungligt. Däremot har ARN i tidigare utslag sagt att om det är fel på en elektronisk produkt som köparen inte uppenbarligen varit inne i och rotat, och därmed orsakat felet, är det per definition ursprungligt. Hittar inte ärendet nu, men det var ett fall med ett trasigt grafikkort på en dator. Iom att den felaktiga detaljen satt innanför skalet (som var oskadat) och därmed svårligen kunde gå sönder genom yttre åverkan var felet att betrakta som ursprungligt.

Dock tror jag inte bevisläget i det här fallet blir särskit svårt. Det finns hur många inlägg som helst runt om i världen att detta problem uppkommit efter en uppdatering rekomenderad av Apple, som på något sätt, troligtvis överhettning fått ett stort antal telefoner att haverera bara folk börjar anmäla det till ARN så kommer det ett utslag för Apple Att följa, dock kan de ju ignorera och vägra fixa telefonerna. Detta leder dock till svartalistan på konsumentverket (inte bästa stället för ett varumärke). Är det någon som kommer i håg ett mobilmärke som heter Nokia. var en gång i tiden störst i världen på mobiltelefoner.
De drabbades också av allvarliga kvalitetsproblem när de blev stora. Skyllde alla fel på att kunderna utsatt telefonen för fukt och vägrade reparera dom. konsekvens folk slutade köpa skiten! är nu bara en spillra av sitt forna jag. Se och lär Apple innan det är för sent.
För att åtgärda dett behöver Apple inga garanti handlingar telefonerna har serie nummer, de vet vilka som potentiellt kan havera.
De de behver göra är att gå ut med en recall kampanj. Ex Vi har upptäckt att vissa telefoner i huvudsak Iphone 4s vid uppdatering fått problem med wifi/bluetooth mottagning. detta beror på en felaktig komponent inne i telefonen. Har du fått dettta problem lämna telefonen till närmaste auktoriserat serviställe för reparation naturligtvis utan kostnad för dej. Varsågod Apple copywriten är fri på detta ex. ni får gärna använda det. det kan rädda erat varumärke.

Senast redigerat 2014-04-06 06:17
  • Medlem
  • 2014-03-30 20:57

Hej ni ska använda er av reklamationsrätten. Ursprungs fel i detta fall undermålig kvalitet på wifi chipet. Det är inte ni som ska bevisa att det är ett ursprungsfel , utan det är Apple som ska bevisa att det inte är det. Bara på det här forumet är det över 17000 som har varit in och kollat på tråden. googlar ni ute i världen så handlar det om hundratusentals felaktiga chip, så oddsen att Apple kan hävda och komma undan med att det inte rör sig om defekta produkter är obefintlig. defekta produkter är obefintlig. Om den ni köpt telefonen av inte fixar problemet (gäller telefoner nyare än 36 månader) kontakta konsumentombudsmannen i din kommun och anmäl ärendet till allmänna reklamation nämden. det spelar alltså ingen roll om garantin har gått ut det är inget garanti ärende utan en lagstiftad reklamationsrätt. ju fler som kontaktar konsumentverket ju fortare får Apple krypa till korset och ta ansvar för sin produkt.

1