Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
AndyK

AndyK

Medlem
  • Plats Skånes sydkust
  • Registrerad 2011-05-09
  • Senast aktiv 2019-09-18
  • Antal inlägg 673

Foruminlägg

De senaste inläggen AndyK har skrivit i forumet.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 13:16
Ursprungligen av johan_tanying:

Om du inte har 5 GHz kanske det är Telias Technicolor du har? De har ju stängt av 5GHz i sina tidigare versioner iaf. Inte jättelätt att hitta rätt inne i routerns inställningar ang kanaler heller. https://www.telia.se/privat/support/info/byt-...

Nä, det är en router jag köpte får några år sedan, en Netgear. Har inte Telia.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 12:14

OK. Jag har funderat på det, men inte lyckats luska ut hur man byter kanal för de olika enheterna.

Har följande kopplat:
4 st iPhone
1 st iPad
1 st iMac
2 st Windowsburkar från jobb (bara inkopplade ibland)
2 st Apple TV
1 st Yamahahögtalare

Ska kolla vad routern heter när jag kommer hem. Det är en Netgear iaf.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-31 11:00

Jag hade ingen sladd som var tillräckligt lång.
Men jag kollade på fotboll igår kväll, och ger man bara sändningen en stund, så hittar den till slut full kvalitet. Men det tar sin lilla stund. Sen kan den tappa kvalitet igen en stund och komma tillbaka till full kvalitet, men större delen av sändningen hade full kvalitet.

Testade att köra samma sändning på den gamla Apple TV:n och den hittade full kvalitet på bara ett par sekunder, trots att den nu står längre ifrån routern.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 16:22

Någon som har några idéer om varför filmerna på Viaplay funkar, men inte livestreaming?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 14:42
Ursprungligen av kenjon:

Strunta i att det är konstigt, testa med kabel bara för att se vad som händer. Du kanske bör köpa en ny router med 5 GHz, men du måste testa med kabel för att se var det strular. Bara att ta bort kabeln igen efter ett par minuter.

Får nog göra det....

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 13:12
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det kan det kanske vara, men i nuläget räcker det att du testar med kabel för att kunna bekräfta eller utesluta att problemet beror på wifi.

För om det funkar lika dåligt med kabel, så ligger ju felet någon annanstans, och då går felsökningen i en annan riktning.

Problemet är att om det funkar med kabeln, så hjälper det mig inte direkt. Jag har nämligen ytterst begränsade möjligheter att dra dit en kabel.

Jag tycker bara att det är jättekonstigt att det inte funkar lika bra som med den gamla Apple TV:n....

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 13:10
Ursprungligen av keptang:

Kan du prova på 5GHz?

Routern är bara på 2,4 GHz

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 11:18

Varför säger det inget att det funkat tidigare?
Det funkade ju tidigare med en äldre och "sämre" modell... På samma plats, samma upplösning, med samma router. Borde ju funka bättre med den nya, så den har bättre hårdvara.

Vad skulle det kunna vara med WiFi:n som strular? Filmer funkar ju i 1080p, men inte livesändningar, och inte YouTube.

Kabel har jag, det är mer det rent praktiska som är lite bökigt. Men som sagt det kanske är sista utvägen...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 09:41

Precis! Och det har ju funkat tidigare. Varför funkar det inte med den nya....?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-30 09:34

Borde inte 25-30 Mbit/s vara fullt tillräckligt för att köra 1080p? Det har ju funkat fint på den gamla modellen?

Har lite svårt att kolla med kabel, men det kanske är sista utvägen... :|

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-29 11:33

Testar jag på telefonen bredvid TV:n får jag oftast 25-30 Mbit/s. Min router kör på 2,4 GHz.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-29 10:49

WiFi, precis som jag gjorde med den gamla som stod på samma ställe.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2018-01-28 22:26

Vi skaffade en TV till dottern och flyttade i och med detta upp vår Apple TV gen 3 på hennes rum. Samtidigt skaffade vi en Apple TV 4K till vår huvud-TV.
När vi hade den gamla ATV:n kopplad till huvud-TV:n hade vi i stort sett alltid bra bild (HD-kvalitet). Med den nya är kvaliteten sämre. Filmer från Viaplay och Netflix verkar funka helt OK, men livesändningar på Viaplay och att kolla på YouTube hamnar i kompressionsläget under ”klar” bild.
Min TV klarar inte 4K så jag kör 1080p 50 Hz, vilket jag gjorde på den gamla också.

Någon som har någon idé vad det kan bero på? Övrig utrusning är oförändrad.

Kräver den nya högre hastighet? Har fiber på 100/10 (ligger dock oftast runt 50/10), vilket har funkat bra på den gamla.
Trodde att den nya skulle vara mindre känslig eftersom den har snabbare processor, etc.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2016-02-03 15:39
Ursprungligen av Dalle:

Idag visar Renault bilder på sin nya Renault RS16.

Ganska fräck, men jag hade förväntat mig en gul bil med vita och svarta detaljer. Som på den gamla goda tiden...

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2016-01-11 09:46
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Apple-menyn --> Om den här datorn --> Systemrapport --> Minne

Där ser du vad som är upptaget och ledigt.

Tänkte mer på om det är OK att ha 12 GB. På Windows var det (förr) iaf inte populärt med 12 GB, de skulle vara 4, 8, 16, 32, etc.