Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
jonas.pavletic
  • Plats Västerås
  • Registrerad 2008-01-05
  • Senast aktiv 2020-07-26
  • Antal inlägg 227

Foruminlägg

De senaste inläggen jonas.pavletic har skrivit i forumet.

Ursprungligen av Mariusz:

eller om Du vänder på det och har Fibaro pluggen alltid på och sen ansluter Verisures pluggen i Fibaro pluggen. När du slår på av Verisures pluggen då borde Fibaro pluggen registrera ändringar i spänningen och då kan Du skapa HomeKit automatiseringar baserade på det.

Tänk att det behövs så lite för att helt vända på situationen. Stort tack för att du vred in mig på det här spåret, har inte haft en tanke på att det skulle göra situationen enklare.

Ursprungligen av Sir N.:

Grundtanken var att bygga något helt utan "hack" och bara basera på kommersiellt tillgängliga produkter.
Får väl kanske inse att den approachen inte riktigt räcker och helt enkelt shoppa en liten enhet och testa...

Ursprungligen av Mariusz:

Du har några HomeKit pluggar att välja från men alla fungerar på samma sätt. Pluggen måste ha ström (standby läge) sen kan Du skapa olika regler som slår på pluggen och den anslutna enheten får ström. Beroende vilken plug Du väljer då finns det förutom på/av olika parametrar som Du kan använda som villkor i dina automatiseringar som spänning, förbrukning etc. Till exempel Du kan skapa en automatisering som slår av laddaren (sätter pluggen i villoläge) när den går under 2W (bättre än en timmer).

Var bara noggrann när Du väljer vilken plugg ska Du ha eftersom det inte alla som har dem parametrar tillgängliga för HomeKit och även när dem har det då är det inte alla pluggar som uppdaterar alla värde i real-time.

Jag kan rekommendera några som jag vet att dem kommer fungera som Du vill och som jag använder själv:
1. Fibaro Wall Plug (Wifi, minsta och snyggaste)
2. Eve Energy (Bluetooth, den har flest parametrar och snygg historik)
3. WeMo Insight Switch (Wifi, men den kräver en extra brygga för att fungera med HomeKit)
4. Koogeek (Wifi men den uppdaterar inte alla parametrar tillräckligt ofta)
Förutom att alla dem finns i HomeKit då har alla dem egna olika extra funktioner som timers, påminnelse, historik etc..

och så klart det finns 100 andra lösningar om man vill leka med HomeBridge eller Hassio, men inget som stöds officiellt.

Sist men inte minst om Du vill göra denna typen av automatiseringar använd inte Apples Hem app eftersom den visar inte dem parametrar du behöver när du skapar automatiseringar. Det finnas massa tredjeparts appar som gör det istället som Eve, HomeDash, Controller etc....

Tanken jag hade var att låta larmet slå av/på Verisures Smart Plug beroende på larmläge, för att på det sättet på något sätt indirekt kunna få in larmstatus till HomeKit och t.ex. automatiskt kunna släcka lampor när larmet slås av. Din skrivning "Pluggen måste ha ström..." gör att jag inte riktigt tror att någon av de listade pluggarna löser just det problemet.

En annan möjlighet är att ansluta t.ex. en Fibaroplugg till Verisures Smart Plug och på något sätt låta HomeKit upptäcka att man inte längre får kontakt med Fibaroenheten (när Verisures plugg sätts i avstängt läge) och på motsvarande sätt att Fibaroenheten hittas när den blir spänningssatt. Frågan då är hur pass ofta som HomeKit pollar enheter för status.

Hej!

Eftersom Verisure envisas med att inte erbjuda stöd för HomeKit så har jag fått en tanke om att man enkelt borde kunna detektera larmstatus (dvs av/på) via Verisure Smart Plug och någon slags HomeKit-kompatibel sensor som t.ex. kan mäta spänning.

Eller är det så enkelt att man kan koppla i princip vilken HomeKit-pryl som helst till Smart Plug och sedan skapa scenarios som körs när enheten hittas (dvs när spänningen slås på) resp. enheten försvinner (dvs när spänningen slås av)?

För tydlighets skull så har jag ännu inte handlat på mig någon utrustning utan utan undersöker mest om det går att klara sig med enbart HomeKit eller om man måste gå "omvägen" via Alexa eller Google Home.

Håller på och försöker lura ut hur jag ska kunna göra min befintliga belysning HomeKit-kompatibel och har så här långt kommit nästan hela vägen. Funderar på att ersätta alla dimmers med Lightwaves variant som gör det möjligt att styra både via HomeKit och rent fysiskt som man är van vid:
https://www.apple.com/se/shop/product/HM182ZM...

Däremot så har jag inte lyckats knäcka hur jag ska hantera de trappbrytare som jag också har. T.ex. så har jag en trappbrytare i var ände av ett hyfsat stort kök som styr de två belysningsgrupperna kök+matplats.
Jag inbillar mig att jag lika gärna klarar mig med en vanlig on/off brytare (som är HomeKit-kompatibel) som installeras i dosan där den ena trappbrytaren sitter och att jag sedan kompletterar med två stycken smarta knappar (en i varje dosa som idag har trappbrytare) där jag då kan koppla scenarion till respektive knapp som säger ungefär "Tänd belysningen i kök och matplats, sätt dimmer på 30%" respektive "Släck kök och matplats".

Själva brytaren finns ju rätt många varianter som är HomeKit-kompatibla (t.ex. Fibaro Single Switch), men det jag inte hittat är någon vettig tryckknapp som helst till och med kan ersätta de som idag sitter monterade i dosorna.
Är det någon som har hittat någon variant på tryckknapp som klarar det jag har behov av?
När jag ändå har er på tråden: vad finns det för alternativ till Fibaro single switch som inte kräver någon extra hub utöver HomeKit-servern?

Tackar!

/Jonas

Senast redigerat 2019-03-05 23:09
Ursprungligen av CekariYH:

Kan inte alla regler kring detta, men har för mig att gränsen går vid 27000mAh men det skiljer sig säkert mellan bolagen.

Det beror på vilken spänning som batterier levererar eftersom det är den totala effekten som är det intressanta ur jämförelseperspektiv. Gränsen som de flesta bolag använder sig av är 100Wh. För att räkna om mAh till Wh så kan du använda den förenklade formeln (mAh) / 1000 x (V) = (Wh)

Din powerbank med 27000mAh är således godkänd om den levererar max 27000/1000 * (V) = 100 => (V) = 100/27 = 3.7V
En vanlig bank som matar USB 5V får med andra ord ha max 100/5=20Ah=20000mAh.

Ursprungligen av Saffran:

Powerbanks gillas inte av bolagen numera!

Den punkten håller inte jag med om. Enda jag märkt att de inte gillar är att man på de flesta flygplatser måste packa upp powerbanks från handbagaget. Att man inte får ha batterier incheckade har ju varit en sanning sedan länge.
Sedan är det också en fråga om hur mycket kräm man har i batterierna om de är tillåtna eller inte. Vanliga powerbanks är inte i närheten av de dyklampor som jag brukar resa med.

Jag har i princip aldrig utskrivna boardingpass förutom i just Indien där de är galet noggranna med kontrollerna och väldigt gärna ser papper snarare än e-biljetter. På flera nationella flygplatser så kan de inte ens hantera elektroniska biljetter eller boardingpass

Med passet klarar man sig väldigt långt om telefonen mot förmodan skulle lägga av. Jag ser även till att ha enkel tillgång till biljetterna i min dator om jag skulle lyckas bli bestulen på telefonen, det ser jag som största faran. Bortsett från Indien så är det många år sedan jag använde utskrivna boardingpass annat när inställda flyg kräver omplanering längs vägen.

Apple Watchen använder jag i ärlighetens namn bara på Arlanda då man åtminstone vid T5 har en scanner där man inte behöver stoppa in papper/telefon utan kan lägga klockan ovanpå. Däremot måste jag erkänna att det för mig som högerhänt med klockan på vänster hand är rätt bakvänt och oftast är det betydligt enklare att använda just telefonen istället.

Jag har i ärlighetens namn inte märkt av problemet att få in biljetterna i Wallet, men det hänger som sagt på vilka bolag man faktiskt reser med. "Mina" klassiska har funkat i många år. T.ex. SAS, Lufthansas och Swiss appar är snäppet bättre än Wallet men samtidigt så är den enkla åtkomsten direkt från låsskärmen makalöst bra.

Att trolla med skärmdumpar etc kan man säkerligen göra, men det var inte riktigt det jag var ute efter.

Får väl helt enkelt fortsätta rotera telefonen, det är hur som helst betydligt smidigare än att kladda med skärmdumpar

När bar code ligger på rätt ställe och respektive flygbolags app klarar av att automagiskt uppdatera innehållet i boardingpasset i Wallet allteftersom informationen ändras (gate, boardingtider etc.) så kommer jag att vara rätt nöjd. I-landsproblem, men värt massor när man reser mycket...

En sak som retar mig är att boarding pass som default alltid ligger "upp&ner" jämfört med hur man vill ha dem.
Efter lite googlande så är jag rätt säker på att det är Wallet som själv bestämmer layouten och inte respektive flygbolag, men oavsett så visas barcode i mina ögon på fel ställe.

Bilden nedan är snodd, så strunta i den vänstra delen och fokusera på den högra:

För att enkelt kunna scanna barcode så skulle den behöva visas överst på skärmen, inte på nedre delen av skärmen som idag är default. Som det är nu så måste man rotera telefonen innan man stoppar in den i den läsare som de flesta flygplatser använder sig av. Det börjar komma läsare som är "öppna" (och således även fungerar med Apple Watch), men i dagsläget så har en förkrossande majoritet av flygplatserna läsare där man måste stoppa in telefonen eller den utskrivna pappersvarianten.

Min fråga:
Går det att själv ändra var barcode ska visas, dvs är det bara jag som retat mig på detta alldeles för länge och alldeles i onödan? På Android så verkar det gå att bara visa barcode, men jag lyckas inte med det hur jag än klickar i iOS.
Är det kanske dags att skicka ut Apples produktägare på mer flygresor?

/Jonas

Ursprungligen av Ida Blix:

Vilken smyglansering, de har inte uppdaterat sajten

Enda nackdelen är att Amex som sådant suger när man är ute och reser, fortfarande alldeles för dålig acceptansgrad.
Jag håller tummarna för att SAS ska få support även för sitt MasterCard och tills dess ligger jag kvar med ST1

Jag har hittills inte betalat en spänn för mitt ST1-kort och har heller aldrig använt det för att betala tankning eller kanelbullar.
Om det är meningen att det ska vara så eller om jag bara ska njuta så länge felet ligger kvar är oklart.

Tack!

Tanken har inte slagit mig innan ditt svar, men jag inser nu att förändringen är kopplad till bilbyte snarare än telefonen.

Min Volvo har två USB-anslutningar:
En som används för CarPlay
En som jag fram tills alldeles nyss trodde bara var en 12V-till-USB

När jag bytte bil så körde jag uteslutande CarPlay tills jag ledsnade på uppstartstiderna och växlade till det andra USB-uttaget. Får helt enkelt skifta till USB-adapter i cigguttaget istället för att slippa beteendet.

Hatten av hur som helst!

/Jonas

Ursprungligen av reboot81:

Det beror på att du inte kopplar in mobilen mot en USB-laddenhet utan mot nån form av uppspelningsenhet. Mobilen ser enheten den blir ihopkopplad med som en stereo typ.
Lösning: använd en dedikerad laddlösning eller kör via en USB-kondom.
En stor fördel med första förslaget är att du kan få 2.1A laddning istället för 0,5. Dvs snabbare laddad mobil.

Hej,

Jag retar mig som fasiken på att min iPhone togglar musik/ljudbok/audio av-på varje gång man ansluter eller kopplar bort laddkabeln. Hemma spelar det egentligen ingen roll, men det är riktigt drygt i bilen alldeles oavsett om det är i samband med att man kliver ur bilen eller i samband med att passageraren ska leta reda på nästa bra matstopp eller bara skifta musik. Osäker på om det alltid har varit så, men jag tror inte det.

Är det någon annan som haft samma problem och kommit på hur man kan lösa det? Hittar på egen hand ingen inställning som kontrollerar detta hur som helst...

/Jonas

Det beror säkert på vilken bil man har, men i dagsläget så tycker åtminstone jag att anslutning via Bluetooth spöar CarPlay i alla kategorier i min Volvo ’18. Jag såg verkligen fram emot att ha en bil som supportade CarPlay men blev i ärlighetens namn besviken över begränsningarna. Ingen support för tredjepartskartor, längre uppstartstid, sämre integration av Spotify (via BT syns skivomslag etc), halva skärmen utnyttjas inte är väl mina största irritationsmoment. Till viss del beror detta säkert på Volvos inplementation, men jag är inte alldeles säker och kan mycket väl vara Apple som sätter begränsningar.

Integrationen av telefonen i bilens mediasystem är markant vassare via bluetooth och jag upplever det som mycket enklare att interagera med telefonen direkt via knapparna på ratten istället för att behöva gå via skärmen. Enda smolket i bägaren just nu är att iOS 11.4 åtminstone för mig dödade möjligheten att svara på SMS via Bluetooth, det funkar bara via CarPlay och har gjort att jag tillfälligt(?) klivit tillbaka till CarPlay.

Ser däremot mycket fram mot stödet för Waze och Google Maps som tydligen ska komma i iOS12. Då blir det till att omvärdera!!!