Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tv-widgeten: Är texvy eller blockvy bäst?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har håller på lediga stunder på med att koda om Xmltv-widgeten. I sommar hoppas jag få lite mer av dessa lediga stunder än jag haft sista månaderna.

Jag har från början varit en ivrig förespråkare för att lista programmen som ren text för jag tycker det är det mest informativa sättet att presentera programmen på (och för att digitalboxarna från Force har en textbaserad EPG som är skitsmidig).

På senare tid har jag dock börjat se fördelarna med att presentera programmen som block eftersom man grafiskt kan se hur långt ett program är. Nackdelen är att titeln på korta program inte syns eftersom deras ruta är så liten, samt att det blir väldigt plottrigt om det är många korta program efter varann. De flesta digitalboxar jag sett har sådan här EPG numer, inklusive Eyetv-programvaran samt min Dreambox (som jag för övrigt börjar tycka bättre och bättre om ju mer tiden går).

Så varför inte låta "folket" säga sitt, det har ju funkat bra förr. Frågan är helt enkelt om ni föredrar textvy eller blockvy. Bryr sig folk inte så kör jag på text nästa gång också, men är folk intresserade så kanske jag anser det värt besväret att fixa en blockvy också.

Exempel på texvy:
http://www-und.ida.liu.se/~gusax840/xmltv/bilder/framsidaplast.png

Exempel på blockvy:
http://www.elgato.com/images/eyetvzwei_2/en/highthree.jpg

Senast redigerat 2006-06-04 09:13
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-03 22:14

För oss ovetande utan digitalboxar, skulle man kunna få se en bild på vad blockvy är, eller hur xmltv kanske skulle kunna se ut med blockvy?

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-03 22:37
Ursprungligen av j0ppe:

För oss ovetande utan digitalboxar, skulle man kunna få se en bild på vad blockvy är, eller hur xmltv kanske skulle kunna se ut med blockvy?

Jag skulle gissa att det innebär att varje program är ett block på en linje, där varje sådan linje är en kanal och tiden ökar från vänster till höger.

SVT 1: [Aktuellt][Barnprogram]
SVT 2: [Boktuppen][Antikrundan]
liksom.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-06-03 23:24
Ursprungligen av malesca:

Jag skulle gissa att det innebär att varje program är ett block på en linje, där varje sådan linje är en kanal och tiden ökar från vänster till höger.

SVT 1: [Aktuellt][Barnprogram]
SVT 2: [Boktuppen][Antikrundan]
liksom.

Jag är ledsen men det blev inte ett dugg klarare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-06-04 00:17

Jag blir glad när jag ser den här widgeten! Snygg och ger mig de två programmen som kommer. Mycket snygg. Förstår inte vad ni pratar om men tack för en sådan snygg och bra widget. Använde tvinfo förrut men den här slår den. Tack

Jag lade till länkar till exempel på blockvy och exempel på textvy i översta inlägget så blir det förhoppningsvis lite klarare. Sorry!

Hej Gusax!
Din widget är grym som den är, men det verkar ju spännande med nya layouten! Men jag blir lite orolig för hur du ska få in det på bredden. Den kan ju såklart inte vara så stor som Eye-TV-bilden du visar upp, men ändå. Har du nån blyertsskiss på hur du tänker dig widgeten på bredden? Skulle vara lättare att rösta på något då. Du gör ett grymt bra jobb - jättekul att du fortsätter utveckla den hittills enda självklara instrumentbrädemanicken i min dator!

Jag har ingen blyertsskiss - så konstnärlig är jag tyvärr inte
Men tänk eyetv med en ram runt, nåt sånt kanske?

Jag har tidigare nämnt att jag är helt värdelös på design och att få färger att passa ihop osv - så att få ihop det så det ser snyggt ut överlämnar jag helt enkelt till nån som kan det, det gick ju fint förra gången he he... jag själv fixar i så att man kan visa blocken bara.

Bredden blir ju ett problem men det borde gå att lösa om man tex kan dra i hörnet eller något så man får widgeten så bred man vill ha den. Grejen med blockvyn är ju att man då kan speca hur många timmar framåt man vill se program (ju fler timmar desto bredare blir listan)- med textvyn specar man ju hur många program man vill se utan hänsyn till tiden (ju fler program desto högre/längre blir listan).

Men sammantaget då blir det där ett senare problem - jag är bara intresserad av om blockvyn kan vara intressant. Hur den sen kommer se ut blir ett senare problem

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-06-04 19:32
Ursprungligen av gusax840:

Men sammantaget då blir det där ett senare problem

Exakt, prio 1 nu är att få den att fungera 2 på natten

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2006-06-04 22:46

Snubblade över en annan (fransk) tv-widget som har blockvy, för den som vill se hur det gör sig i en widget:

Ursprungligen av malesca:

Snubblade över en annan (fransk) tv-widget som har blockvy, för den som vill se hur det gör sig i en widget:

Precis, något sånt har jag tänkt mig. Nu var ju den här widgeten lite plottrig och hade onödigt stora kanalloggor men något åt det hållet.

1
Bevaka tråden