Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för alla som beställt nya MacBook (maj-06)

Tråden skapades och har fått 788 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av desh:

TNT tar ett jävla tag på sig att uppdatera, kanske är det. Ibland dyker dom inte upp förrän några timmar/dagar.

Jag har Keuhne+Nagel. Men dom är säkert också sega. Eller så är det Apple som inte fått ut paketet även då de säger att de har det.

Ursprungligen av Tegnhammar:

Jag har Keuhne+Nagel. Men dom är säkert också sega. Eller så är det Apple som inte fått ut paketet även då de säger att de har det.

Det tar ett någon dag efter du har fått leveransmeddelandet innan du kan tracka ordern på apecode eller hos TNT.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Det tar ett någon dag efter du har fått leveransmeddelandet innan du kan tracka ordern på apecode eller hos TNT.

Okej. Jag fick leveransmeddelande igår runt 15.00 så det kanske inte funkar riktigt än. Men i Kina är det väl inte helgdag idag så paketet borde väl förflytta sig även idag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-25 12:10

Asså hmm, är det några som beställde den 18:e som börjat få sina/vet vart dom är? Känns som om min är helt ute å virrar i världen:

23 May 2006 00:41 Suzhou Shipped From Originating Depot
22 May 2006 05:49 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Eller så uppdaterar inte TNT så bra.. Dessutom är det lokala tider, så 23-grejen döp upp den 22a.. alltså är det 3 dagar sedan något hände där..

Ursprungligen av desh:

Asså hmm, är det några som beställde den 18:e som börjat få sina/vet vart dom är? Känns som om min är helt ute å virrar i världen:

23 May 2006 00:41 Suzhou Shipped From Originating Depot
22 May 2006 05:49 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Eller så uppdaterar inte TNT så bra.. Dessutom är det lokala tider, så 23-grejen döp upp den 22a.. alltså är det 3 dagar sedan något hände där..

Nästa gång den uppdateras är när datorn kommer till Amsterdam. Så du kan vara lugn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-25 12:18
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Nästa gång den uppdateras är när datorn kommer till Amsterdam. Så du kan vara lugn.

>3 dagar till amsterdam, hmm, dom kanske kör med orientexpressen genom ryssland..

Ursprungligen av desh:

>3 dagar till amsterdam, hmm, dom kanske kör med orientexpressen genom ryssland..

Så här stod det på min.

21 May 2006 15:48 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
20 May 2006 10:27 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
17 May 2006 17:26 Suzhou Shipped From Originating Depot

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-25 12:31
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Så här stod det på min.

21 May 2006 15:48 Arnhem Hub Consignment Passed Through Transit Point
20 May 2006 10:27 Amsterdam Consignment Received At Transit Point
17 May 2006 17:26 Suzhou Shipped From Originating Depot

Ok, känns ju som om den borde landa i amsteram idag då.. Men sedan kommer la alla helger/helgdagar focka upp allt :/

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-25 12:32
Ursprungligen av desh:

Ok, känns ju som om den borde landa i amsteram idag då.. Men sedan kommer la alla helger/helgdagar focka upp allt :/

Ja, det verkar inte bättre, jag har ställt in mig på måndag nästa vecka... låga förväntningar och så vidare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-25 12:35
Ursprungligen av jarviz:

Ja, det verkar inte bättre, jag har ställt in mig på måndag nästa vecka... låga förväntningar och så vidare

Usch, på utsatt leveransdag då.. Jag som hoppades på att min skulle hoppa fram sesådär 3 dagar från den 29:e till den 26:e.. Men DET lär ju inte hända; det hade ju vart _bra_.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 12:27

Beställde en vit 2Ghz 80Gb 1Gb den 17 - enligt TNT "received" i Stockholm 05.59 i morse (bor i Sthlm). Så nära men ändå så långt ifrån...

De lär ju inte leverera idag, Kristi himmelsfärd, men gissningsvis i morgon? Men hur funkar leveransen rent konkret - bor ensam i lägenhet, men kommer antagligen att vara på jobb mest hela dagen i morgon. Gav min hemadress, och mobilnummer. Någon som vet hur det går till? Vad händer om man inte är hemma när de ringer på? Får man en lapp, ringer de upp en? Kan man sen komma överens om nån viss tidpunkt, eller kan man rentav åka iväg och hämta paketet nånstans? Vad händer om de bara leverar under kontorstid, och man aldrig är hemma under konstortid???

Ursprungligen av CHAKA!:

Beställde en vit 2Ghz 80Gb 1Gb den 17 - enligt TNT "received" i Stockholm 05.59 i morse (bor i Sthlm). Så nära men ändå så långt ifrån...

De lär ju inte leverera idag, Kristi himmelsfärd, men gissningsvis i morgon? Men hur funkar leveransen rent konkret - bor ensam i lägenhet, men kommer antagligen att vara på jobb mest hela dagen i morgon. Gav min hemadress, och mobilnummer. Någon som vet hur det går till? Vad händer om man inte är hemma när de ringer på? Får man en lapp, ringer de upp en? Kan man sen komma överens om nån viss tidpunkt, eller kan man rentav åka iväg och hämta paketet nånstans? Vad händer om de bara leverar under kontorstid, och man aldrig är hemma under konstortid???

Är du inte hemma så lämnar dom en lapp och så får ni komma överens om en ny tid som han ska komma. Dom ringer inte före. Om du ringer TNT så får su säkert komma och hämta paketet.

Ursprungligen av desh:

Hot shit.. Men jag vill sååå gärna ha min till/under helgen! Men dom kör inte ut helger lr?

Nej dom kör inte ut på helger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 12:48
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Är du inte hemma så lämnar dom en lapp och så får ni komma överens om en ny tid som han ska komma. Dom ringer inte före. Om du ringer TNT så får su säkert komma och hämta paketet.

Nej dom kör inte ut på helger.

OK, tack. Ringde TNT för att dubbelkolla. Trots att den alltså är "received" 5.59 i morse, så körs den hem till mig först på måndag. De leverar bara på kontorstid (till kl 16) i vilket fall som helst, så det ser ut som att jag måste trolla fram en ledig dag på måndag, då...

Lite absurt att bli tvungen att ta en ledig dag från jobbet bara för att man beställer från Applestore, och vem vet: de kanske hursomhelst inte hinner förrän på tisdag. Dumt att TNT är så oflexibla, dumt att jag inte tänkte på detta i tid.

Ursprungligen av CHAKA!:

OK, tack. Ringde TNT för att dubbelkolla. Trots att den alltså är "received" 5.59 i morse, så körs den hem till mig först på måndag. De leverar bara på kontorstid (till kl 16) i vilket fall som helst, så det ser ut som att jag måste trolla fram en ledig dag på måndag, då...

Lite absurt att bli tvungen att ta en ledig dag från jobbet bara för att man beställer från Applestore, och vem vet: de kanske hursomhelst inte hinner förrän på tisdag. Dumt att TNT är så oflexibla, dumt att jag inte tänkte på detta i tid.

Lämnar dom inte paketet till posten om man inte får tag på mottagaren efter två försök? Skulle aldrig ta ledigt från jobbet för att TNT är oflexibla. Kan du inte ringa TNT och ändra adressen till din arbetsplats?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 13:25
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Lämnar dom inte paketet till posten om man inte får tag på mottagaren efter två försök? Skulle aldrig ta ledigt från jobbet för att TNT är oflexibla. Kan du inte ringa TNT och ändra adressen till din arbetsplats?

jo, det har jag gjort förut när jag köpt appleprylar

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Lämnar dom inte paketet till posten om man inte får tag på mottagaren efter två försök? Skulle aldrig ta ledigt från jobbet för att TNT är oflexibla. Kan du inte ringa TNT och ändra adressen till din arbetsplats?

Det beror nog på vem på TNT man pratar med... Jag råkade på en mycket otrevlig (nästan fientlig) tjej i deras kundtjänst när jag ville få en iPod nano lämnad på närmaste postkontor i Helsingborg (en present, jag bor i Linköping) eftersom mottagaren inte kunde vara hemma innan 17. Hon menade att det var helt emot deras regler att blanda in posten i leveransen och när jag berättade att det var precis det de gjort med min iMac för tre månader sen blev hon arg.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-05-25 12:20
Ursprungligen av desh:

Asså hmm, är det några som beställde den 18:e som börjat få sina/vet vart dom är? Känns som om min är helt ute å virrar i världen:

23 May 2006 00:41 Suzhou Shipped From Originating Depot
22 May 2006 05:49 Suzhou Consignment Received At Transit Point

Eller så uppdaterar inte TNT så bra.. Dessutom är det lokala tider, så 23-grejen döp upp den 22a.. alltså är det 3 dagar sedan något hände där..

Det står exakt samma på min, verkar som att våra MacBook är på vift ute i världen tillsammans

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-25 12:29
Ursprungligen av jarviz:

Det står exakt samma på min, verkar som att våra MacBook är på vift ute i världen tillsammans

Hot shit.. Men jag vill sååå gärna ha min till/under helgen! Men dom kör inte ut helger lr?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 12:56

kefft att det ska ta närmare en vecka från det att den finns i stockholm tills man får den...

  • Oregistrerad
  • 2006-05-25 13:34

Jag skall enligt apple få min maskin på måndag, men det har landat i Landvetter. Så jag ringde till TNT och jag får hämta mitt paket imorgon. /me lycklig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 13:43

någon som vet var man får hämta ut vid eventull uthämtning?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 14:39
Ursprungligen av snigel1:

någon som vet var man får hämta ut vid eventull uthämtning?

För Stockholm är det Upplands Väsby som gäller. http://www.tnt.com/country/sv_se/about/adresser.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 14:37

Den som jag pratade med på TNT:s kundservice verkade också ganska stiff. "Leverans sker vardagar på kontorstid 9-16 punkt slut", ungefär. Hon nämnde ingenting om att de kunde lämna till postkontor när jag undrade vad jag skulle göra i o m att jag helt enkelt inte är hemma under kontorstid; jag frågade om jag själv kunde komma och hämta, och visst, det gick bra (fast först fr o m måndag det också), och givetvis kunde jag ändra leveransadress, fast det måste göras via Apple. Jag har dock ingen lust att få den till jobbet (slipper gärna det samtalsämnet med kolleger och chef, och ska jag sen riskera att fälla hela lådan från pakethålalren på cykeln på vägen hem osv), och jag kan i och för sig ta ledigt på måndagen utan svårighet, men principiellt förargad över strulet är jag. En budfirma som undantagslöst kommer hem med försändelserna till dig bara under den tiden på dagen då du är borta hemifrån - grattis!

Ursprungligen av CHAKA!:

Den som jag pratade med på TNT:s kundservice verkade också ganska stiff. "Leverans sker vardagar på kontorstid 9-16 punkt slut", ungefär. Hon nämnde ingenting om att de kunde lämna till postkontor när jag undrade vad jag skulle göra i o m att jag helt enkelt inte är hemma under kontorstid; jag frågade om jag själv kunde komma och hämta, och visst, det gick bra (fast först fr o m måndag det också), och givetvis kunde jag ändra leveransadress, fast det måste göras via Apple. Jag har dock ingen lust att få den till jobbet (slipper gärna det samtalsämnet med kolleger och chef, och ska jag sen riskera att fälla hela lådan från pakethålalren på cykeln på vägen hem osv), och jag kan i och för sig ta ledigt på måndagen utan svårighet, men principiellt förargad över strulet är jag. En budfirma som undantagslöst kommer hem med försändelserna till dig bara under den tiden på dagen då du är borta hemifrån - grattis!

Jag skulle ringa Apple och be dom skicka den till arbetsplatsen. Direkt du får paketet så stoppar du ner den i en påse, och kan enkelt dölja den för arbetskamrater och cykla hem med den.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-26 09:58
Ursprungligen av Mats Börjesson:

Jag skulle ringa Apple och be dom skicka den till arbetsplatsen. Direkt du får paketet så stoppar du ner den i en påse, och kan enkelt dölja den för arbetskamrater och cykla hem med den.

Beställde en iPod som jag skulle ge till tjejen innan vi stack på semester, när den blev försenad ringde jag och ändrade leveransadress till mina föräldrar vilket resulterade i att den lilla iPoden åkte land och rike runt i 23 dagar extra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-26 11:22
Ursprungligen av Peth:

Beställde en iPod som jag skulle ge till tjejen innan vi stack på semester, när den blev försenad ringde jag och ändrade leveransadress till mina föräldrar vilket resulterade i att den lilla iPoden åkte land och rike runt i 23 dagar extra.

Hmm. var och med vilket nummer kan jag tracka den hos tnt?
har bara lyckats tracka den på apecode och där är det ju kuehne....

Ursprungligen av snigel1:

Hmm. var och med vilket nummer kan jag tracka den hos tnt?
har bara lyckats tracka den på apecode och där är det ju kuehne....

Apecode använder K&N och TNT.

Om du får ett felmeddelande så klickar du bara på den markerade länken och då slussas du vidare till TNT, och där kan du se din order om den inte kom upp i Apecode.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-05-25 15:04

Chaka: jag har ju fått kuehne och nagel........

man börjar ångra att man beställde och inte köpte över disk nu

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-05-26 02:34
Ursprungligen av snigel1:

Chaka: jag har ju fått kuehne och nagel........

man börjar ångra att man beställde och inte köpte över disk nu

Ja, som fan. Hade tänkt köpa genom jobbet med så såg jag att dom inte skulle få in den på ett tag, och applestores "skicas inom 1-5 dagar" känder ju bättre, så jag slog till.. Mhm.. Kul. Fortfaranade "23 May 2006 00:41 Suzhou Shipped From Originating Depot" drygt en vecka senare..

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-05-26 09:55
Ursprungligen av snigel1:

Chaka: jag har ju fått kuehne och nagel........

man börjar ångra att man beställde och inte köpte över disk nu

Det beror på att det är Kuene & Nagel som har hand om alla Apples leveranser från Kina till europa. När paketet väl kommer till Holland tar TNT över för att i sin tur, i vissa fall, lämna över paketet till, i första hand, poståkeriet.

Bevaka tråden