Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var finns de kunniga ljudproducenterna...?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför är mixningen så dålig på TV:s schlagertävlingsprogram?

Det är ganska intressant att titta på dom där programmen... och framför allt lyssna...
Här ska ju TV och underhållningsbranschen slå på stort och underhålla den breda massan och visa vad dom kan???

Förvisso... numera har man lärt sig att det absolut inte kommer något nytt ifråga om scenbelysning, scenkläder och scenuppträdande. Garanterat inga nya harmoniföljder eller musikaliska teman som känns spännande. Inga nya orkestreringar eller roliga arrangemang. Självklart inte några festliga kameravinklar, åkningar eller övergångar. Och man vet att mellansnacket är samma gamla uttjatade förutsägbara.

Allt det där är ju självklart, det hör till genren att den ska vara förutsägbar och lättsmält. Programmen är inte till för en musikaliskt och underhållningsmässigt avantgardistisk publik. Dom är till för "Svensson". Dom ska vara så.

Men jag blir lika förvånad varje år över att ljudet är så uselt anpassat till målgruppen.

Visst, ABBA-soundet med instrumenten i samma nivå som rösterna var nytt och uppskattat av många när det kom, men det har ju gått några år nu...? Är inte grötmixning lite ute år 2003? Har inte ljudprodocenterna fattat att "Svensson" vill höra vokalisten och texten också? För en ambitiös vokalist måste det ju vara ganska frustrerande att ett "piffigt" syntstråkljud fått högre regelvärde??? Eller att soundet är EQ-at så att bara de högre röstfrekvenserna hörs, och därför alla röster låter tunna och tappar fylligheten?

Textförfattarna måste ju också bli rätt förbannade, när bara vart tredje ord hörs, i deras med svett och möda hoptotade lyriska mästerstycken (nja... men i alla fall:-)

Och publiken...tittarna/lyssnarna??? Är de verkligen så okritiska att de nöjer sig med detta skräpljud??? Jodå, när Carola, eller förra veckan Lena P och Charlotte N gör sina nummer, då petar man upp vokalistregeln ett par snäpp, så deras röster går fram lite tydligare, men så fort det är "tävlingslåtarna" så blir det samma märkliga nivellering igen, gröt, tönteffekter och framför allt, odefinierbar, luddig bas, som ligger som en blöt filt över allting...

OK, en del av sångarna sjunger så falskt att det är bra att de inte hörs alltför tydligt, men det kan väl inte vara syftet ändå...?

  • Avstängd
  • 2003-02-23 10:26

Vet inte vad du har för lyssning (??), men jag håller inte ALLS med om man inte hör rösterna - svt är grymma på att få till bra ljud på live grejor. Här var det ju inte ens mycket som VAR live....

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-02-23 11:25

Någon kanske skulle tala om för ljudteknikerna att ljudet kommer gå ut genom de där små högtalarna som sitter i TV-apparaterna och inte bara genom monitorerna i kontrollrummet...

Jag håller med. Grötmixning är dessutom en bra benämning. Ljudkompression verkar vara svårt för SVT´s ljudtekniker. Det är klart att det är en kulturfråga då man arbetar i grupp så det är nog tungt att ändra.
Det är inte en helt lätt uppgift att mixa ett ljud som fungerar i all uppspelningsutrustning men ifrån Göteborg igår var det värre än vanligt. Nästan alla kanalerna var överkomprimerade. Det kan fungera för instrumentkanalerna i popmusik men inte på kanalen för den mänskliga rösten. Helt enkelt för det är den som våra öron är mest injusterade på. Det lät "grötmix" om alltihop. Detta trots att teknikavdelningen inte har jättesvårt att få ihoppengar till utrustning.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: slide:
Vet inte vad du har för lyssning (??), men jag håller inte ALLS med om man inte hör rösterna - svt är grymma på att få till bra ljud på live grejor. Här var det ju inte ens mycket som VAR live....

Jag körde ut ljudet dels genom 2 st 25-liters Audio Pro, dels genom 2 st Genelec 1031, dels genom TV-n, en gammal Samsung med stereoljud, dels genom DVD-anläggningen, Hitachi HT80, 5+1... och 2 st gamla Pioneer CS585 (inga höjdare, men jag brukar använda dem för att kolla hur ljud kommer att låta i bilanläggningar...:-)
Jag kollade i varenda pryl jag hade hemma... switchade och härjade, körde systemen separat och tillsammans... jag skulle inte ha vågat skriva inlägget om jag inte hade tyckt att jag hade många bevis:-)
Lika skruttigt i allting...trodde ett tag att jag blivit halvdöv tvärt...:-)
Och just detta du påpekar, att det var playback, gör ju att man blir ännu mera betänksam. Det måste ju ha funnits ganska gott om tid att ställa. Visst, de flesta lyssnar väl hemma bara genom en basfattig TV-högtalare, och man har på SVT en ambition att även de ska få fylligt ljud, men visst var det att ta i...?
Och som Christer säger, varför detta vildsinta toppande av kompressorerna? Rena Meatloaf!
Men självklart, många av sångarna har ingen mikteknik alls, så det behövs väl en del...
Jag såg en gammal sångerska för några år sedan som hette Stjernkvist, snacka om kompressor i mik-armen:-)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-23 14:37

Jag trodde SVT var allmänt känt för slarviga bild och ljudtekniker, kameramänn m.m. Ett par saker:

- 2-3 ggr så bytte man under slagerkvällen till fel kamera i c:a 0,5 sekunder

- Minst 2 ggr så kom artisttext-info upp UTAN den lila bakgrunden i c:a 1 sekunder, där den sedan försvann och kom tillbaka med lila bakgrunden efter 5 sekunder eller så

- Antingen var ljudet konstigt mixat på ett par framträdanden eller så hade artisten/producenten en enligt mig konstig uppfattning om hur saker skulle låta (man hörde inte rösterna ibland!)

- Vid ett tillfället "droppade kameran ner ett ryck (fel på mekaniken, fel på kameramannen, vem vet)

Grejen är att sådant här händer jämt i SVT, SVT2 o SVT24 - deras nyhetssändningar är för mig kända för det. Jag kommer 99% av tiden på TV4:s nyheter, men inbland blire SVT24 någon kväll o det har hänt säker 10 gånger (av de 15 jag sett på det, typ) att de gör något fel, byter till fel kameravinkel ett par sekunder el.dyl.)

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-01 22:07

Ja, om ni gnällde på ljudet förra veckan, ska vi väl inte tala om denna veckas ljud! Sångljudet hördes ju knappt alls!

Vad sysslar de med?

Är det ingen som tänkt på att detta är priset av att inte längre ha en hel orkester - sista gången var ju från Operan i Göteborg... kanske 3-4 år sedan och då bl.a Kurt-Erik Holmqvist samt Janne Jingeryd spydde galla över SVT´s urbotat korkade beslut. Den där det bejublade potpuriet gjordes och där Carola hade skylten "LEDIG" på bröstet. Nästan all musik är ju numera förproducerad och jag tvivlar på att dessa inspelningar gjorts av SVT som annars är mycket duktiga på liveljud. Sändningen från Luleå led värre av att det var omusikaliskt producerat.

Olle

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-01 22:45

Jodå, visst har jag tänkt på det många gånger! Saknar den levande orkestern! Faktum är ju att många av årets låtar är väldigt "orkestralt" producerade, så de kan ju inte tycka att det är gammalmodigt med orkester direkt som fördes fram som ett argument när de tog bort orkestern. Saken är väl den att dagens artister inte fixar att sjunga till levande musik.

Att det sedan ska vara så svårt att sänka ljudet på singbacken och höja ljdet på live-sången är ändå en gåta för mig...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Clas:
Ja, om ni gnällde på ljudet förra veckan, ska vi väl inte tala om denna veckas ljud!

Nä. Vi talar inte om det.
Fast visst va´re bedrööööövligt...

Och Olle har naturligtvis helt rätt: Med sådana där smet-arr är det nog inte så lätt...

[ 01. mars 2003, 23:08: Meddelandet ändrat av: Jan-Åke N ]

Citat:

citera: Är inte grötmixning lite ute år 2003?

Nej, tyvär är det mer inne än någonsin förr! Detta gäller alltså popindustrin i stort och TV utmärker sig inte genom att vara varken bättre eller sämre än det normala. Duktiga ljudproducenter saknas. Kanske producenterna egentligen inte var bättre förr men då hade dom inte lika mycket grejor att förstöra med. Ge en måttligt kunnig ljudtekniker en drös apparater och det går snabbt överstyr.

Ljudkvalitetsutvecklingen går tyvär bakåt. Inte gällande kvalitetsparametrar hos appparaterna men däremot hos handhavandet. Det beror på många orsaker men brist på kunskap är huvudsaken. Kollektiv brist på kunskap.

John

  • Oregistrerad
  • 2003-03-01 23:23

Det var nog snarare ett fall av gammal hederlig "siso" = s**t in - s**t ut, maken till omusikalisk dynga var det länge sedan man drabbades av. Bosa och Ian gjorde nog så gott de kunde med ljudmixen!

Gnäll hellre på den anonyma juryn som plockat fram dessa s.k. låtar (Liverpool... Forbes - kom tillbaka, allt är förlåtet!)

  • Oregistrerad
  • 2003-03-01 23:36

Kan det vara så svårt att bygga in kompressorn i TV:n? Så att den går att stänga av!
CD:n med förra årets låtar var för mig en helt annan musik än den jag fick förmedlad via TV:n (Och TV:n då via Carlson OA14).
Och "omusikalisk dynga"?
Ja, tyvärr...
Minns förra veckan då pausmusiken (Carola) sopade mattan med resten av de sk artisterna!
Då är det något som är fel.

  • Medlem
  • Stigtomta
  • 2003-03-07 16:12

När det gäller låtkvalitén så finns det nog inte så mycket att säga. Det är nya tider, nya schlagers, nya artister... Saker och ting blir helt enkelt inte som förr.

När det gäller det artistiska tycker jag nog att de faktiskt blivit bättre idag än vad det var förr. Känns proffsigare nu än vad det gör när man ser gamla klipp (även på ABBA och dylikt).

När det gäller ljudet är det dock konstigt att det inte har blivit bättre. Det är som om ljudtecknikernas öron har gått vilse i teknikdjungeln.

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-03-08 21:52

Jahapp! Ny deltävling och nytt ljud...

Den här gången hade de nog lyssnat på kritiken och dragit upp ljudet på sången, med resultatet att det blev ännu grötigare... Ska det vara så svårt att göra det bra?

1
Bevaka tråden