Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittar ej CD/DVD

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

"Ingen enhet för bränning hittades. Om du använder en extern enhet kontrollerar du att den är ansluten till datorn och strömförsörjd."

Så står det för mig i systeminformationen för skivbränning på min PowerBook G4 1.33 GHz 17", Mac OS X 10.4.5

Har haft lite problem att få ut en skiva ur datorn. Inte alltid det fungerat med att hålla musknappen nertryckt.
Ibland, ibland inte har det fungerat att starta i Open Firmware (alt+commando+o+f) och skriva "eject cd".

Nu vill varken Toast eller systeminfo känna av att jag har en CD/DVD-enhet.

Nu när jag testar att sätta i flera olika cd-skivor, jobbar enheten en stund innan den spottar ut skivan.
Men så pang så lät det som att den började läsa skivan, dyker inte upp på skrivbordet och går ej att mata ut.

Någon som haft liknande problem??

//Bengt

Jag antar att du har testat att zappa p-ramet och reparerat behörigheterna? Huruvida det kan göra nån nytta i detta fall har jag dock ingen aning om.

Ursprungligen av Ian Curtis:

Jag antar att du har testat att zappa p-ramet och reparerat behörigheterna? Huruvida det kan göra nån nytta i detta fall har jag dock ingen aning om.

Jodå, zappat PRAM har jag gjort. Reparerat med skivverktyg har jag gjort. Vid ett tillfälle så hittades DVD-spelaren av Toast efter att jag reparerat rättigheter och startat om men det var nog mer en tillfällighet känns det som. Jag funderar på någon typ av glappkontakt eftersom det låter om den och den reagerar på att jag stoppar i en skiva. Inte hela världen OM den skulle vara paj. Problemet är ju att plocka isär datorn och byta ut den vilket inte är lika lätt som på en gammal Pismo. Då får man köpa sig en bättre brännare som klarar DL och kasta i en större hårddisk.
Ska försöka starta upp den från en annan dator också och se om det kan tänkas vara skadade drivrutiner eller nåt sånt.

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-09-01 16:08

"Ingen enhet för bränning hittades. Om du använder en extern enhet kontrollerar du att den är ansluten till datorn och strömförsörjd."

Precis samma problem som Bengt och samma meddelande får jag när jag går in på "om den här datorn" och sedan "mer info". Jag har en 20tums Imac (en dryg månad gammal) som precis har varit inne på reparation (flimrande skärm... tydligen är jag inte ensam om detta) och idag satte jag in en vanlig cdskiva (ej bränd) och den går varken att spela upp, mata ut och den dyker inte ens upp på skrivbordet. Har testat alla beprövade knep men utan resultat.

Hjälp?!

1
Bevaka tråden