Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iWeb och annat webbhotell än .mac

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det står i alla specifikationer att .mac är rekommenderat för iWeb publicering. Men kommer det att fungera med mitt nuvarande utrymme hos min leverantör? Använder iWeb någon databas för generering av sidorna man skapar?

Någon som vet så här direkt efter lanseringen?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-10 23:59

Han nämde inget om det i Keynoten, men förhoppningsvis går det att exportera hemsidorna till din hårddisk och därefter ladda upp dom via ftp/sftp/webdav, eller vad du vill till ditt webbhotell. Man kan ju alltid spekulera att det finns inbyggt stöd för ex. ftp-publisering på annat än .mac, men det är mer troligt att en vanlig exportera-funktion finns. We will know tomorrow, won't we?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-01-11 00:04

Se hur det gick för iPhoto med det inledande stödet för .Mac...

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-01-11 00:19

".Mac account required for iPhoto photocast publishing and recommended for iWeb"

står det på sidan för iLife '06 så det borde ju innebära att det krävs för photocasting men inte för att använda iWeb vilket är riktigt goda nyheter!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-11 00:23

vad kostar .mac?

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2006-01-11 07:56
Ursprungligen av Flip:

vad kostar .mac?

995 kr/år.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-11 01:58

Nä, det står på "touren" att .Mac är rekommenderat, dvs inte ett krav, vid publicering.
http://www.apple.com/ilife/iweb/

"*iWeb publishing requires Internet and webserver access (.Mac recommended). The .Mac service is available to persons age 13 and older. Annual membership fee and Internet access required. Terms and conditions apply."

Det står bara att .mac rekommenderas för iWeb det låter bra tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-11 10:54

Spara lokalt, ladda upp själv med ftp program.
Då är det lungt.

Vem bygger det första automater scriptet som bevaker en mapp som per automatik ftpar upp innehållet?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-11 13:12

Det finns sedan länge Hedman

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-11 13:22

Puuh... Det var gött
Har beställt både iLife 06 och iWork... iWeb var ett av de mest intressanta tillskotten, så det var ju skönt att man inte behöver .Mac.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-01-11 21:51

Jag hostade också upp visa-kortet direkt för att köpa iLife 06. Mest för nya iPhoto. Behöver möjligheten till fler bilder, men framför allt snabbheten. iWeb var verkligen grädde på moset. Verkar grymt! Som Pages fast för webben.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 01:38

Det var ju snack om att .Mac skulle få en skön uppdatering denna vecka och att man bla skulle kunna ha en annan domän än .mac knutet till kontot? var även snack om en prissänkning, mer utrymme mm? var det bara sköna drömmar eller?

Ursprungligen av Fredric:

Det var ju snack om att .Mac skulle få en skön uppdatering denna vecka och att man bla skulle kunna ha en annan domän än .mac knutet till kontot? var även snack om en prissänkning, mer utrymme mm? var det bara sköna drömmar eller?

Jag saknar oxå den uppdateringen. Det är just avsaknaden att kunna koppla sin domän till .mac kontot som gör att jag inte kan använda mig av det. Annars hade jag haft .mac sedan länge.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 11:23
Ursprungligen av mrsandin:

Jag saknar oxå den uppdateringen. Det är just avsaknaden att kunna koppla sin domän till .mac kontot som gör att jag inte kan använda mig av det. Annars hade jag haft .mac sedan länge.

Samma här,
Köpte för 2 minuter sedan en ny domän och mer plats på Surftown, sorry Apple..

Låter betryggande att man kan ha sin sida på annan server än apples egen... att ftp:a med typ Transmit och ställa in det för att synka mot servern och de filer som behöver uppdateras är ju tämligen enkelt, skillnaden är tämligen elementär. Undrar om det finns någon hake med att Apple använder ordet "rekomenderas", kan faktiskt inte förstå varför dom skriver så över huvud taget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-12 09:34
Ursprungligen av Olle@mac:

...finns någon hake med att Apple använder ordet "rekomenderas", kan faktiskt inte förstå varför dom skriver så över huvud taget.

Det är ju mycket enklare för gemene man med "one click sync with .mac" eller vad de kallade det, än att ftp:a manuellt. Klart att det enklaste (och det som ger 99 dollar per år ) rekommenderas.

Wireds WebMonkey har tittat närmare på iWeb. Det går bra att ladda upp (manuellt) till andra webservrar än .Mac.

Trist är dock att den AJAX-drivna bildvisningen bara funkar på .Mac.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-01-12 10:58

Någon som vet hur iWeb kan få till transparanta roterade bilder att bli snygga i explorer?

Ursprungligen av pijon:

Någon som vet hur iWeb kan få till transparanta roterade bilder att bli snygga i explorer?

PNG transparenta bilder IE6 funkar inte, men ska komma att göra det när IE7 släpps, satsa på GIF eller JPEG så länge.

Någon som vet om man man använda .mac som webhotell men använda ett annat reigstrerat domännamn (ej .mac namn)?

iWeb skulle passa moder ypperligt (så slipper jag och brorsan hjälpa till hela tiden) med "one click" - publish och enkla uppdateringer av ex. bilder från iPhoto. Alternativet är ju att hon lägger upp hemsidan själv med någon ftp-klient, men jag vet av erfarenhet att ju färre steg det blir desto mindre krångel och frågor blir det...

Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Någon som vet om man man använda .mac som webhotell men använda ett annat reigstrerat domännamn (ej .mac namn)?

Visst kan du det - regga en domän nånstans ( tex www.godaddy.com ) och välj att forwarda din www.domän.com till http://homepage.mac.com/username/bibliotek/ . Du kommer aldrig se att du befinner dig på .mac utan det döljs i webbläsaren bakom det domännamn du vill ha..

Ursprungligen av lilledanne:

Visst kan du det - regga en domän nånstans ( tex www.godaddy.com ) och välj att forwarda din www.domän.com till http://homepage.mac.com/username/bibliotek/ . Du kommer aldrig se att du befinner dig på .mac utan det döljs i webbläsaren bakom det domännamn du vill ha..

Ok, det låter kanon. Hmmm, fasiken, tänkte inte på eposten... Kan även mail@domän.com kopplas till .mac på något sätt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-16 16:39
Ursprungligen av Dr Jerkyll:

Kan även mail@domän.com kopplas till .mac på något sätt?

Din leverantör kan säkert ordna så att din mail@domän.com vidarebefordras till din .Mac-mail.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-07 22:05

FSdata har en enkel självadministration där man kan styra sin mail till även .mac om man vill.
Borde finnas hos andra webbhotell om man har en registrerad domän samt e-post kopplat

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-21 20:20

Jag har .mac och iWeb, men en egen domän. Alla skumma .mac-adresser döljs bakom mitt domännamn. Problemet är att mitt domännamn inte släpper taget. Jag länkar till 99mac, och 99mac döljs också av mitt domännamn!

Är fullständig n00b, och har ingen aning om hur jag skall komma undan problemet.

Vet någon?

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden